Tragedia aviatică de la începutul acestei săptămâni, când 228 de pasageri, printre care şi românca Violeta Băjenaru-Declerck, au murit după ce avionul cu care călătoreau s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic, a readus în amintire un eveniment similar, în care a fost implicat un avion românesc. Cea mai în măsură să vorbească despre acest incident este Aurelia Grigore (55 de ani), fostă stewardesă a companiei Tarom, eroina a zeci de întâmplări care se puteau solda cu tot atâtea catastrofe. Printre ele, şi celebra prăbuşire în Oceanul Atlantic, în anul 1980, cu o aeronavă Tupolev 154, având 152 de pasageri la bord, în apropierea coastelor africane ale Mauritaniei. Din toate a scăpat cu bine, parcă şi pentru a povesti acum, în exclusivitate pentru cititorii Libertăţii, ceea ce a simţit în acele momente de coşmar.
«Am trecut pe lângă moarte de multe ori»
Cumplita tragedie a aeronavei Air France de la începutul acestei săptămâni i-a readus în minte fostei însoţitoare de bord toate întâmplările zguduitoare trăite de ea. “Am trecut pe lângă moarte de nenumărate ori. Am fost şi noi loviţi de fulger, la aterizare, pe Otopeni. S-a luminat toată cabina şi s-a auzit o bubuitură apocaliptică. Aerul mirosea a ars. Însă am scăpat. Altă dată, un fulger globular, teribilă acumulare electrică, a intrat efectiv prin fuselaj, imediat după cabina piloţilor, şi a ieşit pe undeva pe la coada avionului. Era de dimensiunea unei mingi de fotbal. Bine că nu era cineva în picioare. Toţi pasagerii erau pe scaune, pentru că era furtună. Când eşti în aer, ai parte de multe grozăvii”, îşi aminteşte acum Aurelia.
Probabil că cel mai tensionat moment din viaţa fostei stewardese a fost prăbuşirea în Oceanul Atlantic, în 1980, la Nouadhibou, lângă coastele Mauritaniei, ea fiind gravidă în câteva luni! Vina exclusivă pentru acea situaţie i-a aparţinut căpitanului aeronavei Tupolev 154, Paul Mitu. Secundul Lucian Sava l-a avertizat că nu sunt bine încadraţi pentru aterizare, însă căpitanul i-a replicat sec: “Să fii pe scaunul meu şi pe urmă să iei decizii!”.
Rezultatul e deja cunoscut. Avionul a amerizat şi a lovit în plin un banc de nisip, rupându-se de la jumătate. Un om a murit de inimă în momentul impactului. Laşitatea căpitanului nu s-a oprit aici, el alegând să părăsească epava printre primii şi să înoate către mal. Indiferent de mijlocul de navigaţie, există o regulă nescrisă în astfel de cazuri: căpitanul părăseşte ultimul epava! “Am trecut prin multe furtuni şi ştiu cum e. Sunt situaţii în care efectiv eşti la mâna naturii. Iar dacă se cumulează mai mulţi factori nefavorabili, se creează realmente o situaţie din care nu ai şanse de scăpare”, a adăugat fosta stewardesă Aurelia Grigore.
Au aşteptat 5 ore echipele de salvare
“Cursa aceea din 1980, când avionul nostru s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic, debutase oricum cu stângul, din cauza unei defecţiuni care ne-a ţinut în aeroport cinci ore. Aveam 152 de pasageri, toţi marinari ai pescadoarelor româneşti Jiul şi Milcov. Erau cei care trebuiau să schimbe echipajele româneşti din Mauritania”, îşi aminteşte Aurelia, care atunci avea 26 de ani.
Avionul s-a rupt în două
La ora 3 dimineaţa, ceea ce trebuia să fie o aterizare obişnuită s-a transformat într-o amerizare aproape de ţărmul Mauritaniei. Adică o aterizare pe apă! “Am numărat 18 secunde de când am atins apa şi până ne‑am lovit de un banc de nisip. Avionul s-a rupt în două chiar în faţa locului unde stăteam. În partea din faţă erau aproape 60 de oameni, iar în spate, în jur de 100, cu tot cu echipajul. Peste tot mirosea a carburant scurs din aripi”, rememorează Aurelia.
Avionul nu s-a scufundat, fiind agăţat de bancul de nisip. A urmat o noapte de groază, echipele de salvare venind abia după 5 ore. Dacă multe persoane ar fi renunţat la zbor după o asemenea întâmplare, Aurelia şi-a continuat activitatea la acelaşi loc de muncă, Tarom, până la momentul pensionării.
Violeta Băjenaru nu a scăpat cu viaţă
Dacă Aurelia Grigore a scăpat cu viaţă din toate accidentele, pe vremea când lucra la Tarom, inclusiv din prăbuşirea aeronavei, în 1980, în largul coastelor Mauritaniei, o altă româncă, Violeta Băjenaru-Declerck, nu a avut acelaşi noroc. Femeia de 33 de ani, proaspăt căsătorită cu un cetăţean francez, s-a numărat printre cei 228 de pasageri ai cursei Air France care s-a prăbuşit în Atlantic luni, 1 iunie.
Avionul efectua o cursă Rio de Janeiro-Paris. Ieri, un reprezentant al Biroului de Anchete şi Analize francez a declarat că, înainte de tragedie, timp de cinci minute, aeronava a trimis 24 de mesaje care indicau anomalii ale sistemelor de bord. Aceste mesaje au fost primite de controlorii de zbor din Brazilia, care nu au putut lua însă legătura cu piloţii.
S-au găsit rămăşiţe ale zborului 447
Reprezentanţii aviaţiei braziliene au anunţat, aseară, că echipele de căutare au găsit mai multe cadavre aparţinând pasagerilor zborului Air France, dispărut luni deasupra Atlanticului.
Potrivit purtătorului de cuvânt al aviaţiei braziliene, Jorge Amaral, echipele de salvare au recuperat şi fragmente din epava avionului. “În această dimineaţă am avut confirmarea faptului că în apa oceanului s-au găsit resturi şi corpuri care aparţineau zborului 447 al Air France”, a declarat Jorge Amaral. Cu toate acestea, oficialii nu au precizat câte cadavre au fost recuperate şi nici dacă printre rămăşiţe se află şi cutiile negre ale aparatului.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!