„Această profesoară nu este tot rezultatul școlii românești? Nu înțeleg ce stă la baza unei astfel de afirmații. Nu există studii în acest sens“, a răspuns Cornelia Stavri în legătura cu afirmația Cristinei Tunegaru, într-un interviu pentru Școala 9.
Cornelia Popa – Stavri este secretar general al Federației de Sindicate Libere din Învățământ (FSLI) care reprezintă peste 160 de mii de angajați din sistemul educațional preuniversitar. Cu o vechime de 30 de ani în federație și formatoare de profesori, Cornelia Popa – Stavri explică într-un interviu pentru Școala 9 cum se poziționează față de criticile care li se aduc cadrelor didactice, mai ales în ultimul an de pandemie din cauza problemelor legate de școala online.
„Un profesor umilit va produce elevi care vor suporta tot umilință. Un profesor umilit nu va putea să ajute la dezvoltarea unor elevi care să ajungă adulți autonomi și demni.“ – Cornelia Stavri, secretar general FSLI.
Reprezentanta sindicatelor de învățământ atrage atenția, că în timp ce profesorii sunt criticați pentru că nu știu să predea online, aceștia trebuie să scoată bani din propriul buzunar pentru a participa la cursuri: între 300 și 1000 de lei pentru un curs.
Asta, deși cheltuielile pentru formarea profesorilor ar trebui să fie suportate de la bugetul de stat, potrivit Legii Educației.
„Poți să-i ceri un profesor la început de drum, care nu ajunge nici la 3.000 de lei pe lună, să-și plătească cursuri de formare pentru a ține pasul cu noutățile din educație?“, atrage atenția Cornelia Stavri.
Sindicalista adaugă că guvernanții au amânat de două ori ultima etapă de creștere a salariilor pentru profesori, de 14%: în septembrie și la începutul acestui an.
„În grila de salarizare a bugetarilor, un profesor debutant se află la punctul 1,67 pe o scală de la 1 la 20. Adică ia salariul minim (2.300 de lei).“
Cât despre faptul că aproximativ 40% dintre elevi sunt analfabeți funcțional, potrivit ultimelor rezultate ale testărilor internaționale PISA, Cornelia Stavri spune că sunt mai multe cauze:
- profesorii sunt împovărați să facă prea multe hârtii, când ar putea să folosească acest timp pentru îmbunătățirea lecțiilor
- școlile nu predau transdisciplinar (predarea combinând elemente din două sau mai multe discipline pentru a înțelege un anumit fenomen), așa cum testează PISA
- modulul psihopedagogic se face superficial în universități
Citiți interviul integral cu secretarul general al celei mai mari federații de sindicate din învățământ pe Școala 9.