Salarii mai mari, tichete de masă, vouchere de vacanţă
Angajaţii din CFR solicită – în afară de semnarea contractului colectiv de muncă şi creşterea salariilor cu cel puţin 10 la sută – acordarea de tichete de masă pentru toate zilele lucrătoare, acordarea de vouchere de vacanţă începând cu 1 ianuarie 2016. Ei cer şi o politică de personal care să asigure funcţionarea în bune condiţii a acestui domeniu legat direct şi explicit de siguranţa naţională. Asta înseamnă că este nevoie de mai mult personal pentru serviciul menţionat mai sus. Reamintim că CFR are contracte cu Armata Română şi cu Armata Statelor Unite pentru transportul trupelor şi al echipamentelor militare în caz de război.
Sindicaliştii susţin că există bani pentru revendicările lor
Sindicaliştii susţin că CFR poate acorda o creştere a salariilor cu 10% şi a tichetelor de masă pentru fiecare zi lucrătoare începând chiar din octombrie, în condiţiile recuperării unor sume restante de la Ministerul Transporturilor. Ei susţin că lipsa banilor este rezultatul unui blocaj financiar care poate fi rezolvat.
Economic, CFR nu stă rău, dar investeşte puţin şi haotic
Societăţile din subordinea Ministerului Transporturilor, CFR Călători şi CFR Marfă, fostele găuri negre ale economiei, au înregistrat anul trecut primele profituri din activitatea de bază, după ce mulţi ani au acumulat pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro.
CFR Călători a anunţat un profit de 69 milioane de lei, iar CFR Marfă, unul de 0,9 milioane de lei. În fine, CFR Infrastructură rămâne o problemă, deoarece nu funcţionează cum trebuie, respectiv nu a făcut investiţii în calea ferată sau le-a făcut firav şi de proastă calitate. În cazul tronsonului Bucureşti-Constanţa, de exemplu, a fost împrumutată, în anul 2001, suma de 13 miliarde de lei pentru transformarea tronsonului în cale ferată de mare viteză. “Marea viteză” însemna, la vremea respectivă, 160 de kilometri pe oră. Acum, CFR plăteşte datoria, iar tronsonul va fi refăcut, printr-o altă datorie, pentru viteza de 300 de kilometri pe oră! De ce nu s-a făcut de la început aşa, nu se ştie! Alt exemplu de prăduire a banilor: Mihai Necolaiciuc, fostul director al CFR, a fost condamnat definitiv, anul trecut, la patru ani şi şase luni de închisoare cu executare, pentru deturnare de fonduri. Era vorba de o afacere de 100 de milioane de euro.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro