Examenul la limba română de la Evaluarea Națională 2021 are loc pe 22 iunie, de la ora 9.00. Anul acesta, examenul dat de peste 130.000 de absolvenți de clasa a VIII-a aduce mai multe modificări privind structura, cerințele, dar și punctajele. Acum, elevii trebuie să rezolve și o cerință concepută după modelul testelor PISA.

Mai exact, examenul de evaluarea națională 2021 la limba română este alcătuit din două subiecte: primul – cu mai multe puncte și subpuncte – este notat cu 70 de puncte, în timp ce al doilea  subiect are 20 de puncte și este o compunere pe o temă dată.

Cu o zi înainte de startul examenului, profesoara de limba română Claudia Osiceanu, de la Școala Gimnazială „Grigore Ghica Voievod” din București, are mai multe sfaturi –  de la ce mai pot să facă astăzi, dar și despre cum să procedeze în timpul examenului. 

Un prim sfat: copiii se mai pot uita puțin pe materie, dar doar ca să recapituleze ce cred că nu stăpânesc. „Să nu aibă senzația că pot îngrășa porcul în ajun, dar înainte de examen, dacă vor avea anumite aspecte pe care nu le stăpânesc, să revină punctual asupra lor și să le clarifice, abordând schemele, definițiile, exemplele etc.”, spune cadrul didactic.

Reguli în abordarea subiectelor la examen

Cum emoțiile sunt inerente, Claudia Osiceanu le oferă sfaturi și despre cum pot aborda efectiv subiectele, indiferent care sunt ele. „Le spun și din experiența personală, dar și din relatările celorlalți copii care au dat examene, că atunci când sunt în fața enunțului, a celor două texte la prima vedere, prima senzație este că lucrurile sunt neclare, că nu stăpânesc sau că nu pot aborda cum trebuie subiectele respective”, spune profesoara. 

Iată celelalte sfaturi:

2. să citească atent cele două fragmente este o parte importantă pentru rezolvarea corectă. Practic, timpul de lectură sau relectură, dacă textele sunt mai dificile, nu trebuie ignorat. E foarte important să revină, să recitească, să se asigure că au înțeles textul;

3. rezolvarea cerințelor trebuie făcută printr-o legătură constantă cu textele. Sunt două texte, așa că unele cerințe te pot trimite la primul text, altele la textul al doilea, deci trebuie să citească cu atenție, să nu dea răspuns din alt text decât cel indicat;

4. să-și marcheze în text fragmentele pe care le folosesc pentru a-și construi răspunsurile în spațiile repartizate acestora;

5. trebuie să fie conștienți că de regulă ideile vin de-a valma în cap și atunci trebuie lăsate să curgă îngrămădite, cum sunt ele, pe ciornă. Apoi, copiii pot reveni asupra ciornei și aleg de acolo ce le trebuie pentru a răspunde corect. Dacă au emoții, ciorna le poate veni în ajutor, fiindcă uneori din pricina lor le tremură mâna și fac purceluși. Trebuie să facă aceste exerciții de împăcare a gândului cu scrisul pe ciornă.

6. Dacă rămân în criză de timp, dacă un subiect le ia prea mult, la literatură de pildă, e bine să se oprească în momentul în care timpul devine greu de stăpânit, să oprească subiectul acolo și să își rezolve celelalte exerciții neabordate. E foarte important să nu lase niciun subiect nerezolvat.

Capcanele din enunțuri

Fiecare examen de până acum a cuprins și așa-zisele capcane, acei itemi care fac diferența atunci când ținta e o notă mare. Profesoara are și aici indicații: „Au un enunț, de pildă, în care li se cere să asocieze două texte. Enunțul poate suna: asociați textul unu cu un alt text pe care îl cunoașteți sau pe care l-ați studiat la clasă, evidențiind o asemănare și o deosebire în conținut. În această situație, copilul trebuie să aibă în vedere că au la dispoziție o sferă mai restrânsă, doar conținutul textului și atunci trebuie să caute cuvinte-cheie comune celor două texte, ipostaze ale personajelor, relații. Un alt enunț poate suna: compară două texte sau textul unu cu un altul pe care tu îl cunoști, evidențiind o asemănare și o deosebire din ele. Aici abordarea este mult mai largă și mai generoasă.”

8. Cum gestionezi o greșeală pe care ai făcut-o în rezolvarea unui item?

„Evident, nu trebuie să intre în panică, greșeala, indiferent de cât de extinsă este pe pagină – poate și-au dat seama că au răspuns greșit după ce au umplut spațiul destinat rezolvării itemului respectiv – se taie cu o linie, fără îngroșare, fără colorare. Nu trebuie să se sperie, se anulează cu linii orizontale, se taie fiecare rând și mai au o pagină liniată la dispoziție să așeze răspunsul corect.”

Odihnă înainte de examen

9. Foarte important este să fie și odihniți înainte de examen. „Le spun că odihna este mult mai eficientă la examene, nu e destul să fii tobă de carte și obosit mort. Trebuie să fie atenți la orele de somn, să respecte un program strict. Și ce mănâncă e important fiindcă emoțiile trec prin stomac și pot avea tulburări digestive care să-i afecteze chiar în timpul desfășurării probei”, este ultimul sfat foarte important dat de Claudia Osiceanu.

 
 

Urmărește-ne pe Google News