Numit „shrinkflation” în Occident, fenomenul reducerii gramajului sau al cantității unui produs este prezent și în România. Libertatea a documentat în mai multe lanțuri de supermarketuri și hipermarketuri cum producătorii și retailerii cresc tăcut prețurile, prin scăderea greutății produselor.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) susține că producătorii și retailerii nu încalcă legea atât timp cât sunt respectate cerințele de etichetare, iar greutatea reală este marcată pe ambalaj.

Cu două excepții, nici retailerii și nici producătorii contactați nu au comentat în privința situației, iar cei care au comentat au invocat clauze comerciale din contracte pentru a nu da detalii sau măsurile luate pentru asigurarea de bunuri la prețuri mici.

Mâncare și băuturi

Libertatea a verificat cataloagele promoționale ale retailerilor, site-urile producătorilor, comparatoarele de prețuri și arhivele online. 

Produsele identificate al căror gramaj s-a schimbat în ultimii trei ani sunt:

  • Napolitane Joe Original cu cremă de cacao – greutatea unei pungi a scăzut de la 180 la 160 de grame. Joe este un brand deținut de către Nestle, cea mai mare companie din domeniul alimentației la nivel mondial. La începutul lui 2022, o pungă costa 4,99 de lei la eMag și 4,24 de lei la Mega Image. Noua variantă, mai mică, este acum 5,6 lei la eMag pe site.
Un posibil scenariu în războiul dintre Rusia și Ucraina. Sergiy Gerasymchuk, expert ucrainean în securitate: „Numai epuizarea ambelor părți poate duce la o încetare viabilă a focului” | Interviu
Recomandări
Un posibil scenariu în războiul dintre Rusia și Ucraina. Sergiy Gerasymchuk, expert ucrainean în securitate: „Numai epuizarea ambelor părți poate duce la o încetare viabilă a focului” | Interviu
KILOGRAMUL de 900 de GRAME. Cum ne ard la buzunar companiile care scad gramajul la produse. În Franța se marchează produsele micșorate, în România, nu
  • Coca Cola de 1,5 litri a scăzut la 1,25 de litri, iar cea de 1 litru este acum 0,75 de litri. Prețul sucului de 1,5 litri era în 2020 de 4,43 de lei, la cel de 1,25 de litri este 6,7 lei la Auchan. Varianta de un litru era între 3 și 3,5 lei sticla, iar acum cea de 0,75 de litri costă 5,43 de lei la Auchan.
KILOGRAMUL de 900 de GRAME. Cum ne ard la buzunar companiile care scad gramajul la produse. În Franța se marchează produsele micșorate, în România, nu
  • Pepsi de 1,5 litri a scăzut tot la 1,25 de litri. Varianta mai mică este 5,84 de lei, cea mare costă în jur de 4,5 lei.
  • Cașcavalul Napolact a scăzut de la 250 de grame anul trecut la 240 de grame anul acesta. Varianta de 250 de grame costa 8,99 de lei conform producătorului, iar cea de 240 de grame este 14,8 lei pe site la Auchan.
Guvernul Colectiv. La nouă ani de la tragedie, demisionarul Victor Ponta și colegii lui de cabinet sunt în continuare în prim-planul politicii
Recomandări
Guvernul Colectiv. La nouă ani de la tragedie, demisionarul Victor Ponta și colegii lui de cabinet sunt în continuare în prim-planul politicii
KILOGRAMUL de 900 de GRAME. Cum ne ard la buzunar companiile care scad gramajul la produse. În Franța se marchează produsele micșorate, în România, nu
  • Cârnații semiafumați Cris-Tim ambalați s-au redus de la 450 de grame la 330 de grame. Varianta de 450 grame costa 12,88 lei la Carrefour Market, cea redusă este 15,5 lei la Auchan.
KILOGRAMUL de 900 de GRAME. Cum ne ard la buzunar companiile care scad gramajul la produse. În Franța se marchează produsele micșorate, în România, nu

Producătorii se fofilează

Produsele analizate se comercializează în toate marile lanțuri de magazine din România.

Libertatea a întrebat marile conglomerate internaționale din domeniul alimentar, respectiv Nestle, Unilever, Pepsi și Coca-Cola, care sunt cauzele și dacă acestea consideră că reducerea greutății poate fi considerată o „păcălire” a consumatorilor.

Până în acest moment, niciun producător nu a răspuns întrebărilor.

Dintre marile lanțuri de magazine au răspuns până în acest moment Carrefour și Kaufland, parte a grupului german Schwarz, care deține și Lidl.

