Numit „shrinkflation” în Occident, fenomenul reducerii gramajului sau al cantității unui produs este prezent și în România. Libertatea a documentat în mai multe lanțuri de supermarketuri și hipermarketuri cum producătorii și retailerii cresc tăcut prețurile, prin scăderea greutății produselor.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) susține că producătorii și retailerii nu încalcă legea atât timp cât sunt respectate cerințele de etichetare, iar greutatea reală este marcată pe ambalaj.
Cu două excepții, nici retailerii și nici producătorii contactați nu au comentat în privința situației, iar cei care au comentat au invocat clauze comerciale din contracte pentru a nu da detalii sau măsurile luate pentru asigurarea de bunuri la prețuri mici.
Mâncare și băuturi
Libertatea a verificat cataloagele promoționale ale retailerilor, site-urile producătorilor, comparatoarele de prețuri și arhivele online.
Produsele identificate al căror gramaj s-a schimbat în ultimii trei ani sunt:
- Napolitane Joe Original cu cremă de cacao – greutatea unei pungi a scăzut de la 180 la 160 de grame. Joe este un brand deținut de către Nestle, cea mai mare companie din domeniul alimentației la nivel mondial. La începutul lui 2022, o pungă costa 4,99 de lei la eMag și 4,24 de lei la Mega Image. Noua variantă, mai mică, este acum 5,6 lei la eMag pe site.
- Coca Cola de 1,5 litri a scăzut la 1,25 de litri, iar cea de 1 litru este acum 0,75 de litri. Prețul sucului de 1,5 litri era în 2020 de 4,43 de lei, la cel de 1,25 de litri este 6,7 lei la Auchan. Varianta de un litru era între 3 și 3,5 lei sticla, iar acum cea de 0,75 de litri costă 5,43 de lei la Auchan.
- Pepsi de 1,5 litri a scăzut tot la 1,25 de litri. Varianta mai mică este 5,84 de lei, cea mare costă în jur de 4,5 lei.
- Cașcavalul Napolact a scăzut de la 250 de grame anul trecut la 240 de grame anul acesta. Varianta de 250 de grame costa 8,99 de lei conform producătorului, iar cea de 240 de grame este 14,8 lei pe site la Auchan.
- Cârnații semiafumați Cris-Tim ambalați s-au redus de la 450 de grame la 330 de grame. Varianta de 450 grame costa 12,88 lei la Carrefour Market, cea redusă este 15,5 lei la Auchan.
Producătorii se fofilează
Produsele analizate se comercializează în toate marile lanțuri de magazine din România.
Libertatea a întrebat marile conglomerate internaționale din domeniul alimentar, respectiv Nestle, Unilever, Pepsi și Coca-Cola, care sunt cauzele și dacă acestea consideră că reducerea greutății poate fi considerată o „păcălire” a consumatorilor.
Până în acest moment, niciun producător nu a răspuns întrebărilor.
Dintre marile lanțuri de magazine au răspuns până în acest moment Carrefour și Kaufland, parte a grupului german Schwarz, care deține și Lidl.
Carrefour a marcat produsele micșorate în Franța, în România, nu
În Franța, Carrefour a luat în septembrie decizia de a marca produsele a căror greutate a fost redusă de către producători, conform Wall Street Journal.
Decizia a venit în urma disputelor avute de retaileri cu marii producători pe tema reducerii prețurilor la raft. Președintele francez Emmanuel Macron a cerut din vară retailerilor să reducă prețurile produselor, potrivit The Telegraph, însă retailerii acuză că marii producători de alimente și băuturi nu cooperează.
În România, Carrefour a transmis pentru Libertatea că, „momentan, nu este prevăzută aplicarea de autocolante pe produsele care s-au micșorat”.
Compania nu a prezentat numărul și mărcile care au redus gramajul, dar spune că „este determinată să protejeze puterea de cumpărare a clienților săi și se implică activ în acest sens”.
Kaufland spune că la fiecare scădere de gramaj cere și o reducere de preț
Kaufland susține că, dacă producătorii reduc gramajul, atunci acest lucru trebuie să vină la pachet și cu o reducere de preț.
„În politica de achiziții, avem aceeași abordare dintotdeauna și nu acceptăm creșterile de prețuri mascate din partea furnizorilor. Dacă furnizorul consideră, într-o situație particulară, că este oportună micșorarea gramajului unui produs, aceasta trebuie să fie însoțită de o reducere de preț, astfel încât prețul calculat pe kilogram sau litru să rămână constant”, au arătat, pentru Libertatea, reprezentanții Kaufland.
Aceștia subliniază că prețurile produselor sunt prezentate transparent. „Prețul unitar aferent fiecărui articol comercializat la Kaufland este indicat vizibil și clar, direct pe eticheta de la raft, astfel încât clientul să poată face alegeri informate”, mai arată reprezentanții retailerului.
„Din rațiuni ce țin de confidențialitatea acordurilor comerciale cu partenerii, nu putem detalia sau oferi exemple de produse ale căror gramaje au fost modificate”, afirmă compania.
Lidl, Carrefour, Auchan, Penny, Profi și Mega Image nu au răspuns până acum.
Profit mai mare cu 43%
Top 11 cei mai mari retaileri din România a consemnat anul trecut afaceri totale de 96,4 miliarde de lei, în urcare cu 19% față de anul 2021, după cum a scris Revista Progresiv, pe baza rezultatelor financiare afișate de Ministerul Finanțelor.
Profitul net al marilor retaileri din România a urcat la rândul său cu 43%, până la 3,15 miliarde de lei.
O singură plângere
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis că de la începutul anului până în data de 19 septembrie a primit o singură reclamație din partea unui consumator legat de micșorarea gramajelor, porțiilor sau produselor.
Mai precis, este vorba de un local fast-food din județul Ilfov care făcea și livrări pentru comenzi online, iar produsul vizat era un gyros. Comerciantul a redus gramajul de la 400 de grame pe porție la 300 de grame pe porție, „doar că nu a actualizat pe site informația cu privire la modificarea gramajului și la menținerea prețului, însă pe bonul fiscal de la livrarea online și în locația de vânzare directă avea înscrisă cantitatea corectă de 300 de grame porția”.
ANPC a sancționat comerciantul, conform instituției.
Ce spune ANPC
Întrebată dacă este legală reducerea gramajului, instituția a precizat, într-un răspuns semnat de președintele Horia Constantinescu, că urmărește doar reglementările privind modalitatea de indicare a prețurilor, nu și modul de stabilire al acestora.
„Menționăm faptul că Autoritatea nu intervine în politica de management a operatorilor economici, aspectele de marketing și de gestionare a relațiilor cu consumatoriii fiind în spectrul decizional direct al acestora. Acest aspect nu exclude însă obligația de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor și nu limitează dreptul statului de realizare a prerogativelor de aplicare a măsurilor coercitive acolo unde situația o impune”, precizează Horia Constantinescu în răspuns.
Situație similară la electronice
Consumatorii au remarcat situații asemănătoare și la produse electronice.
Spre exemplu, pe forumul de profil Reddit, pasionații de televizoare au remarcat că gama de televizoare Samsung QLED QN90C vine acum cu un tip de ecran mai slab decât gama de anul trecut, QN90B.
Mai exact, acesta este de tipul IPS, în vreme ce seria veche are ecran VA, care prezintă un contrast mai bun.
Astfel, generația din acest an este mai degrabă echivalentă cu o gamă inferioară de anul trecut, respectiv QN85B, care avea un ecran similar, dar un preț mai mic.
În trecut, Sony a fost la rândul său acuzată că a eliminat o serie de tehnologii de pe televizoarele sale, pentru a le reintroduce în următorii ani, pe televizoare cu preț mai mare.