convingere. Se apropie campania electorala si, implicit, alegerile. Ametit de noianul de promisiuni ce se profileaza si multitudinea de formatiuni politice ce-si disputa primul loc spre inimile romanilor, de foarte multe ori alegatorului nu-i ramane decat sa-si puna deja celebra intrebare: "Eu cu cine votez?".
Specialistii sunt de parere ca acest sentiment de nehotarare electorala poate fi generat si de faptul ca majoritatea partidelor din Romania habar nu au sa-si promoveze imaginea sau nu stiu sa se identifice cu simboluri grafice, asa cum se intampla, de exemplu, in cazul corporatiilor financiar-bancare sau, de ce nu, al producatorilor de automobile. "in cazul majoritatii partidelor pur si simplu ori sigla nu este buna, ori ea nu a fost suficient de bine promovata. Din doua, una. Sau, mai corect, din doua... amandoua. Este suficient sa te uiti pe siglele partidelor din Romania ca sa iti dai seama de cele doua mari probleme legate de identitatea vizuala a partidelor autohtone: siglele nu sunt bune si nici nu sunt promovate. Sigla ramane un accesoriu decorativ pe care partidele il poarta mai mult din obligatie, decat din convingere", spune Marian Trifu, specialist in comunicare politica.
"Lasand la o parte stangaciile evidente, de care e plina viata politica din Romania, si erorile de managementul reputatiei, ignorarea aproape totala a identitatii vizuale (si implicit a imaginii) e un pacat in care insista majoritatea organizatiile politice din tara noastra. Nu este politica in aceeasi oala cu vanzarea bauturilor racoritoare sau a produselor electrocasnice, insa consumatorul e acelasi. Identitatea vizuala a marilor partide din Romania ia note proaste sau foarte proaste la mai toate capitolele: simbolistica si concept, design, coerenta si consistenta, implementare etc. Simbolistica siglelor partidelor din Romania se apropie mai mult de heraldica decat de designul identitatilor organizationale moderne, cu asocieri nu intotdeauna benefice si cu realizari grafice mediocre. Cliseismul si neinregistrarea simbolurilor au dus la aparitia multor asemanari care produc confuzie si scaderea credibilitatii", spune Marius Ursache, seful departamentului creatie al Grapefruit Design..
PSD-PD: Unul dintre cele mai importante simboluri florale intruchipeaza frumusetea si perfectiunea, atat in culturile occidentale, cat si in cele orientale. in iconografia crestina el este potirul in care a picurat sangele lui Hristos, si de aceea e des asociat cu renasterea si regenerarea. Folosirea trandafirului atat de catre PSD cat si de PD are la baza atat un trecut comun (FSN), cat si orientarea politica de stanga (sigla Internationalei Socialiste este, de asemenea, un trandafir). Cu siguranta, cunostintele membrilor partidelor respective despre simbolistica trandafirului se opresc aici. Sau stie oare PSD ca cei trei trandafiri sunt un simbol al francmasoneriei, reprezentand lumina, iubirea si viata? Folosirea de catre ambele partide a aceleiasi simbolistici nu poate decat sa creeze confuzii in randul electoratului, fiind si un semn al unor identitati politice nesigure.
PNL: Este un simbol masculin falic, simbolizand virilitate, patrundere, deschidere, dar si raze solare si fecunditate, zbor, aspiratii. Simbolistica e evident favorabila PNL, desi probabil doar partial cunoscuta. Din pacate, realizarea grafica este submediocra.
PNT-CD: Organul cel mai important al perceptiei, ochiul este recunoscut universal ca simbol al intelectului si intelepciunii. Reprezentand cunoasterea divina si esenta, ochiul unic fara pleoape inscris intr-un cerc este deopotriva un simbol crestin si masonic. Alegerea PNT-CD este de admirat, insa realizarea grafica este mediocra.
PRM: Pajura este o pasare maiestuoasa, puternica, solara, un simbol al inaltarii, al curajului, victoriei si puterii. Cu aripile desfacute a devenit o reprezentare crestina a omnipotentei lui Dumnezeu. A fost folosit cu precadere in heraldica imperiilor si regatelor. in heraldica romaneasca, pajura cruciata este prezenta pe insemnele familiilor Basarab si Brancoveanu din secolul al XVII-lea. Alegerea facuta de PRM este bizara. Se pare ca simbolul Tarii Romanesti a fost adoptat pentru a creste reputatia PRM ca un partid patriotic si puternic. Suprapunerea cu aceste valori este doar dorita si nu una reala, iar in plus adoptarea unui simbol regional confera o nota proasta unui partid cu "acoperire" nationala.
UDMR: Floare? Coroana? Barcuta de hartie? Mitsubishi? Sigla se apropie mult de siglele marcilor comerciale, insa nu e asociata cu nici un simbolism pentru neinitiati. in plus, realizarea grafica si umbrele il transforma intr-o sigla mediocra, cu potential slab de diferentiere.
Alianta PNL-PD: Da dovada de o lipsa acuta de imaginatie, mai ales in conditiile in care reprezinta o alianta electorala si nu una ideologica. "DA, ce?" ar putea intreba unii. Este doar o reprezentare vizuala a caracterelor unui acronim, lipsita de orice simbolism, exceptandu-l pe cel al unui afirmativism universal.
URR: Uniunea pentru Reconstructia Romaniei a adoptat un simbol care se apropie mai mult de comercial decat de politic. Atat de mult, incat desprinsa din context pare mai degraba sigla unei agentii imobiliare decat a unui partid politic cu multe promisiuni. Realizarea grafica sufera de pe urma unui designer cu prea multa afectiune pentru efectele grafice tridimensionale si de umbre generate pe computer.