Maia Sandu obține o victorie a la Pirus: o victorie importantă care anunță un an foarte greu
Recomandări
Maia Sandu obține o victorie a la Pirus: o victorie importantă care anunță un an foarte greu

Carrefour a marcat produsele micșorate în Franța, în România, nu

KILOGRAMUL de 900 de GRAME. Cum ne ard la buzunar companiile care scad gramajul la produse. În Franța se marchează produsele micșorate, în România, nu
Decizia Carrefour a venit în urma disputelor avute de retaileri cu marii producători

În Franța, Carrefour a luat în septembrie decizia de a marca produsele a căror greutate a fost redusă de către producători, conform Wall Street Journal.

Decizia a venit în urma disputelor avute de retaileri cu marii producători pe tema reducerii prețurilor la raft. Președintele francez Emmanuel Macron a cerut din vară retailerilor să reducă prețurile produselor, potrivit The Telegraph, însă retailerii acuză că marii producători de alimente și băuturi nu cooperează.

În România, Carrefour a transmis pentru Libertatea că, „momentan, nu este prevăzută aplicarea de autocolante pe produsele care s-au micșorat”.

Compania nu a prezentat numărul și mărcile care au redus gramajul, dar spune că „este determinată să protejeze puterea de cumpărare a clienților săi și se implică activ în acest sens”.

Kaufland spune că la fiecare scădere de gramaj cere și o reducere de preț

KILOGRAMUL de 900 de GRAME. Cum ne ard la buzunar companiile care scad gramajul la produse. În Franța se marchează produsele micșorate, în România, nu
Kaufland subliniază că prețurile produselor sunt prezentate transparent

Kaufland susține că, dacă producătorii reduc gramajul, atunci acest lucru trebuie să vină la pachet și cu o reducere de preț.

„În politica de achiziții, avem aceeași abordare dintotdeauna și nu acceptăm creșterile de prețuri mascate din partea furnizorilor. Dacă furnizorul consideră, într-o situație particulară, că este oportună micșorarea gramajului unui produs, aceasta trebuie să fie însoțită de o reducere de preț, astfel încât prețul calculat pe kilogram sau litru să rămână constant”, au arătat, pentru Libertatea, reprezentanții Kaufland.

Aceștia subliniază că prețurile produselor sunt prezentate transparent. „Prețul unitar aferent fiecărui articol comercializat la Kaufland este indicat vizibil și clar, direct pe eticheta de la raft, astfel încât clientul să poată face alegeri informate”, mai arată reprezentanții retailerului.

„Din rațiuni ce țin de confidențialitatea acordurilor comerciale cu partenerii, nu putem detalia sau oferi exemple de produse ale căror gramaje au fost modificate”, afirmă compania.

Lidl, Carrefour, Auchan, Penny, Profi și Mega Image nu au răspuns până acum.

Profit mai mare cu 43%

Top 11 cei mai mari retaileri din România a consemnat anul trecut afaceri totale de 96,4 miliarde de lei, în urcare cu 19% față de anul 2021, după cum a scris Revista Progresiv, pe baza rezultatelor financiare afișate de Ministerul Finanțelor. 

Profitul net al marilor retaileri din România a urcat la rândul său cu 43%, până la 3,15 miliarde de lei.

O singură plângere

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis că de la începutul anului până în data de 19 septembrie a primit o singură reclamație din partea unui consumator legat de micșorarea gramajelor, porțiilor sau produselor.

Mai precis, este vorba de un local fast-food din județul Ilfov care făcea și livrări pentru comenzi online, iar produsul vizat era un gyros. Comerciantul a redus gramajul de la 400 de grame pe porție la 300 de grame pe porție, „doar că nu a actualizat pe site informația cu privire la modificarea gramajului și la menținerea prețului, însă pe bonul fiscal de la livrarea online și în locația de vânzare directă avea înscrisă cantitatea corectă de 300 de grame porția”.

ANPC a sancționat comerciantul, conform instituției.

Ce spune ANPC

Întrebată dacă este legală reducerea gramajului, instituția a precizat, într-un răspuns semnat de președintele Horia Constantinescu, că urmărește doar reglementările privind modalitatea de indicare a prețurilor, nu și modul de stabilire al acestora.

„Menționăm faptul că Autoritatea nu intervine în politica de management a operatorilor economici, aspectele de marketing și de gestionare a relațiilor cu consumatoriii fiind în spectrul decizional direct al acestora. Acest aspect nu exclude însă obligația de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor și nu limitează dreptul statului de realizare a prerogativelor de aplicare a măsurilor coercitive acolo unde situația o impune”, precizează Horia Constantinescu în răspuns.

