Cuprins:
Odată cu trecerea anilor toate mașinile au fost echipate cu sistem de servodirecție, care reprezintă o componentă principală a sistemului de direcție. Prin adăugarea de tehnologii electronice și multivariabile s-au făcut pași uriași în tehnologia de direcție în ultimul deceniu.
Ce este servodirecția și ce rol are?
Sistemul de servodirecție este una dintre acele componente ale unei mașini care nu sunt absolut necesare pentru conducere.
Este un mecanism de comandă relativ simplu, care are rolul de a reduce semnificativ efortul șoferului în manevrarea volanului, mai ales la viteze mici de deplasare și la manevrele efectuate pe loc.
Practic, servodirecția detectează impulsul dat de rotirea volanului și amplifică această mișcare astfel încât roțile pot să vireze fără să fie necesară aplicarea unei forțe exagerate.
Cum funcționează servodirecția?
Înainte de inventarea servodirecției, roțile erau mișcate la stânga ori la dreapta de către o casetă în care se afla un pinion conectat la coloana de direcție, care braca prin intermediul unei cremaliere. Odată cu apariția servodirecției în caseta de direcție a fost introdus un lichid aflat sub presiune.
Așadar, în clipa în care volanul este rotit spre dreapta un senzor „simte” direcția și deschide o valvă situată pe acea parte. Lichidul sub presiune împinge axul casetei în sensul indicat de valvă.
Când volanul este rotit către stânga, valva dreaptă se va închide și se va deschide valva din partea opusă. Astfel, axul casetei este împins în direcția respectivă.
Dincolo de aceste componente de bază, cu timpul, au fost introduse și alte elemente pentru a spori siguranța în timpul condusului. Acesta este și cazul direcției asistate.
Aceasta avea ca scop creșterea forței fizice necesare învârtirii volanului la viteze mari. În caz contrar, asupra volanului era suficientă aplicarea unei forțe mici, ceea ce ducea la o bracare puternică a roților și la posibilitatea apariției riscului producerii unui accident.
O altă invenție care a crescut confortul a fost sistemul de redresare automată a volanului. Este ceea ce se întâmplă atunci când, după virare, volanul are tendința de a reveni în poziția inițială fără intervenția conducătorului auto.
Acest lucru este posibil datorită unui senzor care detectează faptul că nu se mai pune presiune pe volan și, drept urmare, reglează valvele din interiorul casetei de direcție. În acest fel, coloana de direcție este capabilă să revină în punctul zero.
- Află care este poziția corectă la volan
Câte tipuri de servodirecție există?
De-a lungul timpului au fost concepute și dezvoltate trei tipuri de servodirecție: hidraulică, electro-hidraulică și electrică.
Servodirecția hidraulică a fost un sistem utilizat până în urmă cu aproximativ zece ani. Acesta funcționează cu ajutorul unei pompe de înaltă presiune alimentată direct de motor, care asigură prezența unui lichid hidraulic sub presiune în interiorul casetei de direcție.
Servodirecția electro-hidraulică a fost un „facelift” la servodirecția anterioară. Noutatea a reprezentat-o un motor electric care asigură presiunea lichidului de direcție. Un senzor detectează forța aplicată asupra volanului, iar calculatorul decide ce forță trebuie adăugată de către motorul electric.
Servodirecția electrică se mai numește ESP. Aceasta a fost implementată în urmă cu aproximativ zece ani și a eliminat sistemul hidraulic din precedentul tip. Un senzor simte direcția în care este rotit volanul și pune în mișcare un motor electric, care pune la rândul lui în mișcare axul coloanei de direcție în sensul corect.