La sfârşitul anului 2010, preşedintele Rusiei, Dmitri Medvedev, semna o lege prin care Rusia se angaja să construiască porţiunea de Autostrada Inelară a Mării Negre care ar urma să aparţină Rusiei. Acea lege ratifica Memorandumul din 2007 prin care ţările riverane Mării Negre îşi exprimau acordul de principiu în ceea ce priveşte acest proiect. Ruta principală şi conexiunile sale vor include următoarele oraşe: Istanbul (Turcia), Samsun (Turcia), Trabzon (Turcia), Edirne (Turcia), Batumi (Georgia), Poti (Georgia), Erevan (Armenia), Baku (Azerbaidjan), Novorosisk (Rusia), Rostov pe Don (Rusia), Taganrog (Rusia), Mariupol (Ucraina), Melitopol (Ucraina), Odesa (Ucraina), Chişinău (Republica Moldova), Bucureşti (România), Constanţa (România), Haskovo (Bulgaria), Sofia (Bulgaria), Niş (Serbia), Belgrad (Serbia), Tirana (Albania), Komoti (Grecia), Alexandropollis (Grecia).
Autostrada intră prin Giurgiu şi iese prin Albiţa
Pe teritoriul României autostrada va începe de la Giurgiu, va ajunge la Bucureşti, va urca la Ploieşti – Buzău – Mărăşeşti – Bârlad – Huşi, apoi va intra în Republica Moldova, către Chişinău.
Proiectul nu are un singur buget, fiecare ţară va plăti pe teritoriul său din surse proprii, fonduri de la Uniunea Europeană sau din alte surse internaţionale.
Urgentarea proiectului este datorată şi contextului geopolitic actual de apropiere şi dezgheţ al relaţiilor dintre Rusia şi Turcia.
Recordul mondial la capitolul lungime se află în Australia
Este de aşteptat ca şi traseul din Crimeea să fie supus negocierilor dintre Rusia şi Ucraina, în condiţiile în care Ucraina şi-a anunţat planurile pentru a finaliza un studiu de fezabilitate pe secţiunea sa de drum, în următoarele luni.
Din datele furnizate de revista „Drumuri Poduri”, dintre toate ţările riverane Mării Negre, România se află pe o poziţie codaşă în ceea ce priveşte proiectul Centurii Mării Negre. Acesta în ciuda faptului că autostrada nu numai că va lega Uniunea Europeană de Asia, dar ar trebui să unească rutier cele două capitale româneşti: Bucureşti şi Chişinău.
Din punct de vedere al dimensiunii, Autostrda Inelară a Mării Negre va fi a doua ca lungime din lume, după cea inelară a Australiei, de 14.500 kilometri lungime.
Un alt mare proiect în studiu este autostrada care va conecta Vestul european de Vestul Rusiei, de unde, prin Strâmtoarea Bering, va ajuge în Alaska, apoi va continua către Sudul continentului american. Lungimea: 20.000 de kilometri.