Cuprins:
Insulele vulcanice, situate în Atlanticul de Nord, la jumătatea distanței dintre Islanda și Scoția, impresionează vizitatorii prin peisajele lor neatinse. Cele mai noi două tuneluri subacvatice sunt remarcabile.
„Acestea sunt pentru noi Turnul Eiffel sau Big Ben”, spune Teitur Samuelsen, CEO al Eystur-og Sandoyartunlar, compania care administrează tunelurile, „iar oamenii, în special turiștii, conduc prin ele doar pentru a vedea arta”.
Zilnic, peste 6.000 de vehicule traversează tunelul subacvatic de aproape 11 kilometri, care leagă Streymoy, cea mai mare insulă din Feroe și locul unde se află Tórshavn (una dintre cele mai mici capitale ale lumii), de Eysturoy.
Construcția tunelului Eysturoy a durat aproape patru ani. Acesta a fost deschis în decembrie 2020.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 1Tunelurile subacvatice sunt realizate prin metoda forajului și exploziei. Mai precis, se forează găuri în bazalt, o rocă magmatică rezistentă, și apoi se umplu cu dinamită. În punctul cel mai adânc, tunelul se află la aproape 187 de metri sub nivelul mării.
„Tunelurile sunt proiectate de unii dintre cei mai buni ingineri și geologi din lume, așa că siguranța în ceea ce privește Atlanticul de deasupra nu este o problemă”, afirmă Samuelsen.
Sensul giratoriu subacvatic a devenit atracție pentru turiști
Călătoria prin tunel este una deosebită. Punctul culminant este sensul giratoriu sculptural, cu culori care se schimbă. Unii oameni compară acest lucru cu aurora boreală sau cu o meduză luminată de soare.
This week, after the Nordic Council Theme Session in the #FaroeIslands, the parliamentarians, ministers & international guests visited the 11 km subsea #tunnel connecting the islands Streymoy & Eysturoy and saw the beautiful art in the only roundabout under the Atlantic Ocean 💙 pic.twitter.com/Mn67UFEPyx
— Kristina Háfoss (@KristinaHafoss) April 12, 2024
„Sensul giratoriu, poreclit „meduza”, este cu siguranță o atracție turistică”, spune Sørensen.
Pentru a se bucura, mulți fac mai multe ture în jurul sensului giratoriu.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 1Cel care a fost desemnat să creeze instalația vibrantă a fost artistul Tróndur Patursson.
„Avem multă artă de calitate în Feroe și ne dorim să sprijinim artiștii noștri. În plus, arta rupe monotonia unui tunel lung și întunecat, fiind benefică și pentru siguranța la volan,” explică Samuelsen.
Atunci când a fost creat acest tunel, o coloană naturală de bazalt a fost lăsată în centrul giratoriului, unde tunelul se ramifică spre Strendur și Rókin, care se află pe părțile opuse ale unui fiord din Eysturoy.
Coloana centrală, care iradiază culori, la bază este înconjurată de o sculptură impresionantă din oțel: un cerc de siluete umane, de mărime naturală, ținându-se de mâini în jurul pilonului și privind spre luminile mereu schimbătoare.
Tunelul este îmbogățit și cu artă auditivă
Muzicianul Jens L. Thomsen a compus un peisaj sonor eteric pe care șoferii îl pot asculta pe frecvența FM97 în timpul călătoriei prin tunel.
„Experiența a fost creată înregistrând sunetele construcției, precum și liniștea din tunel,” spune Thomsen. În loc să folosească instrumente convenționale, „această tehnică mi-a permis să găsesc vocea tunelului,” adaugă el.
Tunelul Eysturoy nu este singura experiență submarină spectaculoasă.
Din decembrie 2023, Streymoy și insula Sandoy au fost conectate prin cel mai recent tunel submarin, Tunelul Sandoy.
DC2705 • 05.01.2025, 14:15
Nu poți decât să plângi când vezi ce realizează alții în patru ani iar ai noștri se lamentează că nu sunt finalizate "studiile de fezabilitate" ale unor șosele care urmează să traverseze trasee aproape banale.