Noua formă a proiectului are mari șanse să fie votată miercuri în plenul Senatului, prima cameră pentru această inițiativă legislativă. La votul din Comisii, au votat „pentru” reprezentanții PNL, PSD și UDMR.

„Uitați-vă în Piața Victoriei sau Piața Unirii, faceți un 360 de grade cu privirea, și vedeți panouri gigantice care promovează jocurile de noroc. Trebuie să spunem stop publicității jocurilor de noroc. Este inadmisibil să încurajăm jocurile de noroc. Știu că există o industrie cu mulți bani, că influențele sunt din toate direcțiile”, le-a transmis, nemulțumit, inițiatorul proiectului, deputatul Adrian Cozma din PNL.

Deși a insistat ca forma inițială a proiectului să fie votată, care prevedea că toate reclamele la jocurile de noroc și pariurile sportive să fie interzise, Cozma nu a reușit să-și convingă colegii. 

Forma inițială a fost susținută și de ONG-ul Declic, care a anunțat, în cadrul comisiilor, că a strâns peste 116.000 de semnături pentru interzicerea totală a reclamelor la jocurilor de noroc.

Cozma a cerut ca forma proiectului său să „nu fie diluată”.

„Putem constata că România a devenit împânzită de jocuri de noroc și de reclame. Copiii au ajuns să considere că a devenit o normalitate”, a subliniat și Diana Stoica, deputată USR, care se află pe lista de inițiatori. 

PNL a propus amendamente, ONJN a susținut, PSD a votat

Amendamentele care au schimbat proiectului au venit din partea senatorilor PNL. Ele au fost susținute și de reprezentantul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, Narcis Godeanu.

Oficiul a cerut ca publicitatea să fie permisă în intervalul 23.00 – 06.00, iar reclamele outdoor să nu depășească 30 mp, să nu fie afișate premiile oferite, iar reclamele în audio-vizual să nu depășească 90 de secunde.

Comisia Juridică și cea de Cultură din Senat au aprobat amendamentele PNL.

  • Reclamele în spațiul outdoor să nu fie mai mari de 30 mp;
  • Pe reclamele outdoor să nu apară premiile oferite de casele de pariuri și jocuri de noroc;
  • Reclamele la jocurile de noroc și casele de pariuri sunt permise în audio-vizual în intervalul 23.00 – 06.00;
  • Amenda pentru nerespectarea legii este între 10.000 – 50.000 de lei.

În comisie, amendamentele PNL au fost prezentate de liderul grupului, Daniel Fenechiu. El a spus că amendamentele aduse proiectului reprezintă o soluție de echilibru.

„În momentul în care interzici brusc, duci activitatea în zona ilicită, zona neagră”, a fost justificarea oferită de Daniel Fenechiu.

După ce amendamentele PNL au fost adoptate, a fost votat și un amendament UDMR. Prin acesta se interzice influencerilor să facă reclamă jocurilor de noroc și caselor de pariuri.

  • Se interzice orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru activitățile de jocuri de noroc prezentate sau recomandate de personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive, ori de alte persoane, care datorită celebrității lor pot încuraja activitățile de jocuri de noroc și pariuri sportive.

În favoarea aprobării amendamentelor a vorbit și Odeta Nestor, fost președinte al Autorității privind jocurile de noroc, acum reprezentantă a unei asociații a industriei de pariuri. 

„În România nu există studiu că există probleme în rândul minorilor Statul are foarte multe pârghii de control, dacă vom face acest lucru (n.r. – interzicerea reclamelor), vom lăsa loc operatorilor din Ucraina, Moldova, Rusia și vom trimite jucătorii români într-o piață neagră. Ne întoarcem cu zece ani în spate”, a fost mesajul transmis de Nestor.

Fii responsabil” înlocuiește „Joacă responsabil”

Într-un alt amendament adus de PNL legii inițiale este specificat că reclamele la pariruri pot să apară, de pildă, în timpul transmisiunilor sportive în direct.

  • Prin excepție de la prevederile alin. (51), sunt permise inserturile grafice, respectiv reprezentarea, statică sau în mișcare, cu sau fără sunet, a mărcii, astfel cum aceasta este definită potrivit legii, a siglei sau a altui simbol prin care se identifică titularul mărcii, al siglei sau al simbolului ori imaginea unui produs reprezentativ al acestuia, dacă acestea sunt efectuate în timpul transmisiunilor sportive în direct. În orice situație, aceste inserturi grafice vor fi însoțite de mesajul „Fiiresponsabil”.”

În amendamentul propus mesajul era „Joacă responsabil”, însă acesta a fost schimbat cu „Fii responsabil”, după ședința de azi.

După ce trece de Senat, proiectul va ajunge în Camera Deputaților, unde se va da votul final înainte ca legea să fie trimisă la promulgare. 

Urmărește-ne pe Google News