Senatorii USR și AUR au fost cei care au susținut eliminarea admiterii la liceu. Amendamentul a fost însă respins. 

„După o oră în care s-a dezbătut acest lucru și s-a arătat că există o opoziție clară împotriva acestei măsuri din partea elevilor și părinților și societății civile, grupul USR se retrage din ședința Comisiei în semn de protest”, a spus senatorul Ștefan Pălărie.

Parlamentarii care au susținut să nu se dea admitere au fost cei de la USR și AUR. Mai mult, după ce amendamentul a fost respins, senatoarea AUR Rodica Boacnă a cerut să se scadă procentul elevilor selectați de licee la 30%, dar a fost refuzată de președinta Comisiei cu argumentul că votul s-a încheiat și că vor mai putea eventual să discute despre acest aspect la finalul dezbaterilor pe proiect. 

Dezbaterile pe legea educației vor continua și săptămâna viitoare. Senatul este cameră decizională pentru acest pachet de legi. 

Înainte de vot au luat cuvântul și reprezentanți ai elevilor și părinților care au fost vădit împotriva acestei măsuri. 

Argumentele elevilor

„Considerăm măsura cu dubla admitere inechitabilă, nu ar face decât să crească piața meditațiilor, ar pune presiune suplimentară pe elevi. Nu văd rostul pentru care acest examen își dorește hiperspecializarea la clasa a noua și apoi la Bac se dorește un examen generalist, adică din toată materia”, a fost argumentul Mirunei Croitoru, președintă a Consiliului Național al Elevilor (CNE). 

„Această admitere ar pune o etichetă de superioritate pe colegiile naționale. Cererea va fi mai mare la colegiile naționale și admiterea nu ar rezolva deloc această problemă, poate o soluție mai bună ar fi consilierea vocațională”, a spus și vicepreședintele CNE Ristea David. 

„Nici noi nu susținem dubla admitere. Dacă s-a observat fundamentat că Evaluarea Națională nu este reprezentativă, poate fi modificată Evaluarea Națională. Nu văd cum problemele Evaluării Naționale ar putea fi rezolvate prin acest examen suplimentar”, a spus și Ariana Dudună de la Asociația Elevilor din Constanța. 

Cum au argumentat senatorii

„Este o modalitate care stimulează pregătirea elevilor. De ce spuneți că stimulează o creștere a pieței de meditații, pentru că subiectele sunt create de Ministerul Educației? Este ipocrizie, meditațiile nu sunt o problemă în niciun stat. Sigur, este o inechitate cu accesul la aceste meditații. Este o șansă în plus, nu este obligatoriu nici pentru școală, nici pentru elevi să se înscrie la acest concurs de admitere”, și-a argumentat susținerea pentru acest examen fostul ministru al educației, senatorul PNL Sorin Cîmpeanu. De fapt, când era încă ministru, acesta a propus ca admiterea să se dea pentru 90% dintre elevi. 

„În niciun caz să nu fie un examen suplimentar de admitere. Din partea ministerului solicit să ne fie argumentate cu studii sau date aceste alegeri pentru că parcursul de la admitere examene suplimentar pentru 50% din elevi, trecând de la 90% și apoi la 60%, par mai degrabă negocieri politice decât fundamentate științific”, a susținut senatorul USR Ambrozie Irinel Darău. 

„Programul Școală după Școală ar suprima piața meditațiilor. Dar nu-l doriți, în schimb doriți dubla evaluare”, a punctat și Rodica Boancă de la AUR. 

Părinții și specialiștii au venit cu cercetări antiadmitere la liceu

Simona David Crisbășanu de la Coaliția pentru Educație a adus și o cercetare a unor specialiști din educație ca să combată modificarea modului de admitere la liceu.

„Acest studiu arată că modele de succes din alte țări arată că se merge pe portofoliul elevilor și în unele țări pe testări standardizate. Nu se face această selecție. Modelul propus cum e el în lege nu e regăsit în alte țări și nici modelul actual nu e regăsit, doar Polonia are ceva asemănător. Așadar, putem să ne întoarcem la portofoliu, la evaluările standardizate, și acolo unde sunt opțiuni către un singur liceu, pot exista minime criterii de selecție și transparente”, a fost propunerea acesteia. 

„La vârsta la care se întâmplă admiterea sunt susținuți 100% de părinți. Pentru acel părinte care nu-și permite să-și susțină copilul să facă pregătire suplimentară este foarte greu. Acei copii care vin din familii modeste, dacă nu beneficiază de ajutor din partea părinților, nu au nicio șansă să ajungă la aceste licee, creăm un sistem diferit chiar în cazul aceleiași clase. Deci în aceeași clasă vom avea două tipuri de elevi pe care i-am testat diferit, jumătate cu admitere, jumătate cu admitere computerizată”, a spus și Iuliana Constantinescu, de la Federația Națională a Părinților Edupart. 

La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!
 

Urmărește-ne pe Google News