De aceea, este necesar, pe de-o parte, să conduci prudent și să fii concentrat 100% la drum, iar pe de altă parte să folosești în mod corespunzător mașina, indiferent dacă este a ta, a unui prieten sau este de la serviciu.

Astăzi îți vom spune ce nu este bine să faci atunci când conduci un autovehicul cu transmisie manuală.

Sfaturi când conduci o mașină cu cutie manuală

Nu lăsa mașina în viteză la semafor

Dacă s-a întâmplat vreodată să aștepți la semafor ținând ambreiajul apăsat și cutia de viteze cuplată în treapta întâi, nu o mai face! Pe lângă faptul că îți soliciți mușchii picioarelor mai mult decât este cazul, pui presiune inutilă pe ambreiaj și, astfel, în reduci durata de viață.

Este recomandat să pui mașina în „neutru” și să ții frâna de picior apăsată, mai ales atunci când te afli pe un sector de drum în rampă/pantă.

Nu sprijini mâna pe schimbătorul de viteze

Atunci când schimbi treptele de viteză probabil că nu te gândești deloc la ce se întâmplă în ineriorul cutiei de viteze manuală. De fiecare dată când schimbi o treaptă, schimbătorul de viteze acționează inelele sincronizatoare din interiorul cutiei prin intermediul timoneriei, cuplând pinioanele vitezei respective.

Dacă îți vei sprijini mâna pe schimbătorul de viteze în timp ce aceasta este într-o  treaptă de viteză vei pune presiune pe furca selectorului și pe celelalte componente interne. Pe termen lung, acest obicei prost poate grăbi uzura cutiei de viteze, iar primele simptome sunt zgomote care apar la selectarea unei trepte de viteză. Odată ce ai schimbat treapta, pune mâna înapoi pe volan.

Nu folosi ambreiajul când staționezi în rampă

Dacă te afli în trafic pe un sector de drum în rampă trebuie să te asiguri că mașina nu începe să o ia la vale, iar mulți șoferi fac acest lucru ținând-o, cum se spune, din ambreiaj.

Făcând acest lucru pe timp îndelungat, materialul de frecare de pe discul de ambreiaj se va topi deoarece ambreiajul se va învârti la o viteză în timp ce placa de presiune se va mișca cu o altă viteză. În plus, există posibilitatea să scapi mașina din ambreiaj și să lovești autovehiculul din spatele tău.

Dacă trebuie să oprești, acționează frâna de mână pentru a ține mașina să nu „curgă” la vale până când te vei repune din nou în mișcare.

Multe dintre mașinile moderne cu transmisii manuale sunt dotate cu tehnologie de asistență la pornirea din rampă. Acest sistem ajută mașina să rămână nemișcată 2-3 secunde după eliberarea pedalei de frână oferindu-i celui de la volan timp suficient pentru a muta piciorul pe accelerație fără ca mașina să alunece în spate.

Cum funcționează cutia de viteze manuală

Nu rula cu viteze mici într-o treaptă superioară

Dacă vei circula cu o viteză prea mică într-o treaptă superioară motorul va fi subturat și este chiar posibil să se oprească. În această situație nu este indicat să apeși brutal pedala de accelerație pentru a recăpăta viteză deoarece vei stresa motorul, care în timp va avea mult de suferit.

Dacă motorul este subturat și trebuie să mărești viteza este mai bine să acționezi ușor pedala de accelerație sau, și mai bine, să retrogradezi într-o treaptă inferioară și apoi să accelerezi normal. Cu excepția cazului în care conduceți o mașină pentru prima dată, ar fi trebuit să dezvoltați o senzație naturală pentru care treapta se potrivește cu anumite viteze și RPM.

Nu conduce cu piciorul pe ambreiaj

Unii șoferi sunt tentați să conducă ținând piciorul stâng sprijinit de pedala de ambreiaj. Dacă te numeri printre ei, nu o mai face! Deși, poate, ai impresia că nu faci nimic greșit, trebuie să știi că această greșeală poate duce la uzarea prematură a ambreiajului, iar înlocuirea kit-ului este extrem de costisitoare.

Dacă simți nevoia să-ți odihnești piciorul există în stânga pedalei de ambreiaj un loc special conceput pentru așa ceva. 

Nu lăsa cutia în „neutru”

Mulți conducători auto încă sunt convinși că dacă scot mașina din viteză, mai ales când conduc pe drumuri în pantă, economisesc combustibil. Dincolo de faptul că acesta este doar un mit, mai intervine și aspectul siguranței celui de la volan, a pasagerilor, dar și a celorlalți participanți la trafic.

Lăsând mașina „să curgă” la vale, poate fi o manevră extrem de periculoasă, deoarece nu ai control total asupra ei.

Pe de-o parte nu vei putea accelera brusc în cazul în care situația o cere și nici nu vei putea folosi frâna de motor, care este recomandată pe astfel de drumuri pentru a evita supraîncălzirea frânelor la coborâre.

Urmărește-ne pe Google News