Cuprins:
Sistemul ESP îi ajută pe șoferi să evite accidentele prin reducerea pericolului derapajelor și al pierderii controlului asupra mașinii în condiții de supravirare sau de subvirare.
Ce este sistemul ESP, cum funcționează acesta și care sunt avantajele pe care le oferă vei afla citind acest articol.
Când și cum a apărut sistemul ESP?
Încă din anul 1983, compania germană Bosch GmbH cerceta posibilitatea dezvoltării sistemului ABS sau Antilock Braking System, un sistem care fusese creat pentru a-i ajuta pe șoferi să mențină controlul direcției și să împiedice mașina să derapeze în timpul frânării.
Timp de cinci ani, 1987-1992, Bosch și constructorul Daimler Benz au dezvoltat în parteneriat un sistem inovativ care avea să se dovedească un imens succes. Astfel, în 1995, a luat naștere sistemul ESP pe care producătorul din Stuttgart l-a montat în premieră pe vârful său de gamă S-Klasse.
Au mai trecut însă doi ani până când ESP-ul a fost lansat la scară largă în întreaga lume. În ziua de 21 octombrie 1997, cei de la Mercedes-Benz au organizat un eveniment în cadrul căruia a avut loc „testul elanului”, un test prin care se verifică modul în care se comportă un autovehicul la o manevră de evitare a unui obstacol.
În timpul testului, un ziarist suedez s-a răsturnat cu un model Mercedes A-Klasse la o viteză de 37 km/h. Pentru a nu-și păta imaginea, producătorul auto german a rechemat peste 130.000 de modele A-Klasse pe care le-a echipat cu noul sistem ESP sau, cum mai este cunoscut, ESC – Electronic Stability Control.
Se estimează că, de atunci și până în prezent, sistemul ESP a salvat peste 15.000 de vieți omenești și a evitat producerea a aproape jumătate de milion de accidente.
În momentul de față, ESP se regăsește pe 82% dintre autoturismele noi din întreaga lume. În Europa, această tehnologie a devenit obligatorie ca dotare standard pe toate mașinile comercializate în UE.
- Cum conduci pe ploaie – sfaturi utile pentru șoferi
Cum funcționează sistemul ESP?
Sistemul de control electronic al stabilității include o serie de tehnologii concepute astfel încât să ofere un control mai bun asupra mașinii, indiferent de suprafața de rulare, fie asfalt, beton, macadam, pământ, zăpadă ori gheață.
Sistemul ESP este conceput astfel încât să contribuie la contracararea fenomenelor de subvirare și supravirare și să facă mașina mai stabilă și mai ușor de controlat.
În condiții de funcționare normală, EPS-ul menține stabilitatea și manevrabilitatea unui autovehicul dacă acesta intră în derapaj necontrolat. Cu ajutorul funcțiilor deja existente ABS și TCS sau Traction Control System (n.n. – sistemul de control al tracțiunii), ESP-ul este capabil să redreseze mașina aflată în derapaj și să o repună pe traiectoria dorită.
Sistemul ESP conține o unitate de control cu modulator electrohidraulic, senzori pentru măsurarea unghiului de virare, senzori pentru monitorizarea vitezei, montați pe fiecare roată, și un senzor pentru măsurarea ratei de rotație a mașinii în jurul axei sale verticale.
Minicalculatorul preia datele furnizate de senzori și detectează orice neregulă în ceea ce privește comportamentul mașinii.
În cazul unei manevre bruște de evitare a unui obstacol, când mașina intră în derapaj – adică atunci când roțile din spate pierd tracțiunea înaintea celor din față – ESP-ul intervine imediat.
Sistemul va corecta rapid traiectoria vehiculului prin aplicarea selectivă a unei forțe de frânare pe roți astfel încât autoturismul să poată urma traiectoria dorită de cel aflat la volan.
Cum trebuie să procedezi când intervine sistemul ESP?
Trebuie să știi că sistemul de control al stabilității nu controlează şi volanul. Șoferul este cel care va indica direcţia de deplasare a autovehiculului prin manevrarea volanului, în timp ce ESP-ul va lucra pentru a readuce maşina pe direcţia de mers indicată de şofer prin poziţia volanului.
Foarte important este felul în care reacționează cel de la volan. De aceea, în momentul în care ESP-ul intervine, nu trebuie să frânezi violent sau să bruschezi volanul pentru a schimba direcția de deplasare.
Dacă vei face asta, sistemul îşi va pierde din eficacitate, deoarece va primi comenzi contradictorii, ceea ce ar putea face mai dificilă redresarea mașinii. În plus, readucerea acesteia pe traiectoria dorită ar putea dura mai mult.