Ianis Vasilatos s-a născut la Sfântu Gheorghe, din părinți brașoveni. Mama, Marion, care lucra ca și contabilă, era dintr-o familie de austrieci, iar tatăl, Niculae, se trăgea din neam de greci și se ocupa de proiectare. Datorită tatului său și Ianis a manifestat de timpuriu talent la desen. El a povestit, pentru Covasna Media, cum a ajuns să proiecteze modelul care a ajuns să fie fabricat peste Ocean.

„Nu neapărat desenam tot timpul… eram un copil normal, dar când desenam îmi plăcea mult și eram atent la detalii. Desenam cu ce apucam, creioane, carioci. Am desenat pe ușa de la camera mare. Care desen s-a văzut până am vândut apartamentul. Că erau carioci permanente și degeaba vopseam ușa că de fiecare dată ieșea culoarea și rămânea urma desenului”, povestește acum Ianis pentru sursa citată..

„Îmi plăcea să desenez camioane, trailere și alte mașini. Am fost influențat de vehiculele care erau în acea perioadă, mai mult industriale pentru că autoturisme erau puține. Câteodată desenam după imaginile de mașini din gumele Turbo, din care aveam o colecție impresionantă. Mai apăreau și pliante cu jucării după care făceam copii desenate“.

Tot de mic și-a manifestat interesul pentru vehiculele pe două roți:

„Când eram mic în fața blocului anumite persoane aveau motociclete, pe care le reparau acolo în stradă și eram fascinat să mă uit la ele și mă interesa ce făceau. Vecinul de la patru, un om mai bogat, avea Mobra 50, cea clasică, pe care o îngrijea, după care a schimbat-o cu un Hoinar. La două blocuri mai sus era un Simson 250 Sport, un monstru pentru vremea aceea. Mă duceam pe ascuns și ridicam prelata să mă uit la motor și la detalii. Câteodată vecinul mă prindea că mă uit și mă gonea de acolo“, mai povestește el.

Și-a dorit dintotdeauna să aibă o bicicletă, dar în copilărie părinții nu și-au putut permite să-i cumpere una. Apoi, după ce, în 1992, a intrat la Liceul de Artă, și-ar fi permis o bicicletă, dar designul celor de pe piață nu îl atrăgea.

„După lungi căutări am decis că o să am bicicletă doar atunci când o să mi-o proiectez eu“.

După ce a absolvit liceul, nu a reușit să intre la facultate, deși a încercat de trei ori, apoi s-a angajat la o fabrică de panificație unde într-o zi a găsit, într-un birou, câteva reviste cu profil auto, în care a văzut un concurs de design auto.

”Am împrumutat revista și am desenat un camion… cu care am și câștigat atunci o menţiune“, spune Vasilatos, adăugând că de atunci face design de mașini.

După slujba de la fabrica de pâine a urmat munca de fotoreporter la un ziar din Covasna, apoi a ajuns pictor executant la Teatrul Tamaşi Aron, iar în 2002 a intrat la Facultatea de Design Industrial cu nota maximă.

„Am rămas primul pe listă până la final. Designul mi-a plăcut foarte mult, dovadă că asta fac și acum după foarte mulți ani”.

În paralel cu munca, a continuat să facă design, iar cele două, lucrul pentru costume și decoruri de teatru, respectiv designul industrial sunt și în prezent ocupațiile sale.
Dacă majoritatea proiectelor sale au rămas pe hârtie sau, mai des, în format jpg, nu același lucru s-a întâmplat cu bicicleta Ariel Cruiser, câștigătoarea unui concurs internațional lansat de Local Motors în 2013.

 

„Tema concursului lansat de Local Motors a fost bicicleta cu motor Honda de 50 cm cubi. Alții au proiectat-o în timp de trei săptămâni. De la început am dorit să fac un concept nou. Cei mai mulți au luat un cadru și roți de bicicletă normală la care au adăugat acel motor, dar eu nu am dorit să fac acest lucru. Ci am ales să proiectez totul în jurul motorului, care a funcționat foarte bine. Inspirația mi-a venit de la primele motociclete de cursă pe pistă de lemn, de la începutul secolului, dar într-o tehnologie modernă“, spune Vasilatos.

Proiectul fiind votat de public și validat de către juriul de ingineri, Iannis a câștigat 2000 de dolari și o excursie de două săptămâni în SUA, fiind prezent la lansarea bicicletei sale cu motor, la Las Vegas.

Cei de la Local Motors au creat în fabricile proprii câteva prototipuri, atât pe benzină cât şi electrice, pentru Ariel Cruiser. Bicicletele pe benzină sunt echipate cu motor Honda 50 cc şi ating 55 km/h, iar celelalte au motor electric de 500 waţi şi viteză limitată la 43 km/h, notează ebihoreanul.ro, precizând și că 12 biciclete Ariel Cruiser au fost vândute cu 3500 de dolari bucata, iar în urma vânzărilor și a donaţiilor s-au produs alte 30 de biciclete după designul lui Ianis.

Sursa foto: Covasna Media

 
 

Urmărește-ne pe Google News