Situație similară la electronice

Consumatorii au remarcat situații asemănătoare și la produse electronice.

Spre exemplu, pe forumul de profil Reddit, pasionații de televizoare au remarcat că gama de televizoare Samsung QLED QN90C vine acum cu un tip de ecran mai slab decât gama de anul trecut, QN90B.

Mai exact, acesta este de tipul IPS, în vreme ce seria veche are ecran VA, care prezintă un contrast mai bun.

Astfel, generația din acest an este mai degrabă echivalentă cu o gamă inferioară de anul trecut, respectiv QN85B, care avea un ecran similar, dar un preț mai mic.

În trecut, Sony a fost la rândul său acuzată că a eliminat o serie de tehnologii de pe televizoarele sale, pentru a le reintroduce în următorii ani, pe televizoare cu preț mai mare.

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentarii (33)

mar_o_mar   •   18.10.2023, 12:04

Ar trebui facut un articol si despre scaderea calitatiii produselor vandute, fata de calitatea produselor din anii anteriori, sau de pe alte piete. Se observa ca produse precum sucurile acidulate, branzeturile, bautrurile alcoolice sunt mult mai proaste calitativ fata de cele din urma cu zece, cinsprezece ani. De legume si fructe nu mai vrobesc. Sunt atat de infestate chimic incat se simte si in miros cantitatea de chimicale.

Shushu12   •   18.10.2023, 10:09

asa ceva..... numai sa se traga pe oameni....

Gore24   •   17.10.2023, 20:09

Un articol foarte interesant!

Vezi toate comentariile (33)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Coșmar pe centura Bucureștiului, trăit de o familie. Câțiva indivizi au încercat să-i jefuiască, dar șoferul i-a pus pe fugă
Știrileprotv.ro
Coșmar pe centura Bucureștiului, trăit de o familie. Câțiva indivizi au încercat să-i jefuiască, dar șoferul i-a pus pe fugă
Sătulă de critici, Bianca Drăgușanu a răbufnit și a postat imagini fără machiaj! Niciodată nu a mai fost văzută așa, val de reacții
Viva.ro
Sătulă de critici, Bianca Drăgușanu a răbufnit și a postat imagini fără machiaj! Niciodată nu a mai fost văzută așa, val de reacții
Alexia Eram, surprinsă de paparazzi cu noul iubit, dar nici Mario Fresh nu pierde timpul. O concurentă de la „Chefi la cuțite” l-a luat la ea acasă
Libertateapentrufemei.ro
Alexia Eram, surprinsă de paparazzi cu noul iubit, dar nici Mario Fresh nu pierde timpul. O concurentă de la „Chefi la cuțite” l-a luat la ea acasă
Satul din România care a fost înghițit de pădure. Oamenii l-au părăsit, deși se află într-o zonă superbă, în apropiere de 2 obiective turistice importante
FANATIK.RO
Satul din România care a fost înghițit de pădure. Oamenii l-au părăsit, deși se află într-o zonă superbă, în apropiere de 2 obiective turistice importante
Dinamo a dat o lovitură colosală: și-a adus antrenor de la Barcelona! EXCLUSIV: Gazeta are toate detaliile unui contract faraonic
GSP.RO
Dinamo a dat o lovitură colosală: și-a adus antrenor de la Barcelona! EXCLUSIV: Gazeta are toate detaliile unui contract faraonic
Ele sunt zodiile care au o șansă unică până în decembrie. Trei nativi pot da de bani și de noroc
FANATIK.RO
Ele sunt zodiile care au o șansă unică până în decembrie. Trei nativi pot da de bani și de noroc
Wow, ce rochie!! Actrița mexicană Eiza González a întors toate privirile la un eveniment din Los Angeles, cu rochia ei portocalie! FOTO
Unica.ro
Wow, ce rochie!! Actrița mexicană Eiza González a întors toate privirile la un eveniment din Los Angeles, cu rochia ei portocalie! FOTO
Ciocolata Dubai, țeapă de zile mari. Ce conține, de fapt
Financiarul.ro
Ciocolata Dubai, țeapă de zile mari. Ce conține, de fapt
Black Friday 2024. Cel mai dorit articol de fashion: 12.500 de comenzi în trei ore
Observatornews.ro
Black Friday 2024. Cel mai dorit articol de fashion: 12.500 de comenzi în trei ore
Horoscop 5 noiembrie 2024. Taurii simt nevoia să se amestece în treburile altora, fără să fie invitați sau să li se ceară ajutorul
HOROSCOP
Horoscop 5 noiembrie 2024. Taurii simt nevoia să se amestece în treburile altora, fără să fie invitați sau să li se ceară ajutorul

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI