Concret, comerţul cu amănuntul (fără maşini şi motociclete) – cel mai important indicator care arată evoluţia consumului – a crescut cu 8,2% în perioada ianuarie – 30 noiembrie 2015, comparativ cu perioada similară din 2014 , potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Pe lista de cumpărături au fost mai ales produsele alimentare, băuturile şi tutunul – sector care a crescut cu 18,4%.
Electronicele, electrocasnicele şi îmbrăcămintea, adică produsele nealimentare, au urcat şi ele per total cu 1,8%. Şi companiile petroliere au încasat mai mult, creşterea comerţului cu amănuntul al carburanţilor fiind de 6,1%. De când cu criza, comercianţii fac cele mai mari vânzări când afişează promoţii.
Ofertele de tipul “cumperi două produse şi primeşti încă unul gratis“ sau buy-backul par să se potrivească perfect mentalităţii românilor, care, spun consultanţii, se arată mai dispuşi să cumpere dacă li se promite în schimb o recompensă.