La jumătatea lunii octombrie, compania PepsiCo, ale cărei prețuri pentru băuturi și chipsuri au crescut cu 17% în ultimul trimestru față de nivelul din anul precedent, a raportat că profitul său din trimestrul al treilea a crescut cu peste 20%.
Coca-Cola a raportat, de asemenea, un profit în creștere cu 14% față de anul precedent, în mare parte datorită creșterii prețurilor.
Și restaurantele continuă să scumpească nota de plată. Lanțul fast-food Chipotle Mexican Grill, care a declarat că până la sfârșitul anului, prețurile vor fi cu aproape 15% mai mari decât anul trecut, a raportat un profit de 257,1 milioane de dolari în ultimul trimestru, în creștere cu aproape 26% față de anul trecut.
Timp de ani de zile, scrie New York Times, companiile alimentare și restaurantele au majorat prețurile în pași mici, progresiv, îngrijorate că scumpirile substanțiale ar putea speria consumatorii și i-ar trimite în căutarea unor opțiuni mai ieftine.
Însă în ultimul an, pe măsură ce salariile s-au majorat și costul ingredientelor brute folosite pentru confecționarea produselor a crescut vertiginos, companiile alimentare și restaurantele au început să transfere aceste cheltuieli către clienți.
Acum, pe fondul îngrijorărilor tot mai mari că economia s-ar putea îndrepta spre o recesiune, unele companii alimentare și restaurante continuă să crească prețurile chiar dacă propriile costuri cauzate de inflație au fost acoperite.
Criticii spun că aceste măsuri au drept scop creșterea profiturilor, nu acoperirea cheltuielilor.
Coca-Cola, PepsiCo și Chipotle nu au răspuns la solicitările de comentarii, scrie New York Times.
„Recentele anunțuri privind câștigurile nu au făcut decât să întărească ideea familiară și neplăcută potrivit căreia corporațiile nu aveau nevoie să crească prețurile atât de mult pentru familiile aflate în dificultate”, a declarat Kyle Herrig, președintele Accountable.Us, o organizație civică.
„Anunțurile ne spun că corporațiile au folosit inflația, pandemia și de problemele lanțului de aprovizionare drept scuză pentru a-și exagera propriile costuri și apoi pentru a taxa consumatorii”, a adăugat acesta.
Până în prezent, companiile alimentare și restaurantele au reușit să majoreze prețurile deoarece majoritatea consumatorilor, deși nemulțumiți de acest lucru, au fost dispuși să plătească.
Dar există deja o mulțime de cumpărători, în primul rând cei cu venituri mici sau pensionari cu bugete fixe, care spun că prețurile mai mari le-au schimbat obiceiul de consum.
În ultimul an, prețul alimentelor consumate la domiciliu a crescut cu 13%, potrivit Biroului de Statistică a Muncii, iar în cazul unelor produse, prețul a crescut și mai mult. Prețul cerealelor și al produselor de panificație a crescut cu 16,2% față de anul trecut, urmat îndeaproape de cel al produselor lactate, care a crescut cu 15,9%.
Costul mâncării la restaurant a crescut și el cu 8,5% în aceeași perioadă.
Mulți oameni au continuat totuși să cumpere. Chiar și directorii companiilor din domeniul alimentar au fost surprinși de cât de bine au fost acceptate prețurile mai mari ale alimentelor.
În cadrul unei discuții cu investitorii, James Quincey, directorul executiv al Coca-Cola, a declarat că clienții au continuat să cumpere produsele companiei în ciuda provocărilor economice. „În fața acestor presiuni, consumatorii au rămas rezilienți, iar noi continuăm să investim pentru a genera valoare pe piață și creștere a afacerii”, a spus Quincey.
În această vară, în cadrul unei discuții cu alți analiști de pe Wall Street, Jason English, analist la Goldman Sachs, a remarcat că gigantul alimentar Conagra Brands a reușit să impună prețul produselor sale undeva peste rata inflației.
Sean Connolly, președintele și directorul general al Conagra, a declarat că producătorii și-au văzut câștigurile afectate de la început de către inflație și că menținerea unor profituri solide a fost crucială pentru dezvoltarea de noi produse.
„Trebuie să avem marje sănătoase (de profit) pentru a putea să continuăm inovația și să o aducem clienților noștri pe piață”, a declarat Connolly.
Investitorii și analiștii urmăresc îndeaproape și creșterea continuă a prețurilor la lanțul de restaurante Chipotle, întrebându-se când vor ajunge acestea la un prag inacceptabil pentru clienți.
La sfârșitul lunii octombrie, compania a declarat că marja sa de profit s-a mărit în al treilea trimestru, deoarece a reușit să crească prețurile pe care le percepe mai repede decât au crescut propriile costuri. Compania a spus că prețurile sale în ultimele trei luni ale anului vor fi cu aproape 15% mai mari decât în urmă cu un an.
„Un fel mediu (de mâncare) era în jur de 8 dolari la nivel național acum doi ani, iar în ultimii doi ani au adăugat poate 1,50 dolari la preț”, a observat Sharon Zackfia, șefa biroului de cercetare în domeniul consumului la compania financiară William Blair & Company.
„Sunt curioasă de ceea ce se va întâmpla atunci când prețul mărfurilor va scădea și cum pot restaurantele să ofere mai multă valoare consumatorului fără a scădea prețurile. Din istorie știm că majoritatea restaurantelor nu vor scădea prețurile”, a spus ea.
În unele cazuri, „reziliența” consumatorilor nu a mai fost la fel de evidentă. Nu toate companiile și-au crescut profiturile. Profitul McDonald’s, de exemplu, a scăzut din cauza raportului dintre dolarul puternic și slăbiciunea altor monede globale.
Prețurile ridicate la mezeluri, pește proaspăt și mâncăruri congelate i-au determinat pe unii cumpărători să nu mai cumpere aceste produse, potrivit datelor firmei de cercetare Information Resources Inc.
Directorii Darden Restaurants au declarat în septembrie, în cadrul unei discuții cu analiștii, că gospodăriile cu venituri anuale mai mici de 50.000 de dolari resimt efectele generale ale inflației și mănâncă mai rar la lanțurile lor de restaurante Olive Garden și Cheddar’s.
„Observăm o scădere la acești consumatori, în timp ce vedem o reziliență la clienții din gospodăriile cu venituri mai mari”, a spus Rick Cardenas, directorul executiv al Darden.
În magazinele alimentare, consumatorii au început să treacă din ce în ce mai mult la mărci mai puțin costisitoare, au declarat directorii de la TreeHouse Foods, o companie care produce prăjituri, biscuiți, murături și băuturi pentru comercianții cu amănuntul.