Primul set de date culese de la școli și inserate într-un “tablou de bord” național, în urma monitorizării instituțiilor de învățământ, a fost dat publicității miercuri, de cercetătorii de la Brown University.

Datele arată un nivel mic de infecție printre profesori și elevi.

Monitorizarea infecțiilor pe o perioadă de două săptămâni, începând cu 31 august, a arătat că 0,23% dintre elevi au avut un caz confirmat sau suspect de coronavirus. Printre profesori, proporția este de 0,49%. Când vine vorba doar despre cazurile confirmate de infecție, proporția este și mai mică – 0,078% pentru elevi și 0,15% pentru profesori.

“Aceste numere vor fi liniștitoare pentru unii oameni și sugerează că deschiderea școlilor ar putea să fie mai puțin riscantă decât s-ar fi așteptat”, spune Emily Oster, profesoară de economie la Brown University, care a contribuit la crearea tabloului de bord.

Ea a avertizat că rezultatele încurajatoare nu înseamnă că toate districtele ar trebui să deschidă școlile fără restricții. “În cele din urmă, fiecare district în parte va avea o atitudine diferită în privința riscului”, spune ea.

Cum funcționează tabloul de bord

Informațiile sunt incluse în tabloul de bord în mod voluntar de autoritățile locale și de reprezentanții școlilor, publice sau private, inclusiv de cele care au organizat cursurile online sau cele care derulează cursuri în persoană.

Miercuri, proiectul de monitorizare adunase date de la 550 de școli, inclusiv 300 de școli care aveau cel puțin o parte din cursuri în clase.

Rezultatele nu concluzionează că riscul infectării este zero.

Raportările incomplete din multe colțuri ale țării ar putea să însemne că experții nu au încă o imagine clară a întregii situații, iar cele mai multe școli au fost deschise de doar câteva săptămâni.

Este, de asemenea, neclar, cel puțin deocamdată, cât de mult depinde incidența coronavirusului în școli de măsurile restrictive, cum ar fi obligativitatea purtării măștii.

În plus, multe școli din zone mai aglomerate folosesc predarea online, așa că datele vin, în general, din comunitățile mai mici. Iar pandemia ar putea să crească în intensitate, pe măsură ce sezonul rece se apropie.

Datele separate din Texas susțin concluzia

Separat de acest proiect, un studiu care a adunat date din Texas a arătat, de asemenea, un nivel mic al infecțiilor.

De la debutul anului școlar, 3.445 de elevi din marele stat american au raportat teste pozitive pentru coronavirus – adică 0,31% din cei 1,1 milioane de studenți care merg la cursuri în persoană, potrivit datelor publicate tot miercuri.

În plus, 2.850 de angajați ai școlilor au fost depistați pozitiv, dar o rată clară a infectării nu poate fi calculată, deoarece este neclar câți dintre cei 800.000 de angajați din Texas lucrează în clădirile școlilor.

Sindicatele profesorilor din Texas, care monitorizează rata infecțiilor, au declarat că au fost surprinși de cât de redusă este aceasta.

“În momentul acesta, nu văd rata la care mă așteptasem inițial”, a spus Zeph Capo, președinte al filialei texane a Federației Americane a Profesorilor.

El a avertizat însă unul dintre motivele ratei mici este acela că părinții din comunitățile cele mai afectate de coronavirus sunt mai puțin dornici să își trimită copiii la școală.

Cifra infecțiilor, a anticipat acesta, ar putea să crească pe măsură ce tot mai mulți elevi se întorc la școală, iar pandemia va crește în intensitate la iarnă.

Cifre mici și în nord-estul țării

Dovezi asemănătoare au apărut și din zona de nord-est a țării, unde Rețeaua de Educație Publică, o organizație nonprofit care susține școlile publice, a monitorizat 37 de districte școlare din statele Connecticut, New York și Pennsylvania.

Școlile s-au deschis cu întârziere în New York, pentru ca personalul să aibă timp să pregătească măsurile de siguranță FOTO: EPA

În săptămânile scurse de la începerea anului școlar au existat 23 de cazuri confirmate de coronavirus în 20 de școli și nicio indicație cum că boala se transmite în clădire, a declarat Carol Burris, directorul executiv al organizației.

Până acum, în școlile pe care le monitorizăm nu am observat focare de infecție, chiar dacă am avut cazuri de persoane depistate pozitiv.

Carol Burris, director ONG:

De notat că școlile monitorizate se află toate în zone cu rate mici de transmitere a virusului și că toate prevăd obligativitatea purtării măștii.

Sara Johnson, profesor asociat de pediatrie la Școala de Medicină a Universității Johns Hopkins, crede că datele sunt încurajatoare, cel puțin deocamdată.

Pe baza acestor informații, școlile ar putea începe să aducă elevii înapoi în clase, treptat și cu grijă, cu măsuri de siguranță care să protejeze atât copiii, cât și profesorii.

Concluziile au fost susținute de o analiză publicată săptămâna aceasta în revista Science. Aceasta a concluzionat că adolescenții și copiii prezintă un risc mult mai mic la infecțiile cu coronavirus, iar teoria potrivit căreia elevii ar fi o componentă cheie în lanțul de transmitere a bolii este “cel mai probabil” greșită.

Doar primele concluzii

Deocamdată, oficialii din întreaga țară încă analizează aceste date, înainte de a lua decizii cu privire la reluarea integrală a cursurilor în clase.

O întrebare-cheie este dacă rezultatele bune obținute în primele săptămâni de școală sunt datorate măsurilor de protecție luate în instituțiile de învățământ. Datele nu sunt suficiente pentru a stabili acest lucru.

Randi Weingarten, președinta Federației Americane a Profesorilor, a declarat totuși că “știința a funcționat” acolo unde autoritățile au luat măsuri adecvate.

“Nu avem toate informațiile, așa este, dar nu sunt surprinsă că lucrurile stau bine”, a spus ea, explicând că pozele virale cu școlile din Georgia, unde elevii se îngrămădeau pe holuri, fără măști, au speriat lumea și au dus la impunerea de măsuri de protecție.

Aceste măsuri variază însă, de la stat la stat. Tabloul de bord adună și strategiile folosite de fiecare instituție în parte și a aflat că 7 din 10 școli cer elevilor și profesorilor să poarte măști. Jumătate din școli limitează grupurile la 25 de persoane. Iar 4 din 10 școli țin elevii în aceeași clasă.

Una dintre problemele proiectului de monitorizare a școlilor este că nu toate instituțiile colaborează.

În Florida, spre exemplu, unde guvernatorul republican Ron DeSantis a impus deschiderea școlilor chiar și în zonele cu rate mari de transmitere a virusului, unele districte au fost presate să nu ofere informații cu privire la infecții.

 
 

Urmărește-ne pe Google News