Anunțul creșterii accizelor a fost făcut de către Ionuț Mișa, ministrul Finanțelor, în ședința de Guvern de miercuri.
”Accizele, domnule prim-ministru am făcut o analiză. Ele vor creşte după cum ştiţi. Termenele pe care le-am stabilit sunt 15 septembrie, dată la care va fi o creştere cu 0,16 bani (lei – n.r.) pe litru pentru toate cele trei categorii de combustibil: benzină cu plumb, făra plumb şi motorină, şi data de 1 octombrie va fi o dată cu care va creşte cu încă 0,16 bani (lei- n.r.) pe litru, pentru aceleaşi trei categorii. Această măsură se produce în etape, pentru a nu crea un şoc la nivelul consumului, şoc care poate genera şi scăderi de…”, a afirmat ministru Finanțelor.
Întrebat de către premierul Mihai Tudose dacă acesta este scenariul în cazul în care petroliștii ar crește prețurile carburanților, Mișa a replicat: ”…Care poate genera creşteri de preţ, automat scăderi de consum şi poate afecta bugetul de stat prin încasări mai mici în final la bugetul de stat şi nu se mai atinge un obiectiv”.
Anterior, premierul Tudose a amenințat petroliștii cu majorarea redevențelor dacă aceștia vor crește prețurile la pompă.
Cum stăm față de Europa
Reamintim, Ministerul Finanțelor a anunțat la începutul lunii august planul pentru reintroducerea accizei de 7 eurocenți la litrul de combustibil, autoritățile motivând că aceasta se face deoarece companiile petroliere nu au scăzut suficient prețul benzinei și motorinei la începutul acestui an, odată cu scăderea taxelor.
Potrivit statisticilor, prețul mediu fără taxe la carburanții vânduți în țara noastră este mai mare decât media europeană, după cum declara recent, pentru Libertatea, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței. Pe de altă parte, cu tot cu taxe, România are unele dintre cele mai mici prețuri la benzină și motorină din Uniunea Europeană, însă acest lucru se datorează faptului că statul nu are taxe mari.
Pic cu pic se face plinul. La buget
Adevăratul motiv pentru care Guvernul crește accizele este de a face rost de bani la buget pentru a acoperi promisiunile electorale.
Transportatorii au amenințat însă cu proteste și au avertizat că multe companii de profil vor falimenta.
Pentru șoferii de rând, creșterea accizelor înseamnă, cel mai probabil, o majorare a prețului la pompă cu 10%. Astfel, combustibilii vor ajunge să depășească pragul de 5 lei pe litru. Numai într-un singur caz nu ar crește prețurile, și anume dacă grupurile petroliere decid să suporte diferența de acciză din profiturile proprii.
În 2014, după introducerea supraaccizei de 7 eurocenți pe litru, prețurile au crescut atingând pragul psihologic de 7 lei pe litru, iar consumul de carburanți a scăzut imediat.