În prezent sancţiunile pentru biciclişti sunt de 6-8 puncte amendă, iar prin iniţiativa legislativă se propun 2-3 puncte amendă.Senatorii juriști au decis, printr-un amendament adoptat în Comisie, că sancţiunile pentru biciclişti se vor situa la 4-5 puncte amendă. Un punct-amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie.
Propunerea legislativă pentru modificarea OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost întregistrată pentru dezbatere în data de 7 martie la Senat, care este prima Cameră sesizată. Astfel, parlamentarii USR vor sancţionarea bicicliştilor cu amenda prevăzută în clasa I de sancţiuni din Codul rutier, adică 2 sau 3 puncte de amendă (290 sau 435 lei) și nu cu clasa a III-a de sancţiuni, adică de la 6 la 8 puncte de amendă (între 870 şi 1/160 lei), cum prevede legislația rutieră, în prezent.
Inițiatorii precizează că, în prezent, Codul Rutier stabileşte „un nivel exagerat” al sancţiunilor contravenţionale aplicate pentru nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor.
Potrivit iniţiatorilor, Codul Rutier şi regulamentul de aplicare tratează similar circulaţia pe drumurile publice a mopedelor, bicicletelor, vehiculelor cu tracţiune animală, conducători de coloane militare, cortegii, grupuri organizate, precum şi de animale, la care se adaugă categoria pietonilor. Deci, rezultă că legiuitorul a considerat că toate aceste tipuri de participanţi la trafic acceptă un nivel de reglementare similar.
Iniţiatorii mai spun că tratamentul lor din punct de vedere al sancţiunilor aplicate este diferenţiat. Toate aceste categorii menţionate, cu excepţia bicicliştilor, sunt incluse în clasa I de sancţiuni, care prevede 2 sau 3 puncte-amendă. Astfel, nivelul amenzilor pentru biciclişti, care sunt incluşi în clasa a III-a de sancţiuni, este de trei ori mai mare.
”Un nivel mai mic al amenzilor ar face ca bicicliştii care încalcă regulile de circulaţie să fie sancţionaţi, ducând astfel pe termen lung la însuşirea şi respectarea prevederilor din Codul Rutier. Actualul nivel al sancţiunilor mai are ca efect descurajarea utilizării bicicletei de către cei pentru care aceasta reprezintă un mijloc de transport alternativ, cu efecte benefice asupra sănătăţii, poluării şi a traficului, precum şi să îi afecteze grav din punct de vedere financiar pe cei cu mijloace materiale modeste, pentru care bicicleta nu este o alegere, ci o necesitate”, se mai arată în expunerea de motive.
Propunerea legislativă şi raportul Comisiei juridice vor intra în plenul Senatului pentru vot, forul decizional fiind Camera Deputaților.
Citește și: Doi ani de la Colectiv. Impactul psihologic al dezastrului, analizat de specialistul Libertatea