Un bucurestean in varsta de 38 de ani a inventat un sistem care, odata montat pe masina personala, avertizeaza pietonii de intentia de franare a soferului. Justinian Catana este convins ca inventia sa va salva multe vieti si va duce la o scadere vizibila a numarului de accidente de circulatie.

Ideea construirii unui astfel de dispozitiv i-a venit in urma cu trei ani, cand mama sa a fost lovita de un sofer neatent chiar pe trecerea de pietoni. Aceasta drama l-a facut pe Justinian sa inventeze neobisnuitul sistem, care ii protejeaza pe pietoni de soferii neatenti.

“In urma cu aproximativ trei ani, mama se ducea, ca in fiecare dimineata, spre serviciu. La o trecere de pietoni semaforizata, a fost lovita de un sofer neatent chiar pe „zebra”. Noroc ca au dus-o repede la cel mai apropiat spital si i s-au acordat toate ingrijirile necesare, altfel o puteam pierde. Am aflat cumplita veste chiar de la medicul ce o ingrijea. M-a sunat si mi-a spus ce se intamplase, asigurandu-ma ca mama e in afara oricarui pericol. Am ajuns la ea intr-un suflet, era plina de bandaje si pansamente si avea o privire ratacita. Nu isi amintea cum a ajuns la spital. Tot ce mai stia era ca a auzit o bubuitura. Hainele de pe ea erau sfasiate si pline de noroi. A fost cumplit. Eram bucuros ca e in viata, dar, in acelasi timp, eram furios pe soferul neatent. Acum, vreau sa ii feresc pe pietoni de astfel de soferi”, ne-a povestit Justinian Catana.

Dupa acest nefericit eveniment, Justinian s-a gandit sa asambleze un sistem luminos, care sa fie montat in partea din fata a masinilor si care sa avertizeze pietonii de intentiile soferului. Practic, un fel de stop de frana, dar montat nu in spatele masinii, ci in fata, chiar la oglinda retrovizoare.

“Conceptul sistemului meu pleaca de la limbajul culorilor rutiere: galben inseamna „atentie pietoni si automobile”, iar verde inseamna „liber pentru pietoni si automobile”. Asa ca eu am folosit aceste culori pentru a avertiza pietonii de intentiile soferilor. Este de fapt un stop luminos, montat la oglinda retrovizoare in interiorul masinii, cam pe la mijlocul parbrizului”, spune el.

Sistemul este alimentat de la bateria autovehiculului si avertizeaza participantii la trafic de pe sensul opus ca automobilul este implicat in intentia de franare – se aprinde culoarea galbena, sau oprire – se aprinde culoarea verde.

“Este cunoscut faptul ca foarte multe accidente rutiere se intampla pe trecerea de pietoni, fie ea si semaforizata. In momentul cand automobilele vor avea montate dispozitivele mele „stop frana fata” pietonii vor putea traversa in siguranta strada”, ne-a declarat Justinian Catana, inventatorul sistemului de avertizare vizuala.

In momentul de fata, Justinian Catana face toate demersurile necesare pentru a obtine un brevet de inventator si pentru a autentifica sistemul la Registrul Auto Roman, fapt care i-ar permite comercializarea produsului.

Iustinian Catana spune ca a ales pentru dispozitivul sau culorile galben si verde, pentru ca le sunt foarte familiare atat pietonilor cat si soferilor. Dispozitivul e de fapt un stop luminos, montat pe la mijlocul parbrizului. Cand soferul incepe sa franeze, se aprinde becul galben, iar cand a oprit, se aprinde cel verde. “Pietonii care vor sa traverseze strada vor vedea astfel ca soferul a franat, asa ca nu mai au de ce sa se teama”, spune Justinian

 
 

Urmărește-ne pe Google News