Soferii vor fi urmariti non-stop de un sistem performant de camere video care a inghitit 2,8 milioane de euro
De la inceputul lunii decembrie, gandindu-se probabil ca este si Luna Cadourilor, politistii de la “Rutiera” le-au pregatit mai multe surprize soferilor care circula pe DN 1. Este vorba de camere de luat vederi si aparate radar care vor inregistra minut cu minut absolut orice se intampla pe 160 de kilometri, drumul ce leaga Bucurestiul de azuga.
Inca de la intrarea pe drumul national, soferii pot vedea pe marginea drumului si pe pasarelele ce traverseaza soseaua camere de luat vederi. Soferii nu stiu daca atunci cand ruleaza sunt doar inregistrati sau se pot trezi acasa cu o amenda pentru orice abatere comisa in trafic, de la depasirea vitezei legale si pana la neacordarea de prioritate. Si asta pentru ca politistii tin secrete orice date despre “ochii” care monitorizeaza traficul pe DN1.
Plasa de “spioni” de pe sosea este formata din 59 de camere video care transmit informatiile inregistrate in trei dispecerate plasate pe DN 1, la academia de Politie, la Barcanesti si la Sinaia. In aceste centre de comanda lucreaza politisti care, timp de mai multe saptamani, au invatat sa opereze aceste echipamente sofisticate.
Imaginile inregistrate pe cei 160 km de drum national sunt “citite” de calculator si apoi stocate timp de 30 de zile. astfel, intr-o zi, un conducator auto poate primi in cutia postala de acasa chiar si cateva procese-verbale de contraventie.
acum, sistemul de supraveghere e, intre cinci si zece ore pe zi, in probe deoarece mai sunt unele probleme tehnice de pus la punct.
Oficial, camerele de luat vederi vor fi puse in functiune pe data de 6 decembrie. avand in vedere ca aparatura nu functioneaza ca un radar clasic, adica pe sistemul de reflectare a undelor, antiradarele montate pe autoturisme devin inutile. Totusi este de asteptat si existenta radarelor mobile in portiunile de drum nesupravegheate.
Pe langa camerele video, sistemul mai contine si aparate produse de firma Gatsometer, unul din liderii mondiali in domeniul sistemelor tip radar. acestea fotografiaza din spate numarul masinii care circula cu viteza, fiind ajutate pentru o mai buna rezolutie pe timp de noapte de un blit situat la cativa metri si orientat intr-un alt unghi. In principiu, “Gatso” calculeaza viteza ori prin fotografierea succesiva a automobilului pe o distanta calibrata, ori prin intermediul unor cabluri dispuse sub carosabil in zona respectiva.
Sistemul recunoaste automat numerele masinilor
Sistemul adoptat pe DN 1 este o combinatie de tehnici de supraveghere a traficului auto folosite in tarile occidentale. In principal, camerele video fixe, in numar de trei pentru fiecare sens, situate pe portale filmeaza continuu autovehiculele aflate in trafic.
Sistemul denumit aNPR (automatic Plate Number Recognition), citeste automat numarul fiecarei masini si poate calcula viteza medie cu care circulati atat atunci cand treceti pe sub portal (intre doua camere), cat si viteza medie pe diferite tronsoane de drum, recunoscand automat numarul masinii. Pentru a nu pica in plasa politiei, e bine sa mergeti cu viteza legala in raza oricaror perechi de camere montate si sa aveti grija sa nu ajungeti “foarte repede” de la Otopeni la Barcanesti sau Sinaia. Daca ati calcat prea tare acceleratia in zonele nesupravegheate e bine sa luati o pauza de tigara inaintea urmatoarei camere video.
aceasta camera digitala de tip Dome se roteste 360 de grade in jurul axei sale, are o rezolutie foarte buna si poate focaliza subiectul. Rolul acesteia este doar de supraveghere a traficului si trimiterea datelor catre centrele de comanda. Cu ajutorul acestor camere se sesizeaza blocajele de trafic, precum si prezenta obstacolelor pe carosabil. In plus, au si rolul de a “proteja” echipamentele Gatsometer. In caz de nevoie, comanda camerei poate fi preluata manual si dirijata cu un joystick.
Camerele video potprovoca accidente
Conform studiilor realizate de profesorul alan Buckingham de la Universitatea Bath Spa, supravegherea video a traficului are si efecte nedorite:
* Din cauza camerelor se franeaza brusc, pentru ca soferii vor sa ajunga la viteza legala.
* Camerele distrag atentia soferilor, deoarece acestia sunt mai tentati sa se uite dupa ele decat sa fie atenti la ceea ce se intampla in jur.
* Pentru ca atunci cand trec prin zonele unde sunt amplasate camerele viteza trebuie sa fie redusa, soferii sunt tentati sa “recupereze” timpul pierdut accelerand exagerat pe portiunile nesupravegheate.
* Soferii se obisnuiesc sa reduca viteza cand sunt in zone supravegheate de camere, dar pe termen lung efectul poate fi negativ. Explicatia consta in faptul ca ei se dezobisnuiesc de celelalte situatii in care ar trebui, in mod normal, sa aplice limitarile de viteza.
Locurile-capcana pentru soferi
Nr. Locatie Tip Observatii
1. aerogarii stalp consola stanga, intersectia antena 1, aeroport Baneasa, Ion Ionescu de la Brad
2. INMH stalp consola stanga, la 50 m de intrarea la INMH
3. INMH stalp consola dreapta la 50 m de intrarea la INMH
4. academia Politie stalp simplu 10 m pe Erou Iancu Nicolae, in scuar
5. academia Politie stalp consola colt dreapta, pe DN1, cu 25 m inainte de intersectia Gradina Zoologica
6. Lukoil Otopeni stalp consola partea stanga, la circa 1.000 m dupa coborarea podului de la Centura
7. agip Otopeni portal 24m la breteaua de intrare in aeroportul Otopeni
8. Balotesti pasarela in dreptul drumului spre centrul comunei Balotesti
9. Tancabesti stalp aND dreapta, in dreptul statiei particulare de benzina
10. Ciolpani pasarela in dreptul statiei Petrom
11. Barcanesti portal 19m la raspantia cu drumul de centura, intrarea in Ploiesti
12. DN 1a Rompetrol stalp consola stanga, pe varianta DN1, in dreptul intersectiei cu DN 1a spre Buftea
13. Metro Ploiesti stalp simplu in scuarul sensului giratoriu de la Metro Ploiesti
14. Sinaia intersectia stalp consola dreapta, la intersectia cu DN7 Targoviste
DN Targoviste
15. Sinaia portal 17m la 100 m de intersectia cu DN Targoviste, in dreptul primelor hale MEFIN
16. Sinaia Ferdinand stalp simplu in centru, bd. Ferdinand (stalp beton)
17. Sinaia Ferdinand stalp consola la iesire Sinaia, intersectia cu varianta spre gara
18. Busteni stalp consola dreapta, bd. Marasesti, in dreptul drumului spre Gura Diham
19. azuga stalp simplu dreapta, in dreptul caii ferate
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro