Programul își propune și să creeze aplicații mobile pentru copii: una care să-i ajute să-și autoevalueze starea emoțională și o alta care să le permită victimelor abuzului să alerteze direct autoritățile și să ceară sprijin specializat.

Pandemia i-a făcut pe copii mai anxioși, mai agresivi, depresivi, le-a dat tulburări de somn și alimentare, i-a împins în brațele dependenței de ecrane, i-a făcut mai vulnerabili în fața abuzurilor fizice și psihologice.

În România, doar 5,5% dintre elevi au beneficiat de asistență psihologică din partea consilierului școlar, iar nevoia era la un sfert din totalitatea copiilor.

De aici a pornit programul guvernamental „Din grijă pentru copii” aflat în grupurile de lucru de la Guvern. Consilierul Mădălina Turza spune că este momentul ca problemele emoționale să fie discutate în școli.

Managementul emoțiilor și tehnici de respirație pentru elevi

„Școala este un foarte bun filtru. Cadrele didactice trebuie să facă acest pas suplimentar în sprijinul emoțional al copiilor pentru că rolul lor nu este doar să transmită niște informații dintr-o carte, este și să înceapă să vorbească despre aceste subiecte, pe baza unor instrumente pe care noi le vom oferi. Că va fi la ora de dirigenție, că va fi introdusă la o anumită materie sau transversal, asta urmează să ne spună specialiștii din educație. Dar profesorii vor trebui să deschidă subiectul”, explică Turza, consilierul care a inițiat proiectul.

„Din grijă pentru copii” are două grupuri de acțiune: unul de suport psiho-emoțional și al doilea de adresarea violenței împotriva copiilor.

Practic, profesorii vor aborda teme precum ce înseamnă reziliența și gestionarea emoțiile și vor putea să le recomande părinților în anumite cazuri să meargă cu copiii la specialist. „Cazurile care se dovedesc a fi mai complexe și au nevoie de sprijin, vor fi deferite către specialiști, urmând să decontăm o serie de terapii de specialitate, fie că vorbim de psihoterapie, de consiliere psihologică sau psihiatrie”, a mai spus Mădălina Turza.

Cum pot ajuta aplicațiile pe mobil

De asemenea, vor fi create anumite aplicații pe mobil, niște teste ale emoțiilor pe care copilul poate să le completeze singur.

„Noi vom putea să punem la dispoziția copiilor niște aplicații online, pe telefon, făcute pe bază științifică, de autoevaluare a stării lor emoționale, care le va da doar lor un răspuns despre ce se întâmplă cu ei, sumar, și îi va orienta unde să meargă, să stea de vorbă; fie cu consilierul școlii care poate îndruma, fie să sune la un anumit număr pe care îl vom stabili”, a mai spus consiliera.

Părinții și copiii vor învăța să recunoască pericolele din online

Copiii și-au petrecut viața mai mult în online în ultimul an și jumătate. Și asta a însemnat că au fost expuși multor riscuri. Un raport Europol arată că în Europa de Est, inclusiv România, a devenit o sursă pentru producerea materialului de abuz și exploatare a copiilor în online în această perioadă. Cazurile raportate au crescut de cinci ori în timpul pandemiei.

Specialiștii vor lucra la un instrument online prin care părinții și copiii să recunoască ușor capcanele din online.

Pentru implementarea programului guvernamental nu se vor face angajări suplimentare, ci se vor folosi resursele existente.

„Gândiți-vă că avem în România 20 și ceva de centre de sănătate mintală a adolescentului unde există medici psihiatri, psihologi, logopezi, psihoterapeuți. Știm ceva de ele? Știm câți beneficiari copii și adolescenți adresează aceste centre? Se pare că nu. Deci să vedem ce resurse avem și să le punem în mișcare”, a mai spus Mădălina Turza.

Programul va fi adoptat prin hotărâre de Guvern în septembrie și apoi va începe implementarea sa. 

 
 

Urmărește-ne pe Google News