După ce a fost contactată de Libertatea pentru un punct de vedere, Primăria Sectorului 4 a spus că va verifica „aspectele semnalate”. 

În prezent, orice persoană care vrea să solicite informații publice sau să depună o cerere, o declarație fiscală sau să plătească amenzi ori taxe la Direcția de Impozite și Taxe Locale a Sectorului 4 trebuie să completeze un formular online pe platforma digitală registratura.taxeimpozite4.ro. De la începutul anului, primăria de sector a închis toate sediile fizice ale DGITL, astfel că totul a trecut online.

Formularul online, așa cum este construit, nu conține nicio excepție pentru cei care nu locuiesc în sectorul 4 și au nevoie de informații sau documente.

Adică bucureștenii care au nevoie de o adeverință sau diferite certificate, vor să depună documente, cum sunt declarațiile fiscale și contestațiile și se adresează primăriei, trebuie să îndeplinească mai multe condiții.

În prima parte, solicitantul trebuie să completeze datele de identificare, nume și prenume, CNP, adresă și datele de pe cartea de identitate.

În a doua parte, pentru orice categorie de serviciu accesat, Direcția de Taxe cere mai multe documente: 

  • copie a cărții de identitate,
  • dovada încheierii contractului cu operatorul de salubritate autorizat,
  • dovada achitării taxei de salubrizare la zi,
  • semnătura olografă și „documente justificative”.

Completarea formularului și încărcarea în platformă a acestor fișiere trebuie făcute pentru fiecare operațiune și fiecare serviciu, indiferent de cât de des e accesat.

Decizia, luată printr-o hotărâre de consiliu

Aceste condiții de accesare a serviciilor DGITL sunt valabile din vară.

Consiliul Local al Sectorului 4 a adoptat în iulie o hotărâre care impune cetățenilor să facă dovada încheierii unui contract cu un operator de salubritate autorizat de primărie pentru orice serviciu oferit de Direcție. 

Hotărârea face referire și la alte direcții din primărie: urbanism, administrarea domeniului public, mobilitate urbană și autorizări. Adică nici acestea nu mai oferă oricărui cetățean serviciile cerute, ci doar celor care au contracte de salubrizare.

E un fel de regulă generală de interacțiune cu direcțiile primăriei pentru orice operațiune și serviciu. Care sunt, până la urmă, atrage atenția o avocată consultată de Libertatea, niște obligații legale pe care le au cetățenii: de a-și declara proprietatea, de a-și plăti taxele, de a-și scoate mașina din evidențe ca să reflecte realitatea.

Cum argumentează primăria

Prin această condiționare, primăria a vrut să reglementeze situația bucureștenilor din sector care nu au încheiat un contract individual de salubrizare sau nu-și achită taxa de gunoi, argumentează instituția. De a-i determina și pe aceștia să încheie contracte de salubritate.

În sectorul 4, Rosal Grup este singurul operator care asigură serviciul de salubrizare.

„Pentru a elimina depozitele necontrolate de deșeuri de pe raza administrativ-teritorială a sectorului 4 al municipiului București, precum și pentru a reglementa situația utilizatorilor care refuză să încheie contract individual de salubrizare, sau nu achită acest serviciu la zi, este necesară adăugarea în regim de urgență unei prevederi legale, pentru a preveni stoparea furnizării serviciului pentru neplată”, se arată în raportul de specialitate al hotărârii.

Afectează și cetățenii care nu locuiesc în sectorul 4

Hotărârea, așa cum este ea formulată, îi vizează și pe cei care nu locuiesc în sectorul 4 și au nevoie de documente și informații. Spre exemplu, pe cineva care vrea să-și scoată din evidența primăriei mașina personală pentru că nu o mai deține sau și-a schimbat adresa de domiciliu.

Așadar, prin modul în care este formulată, hotărârea îi condiționează pe toți cetățenii să aibă acel contract de salubrizare, chiar dacă ei nu au nevoie de el, pentru că nu locuiesc în sectorul 4.

Și informațiile publice sunt oferite tot cu dovada contractului pentru gunoi

Platforma digitală a primăriei cuprinde opt categorii de cereri: pentru clădiri, auto, amenzi, taxe, executări silite, inspecție fiscală, taxă de salubrizare și „altele”.

La ultima categorie, printre altele, precum cererea de audiență sau de restituire a unor taxe, se găsește și solicitarea în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.

Și aici, formularul este identic, iar cei care vor să ceară date publice trebuie să arate primăriei că au contract încheiat cu un operator de salubritate.

Ce spune Legea 544?

Legea garantează accesul liber și neîngrădit oricărui cetățean, nu doar jurnaliștilor, la informații, date și documente care privesc cheltuirea banului public și activitatea unei instituții publice.

Legea 544/2001 spune că „orice persoană are dreptul să solicite și să obțină de la autoritățile și instituțiile publice”, dacă face o solicitare în scris în care specifică:

  • autoritatea sau instituția publică la care se adresează cererea;
  • informația solicitată, astfel încât să permită autorității sau instituției publice identificarea informației de interes public;
  • numele, prenumele și semnătura solicitantului, precum și adresa la care se solicită primirea răspunsului.

„Un regulament al unei instituții publice nu poate adăuga la lege”, punctează o avocată consultată de Libertatea.

Libertatea a cerut un punct de vedere Primăriei Sectorului 4 referitor la condiționarea accesului la servicii publice și la informațiile de interes public de contractul de salubrizare. „Vom verifica toate aspectele semnalate și vă vom furniza un răspuns în cel mai scurt timp posibil, în termenul legal”, ne-au transmis oficialii de la Primăria Sectorului 4.

Foto: Agerpres

Urmărește-ne pe Google News