Statul nu poate să stabilească preţuri

Pe de altă parte, Lucian Bode, ministrul economiei, a declarat, ieri, că instituţia pe care o conduce nu poate interveni în stabilirea costurilor produselor petroliere. “Preţurile carburanţilor sunt fixate de operatorii economici din sectorul petrolier pe piaţa liberă în funcţie de cerere şi de ofertă”, a precizat acesta.
Cu alte cuvinte, companiile au “liber” la orice, iar cel care pierde este… cel care plăteşte: cumpărătorul!

Firmele de la noi au primit sancţiuni-record pe piaţa carburanţilor din Europa

Luna trecută, în urma unei investigaţii realizatepe piaţa carburanţilor, Consiliul Concurenţei a sancţionat principalele companii petroliere din ţara noastră cu amenzi de până la 3% din cifrele de afaceri realizate în anul 2010.
Consiliul a investigat cele mai mari şase companii petroliere din România, respectiv OMV, Petrom, Rompetrol, MOL, Agip şi Lukoil, care au fost acuzate că în 2008 s-ar fi înţeles să retragă de pe piaţă cel mai ieftin sortiment de benzină. La finalul anchetei, când a anunţat şi amenda pe care o va da firmelor, în total 205 milioane de euro, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a afirmat că este cea mai mare amendă de pe piaţa carburanţilor din Europa şi a precizat motivele: “Suntem singurii care au găsit dovezi concrete privind aceste înţelegeri între companii”.
Firmele au anunţat că vor ataca în instanţă decizia Consiliului. Reprezentanţii organismul de control au afirmat că ancheta continuă şi că ar putea fi finalizată la jumătatea acestui an.

«Companiile vor cât mai mult profit»

“Preţul benzinei creşte pentru că interesul de a face cât mai mult profit al companiilor din ţara noastră, care au primit aproape de pomană ţiţeiul românesc, este foarte mare. Ei simt că vor veni momente grele şi ţin să colecteze cât mai mult profit acum”, a declarat, pentru ziare.com, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), domeniul cel mai afectat de creşterea peste măsură a preţului carburanţilor.

«Amenda este nesemnificativă»

“Dacă facem un calcul simplu, ne dăm seama că preţurile benzinei şi motorinei au crescut atât de mult în ultimul timp, încât amenda pe care aceste societăţi o plătesc (n.r. – sancţiunea de la Consiliul Concurenţei) este nesemnificativă. Asta dă de gândit dacă în viitor nu va fi mai convenabil să plăteşti o amendă decât să renunţi la anumite jocuri de piaţă. Amenda este o atenţionare care va funcţiona ca un fel de lecţie pentru benzinarii din România, care fără nici un fel de jenă au făcut înţelegeri monopoliste în ultimii ani”, a declarat economistul Mircea Coşea pentru busine ss24.ro, referindu-se la sancţiunea dată benzinarilor de Consiliul Concurenţei.

 
 

Urmărește-ne pe Google News