Militanții pentru siguranța rutieră susțin că Tesla Cybertruck este prea greu și are margini ascuțite, fapt care încalcă reglementările Uniunii Europene.
De aceea, există o confuzie dacă Cybertruck-ul ar putea fi condus în Europa din cauza regulilor stricte de siguranță rutieră.
Conform grupurilor de siguranță, aceste caracteristici ar putea reprezenta un risc crescut de accidente și pericole pentru ceilalți participanți la trafic.
Campaniile pentru siguranță rutieră atrag atenția că vehiculul nu respectă standardele stricte de siguranță impuse de UE, ceea ce face dificilă aprobarea acestuia pentru utilizarea pe drumurile europene fără modificări.
Aceste reguli interzic margini ascuțite și impun limitatoare de viteză pentru vehiculele care cântăresc mai mult de 3,5 tone.
Tesla afirmă că vehiculul cântărește patru tone, în comparație cu aproximativ două tone pentru mașinile de familie obișnuite.
Într-o scrisoare adresată Comisiei Europene, grupurile de campanie au cerut ca Cybertruck-urile să fie interzise pe drumurile publice.
„Camionetele foarte supradimensionate sunt din ce în ce mai des importate și aduc pericole pe străzile noastre”, a declarat James Nix, reprezentant al grupului de campanie Transport & Environment, care a cosemnat scrisoarea către Comisia Europeană.
Piața auto europeană a urmat tendința din America de Nord către vehicule utilitare sport mari și grele, dar reglementările privind siguranța și poluarea au limitat creșterea celor mai periculoase camionete.
În Marea Britanie, astfel de mașini mari nu sunt ilegale. Cu toate acestea, există o dezbatere privind echiparea vehiculelor cu bull bars (bare de protecție frontale).
Departamentul pentru Transport nu le recomandă decât dacă s-a demonstrat că nu prezintă un risc suplimentar de rănire pentru ceilalți participanți la trafic.
Un studiu publicat în ianuarie a constatat că o creștere de 10 cm în înălțimea frontală a unui vehicul duce la un risc al decesului cu 22% mai mare pentru pietoni, afectând cel mai mult șansele de supraviețuire ale femeilor, copiilor și persoanelor în vârstă.
Cu toate acestea, zeci de mii de vehicule supradimensionate au invadat continentul printr-un canal „neoficial”. Mașinile importate pot fi înregistrate printr-o „aprobare individuală a vehiculului”, care le supune unui control mai puțin strict decât „omologările de tip” prin care trec majoritatea mașinilor.
În iulie, un Cybertruck cu o greutate de 3.025 tone a fost înregistrat în Republica Cehă. Vehiculul fusese modificat pentru a respecta reglementările privind iluminatul și pentru a proteja ceilalți participanți la trafic de marginile sale ascuțite, dar pare să încalce în continuare restricțiile de greutate dacă are pasageri sau transportă obiecte grele.
„Există mari probleme care apar odată cu vehicule precum Cybertruck. Aceste vehicule uriașe nu sunt neapărat potrivite pentru drumurile noastre. Va fi nevoie de intervenția guvernului”, a declarat o sursă din Marea Britanie.
Norton Slovak, cofondator al Cybertruck.cz, compania care deține vehiculul înregistrat în Republica Cehă, a recunoscut discrepanța dintre greutatea vehiculului și reglementări, dar a menționat că „aceste calcule nu reflectă neapărat modul în care aceste reglementări sunt aplicate sau interpretate de autoritățile cehe”.
Ministerul Transporturilor din Cehia a declarat că nu vede această discrepanță ca pe o problemă, deoarece înregistrarea a fost „o aprobare individuală a vehiculului în cadru național, doar pe teritoriul Republicii Cehe”, și nu o „omologare de tip” pentru piața liberă a UE.
Cu toate acestea, camionul electric, pe care proprietarii îl închiriază pentru campanii publicitare, a fost deja condus în alte state membre ale UE, precum Slovacia. Nu este clar dacă vehiculele înmatriculate de un stat național în acest fel pot fi conduse în alte state.