EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

Victor Mihai Pricop la centrul de comandă al sufleriei supersonice

Pe 18 martie se vor împlini 111 ani de la primul zbor cu un avion, realizat de Traian Vuia. În tot acest timp, țara noastră a parcurs un drum sinuos în aeronautică.

În acest moment cercetarea aerospațială românească a ajuns să conceapă tehnologie pentru expansiunea omenirii în Cosmos, la Institutul Național de Cercetări Aerospațiale ”Elie Carafoli” (INCAS). Aici se fac teste pentru un ”transportor de combustibil” care să propulseze rachetele de la sol către spațiul extraterestru și care să fie dotate cu aripi pentru a se putea întoarce intacte la sol.

Adică nu se mai autodistrug, ca până acum, sunt ”recuperabile”, devin ele însele aparate de zbor de sine stătătoare. Cercetătorii români studiază acum în sufleria supersonică INCAS aerodinamicitatea acestor viitoare transportoare spațiale de combustibil. Tot aici se cercetează metode de aducere înapoi, din spatial extraterestru, a cosmonauților, ieftin și sigur.

EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

Sufleria supersonică

România, prin Agenția Spațială Română (ROSA, este membru cu drepturi depline în cadrul Agenției Spațiale Europene și participă cu mai multe proiecte la programele cosmice europene. Echipa este formată din specialiști care au vârstele, în marea majoritate, sub 30 de ani.”Aeronautica românească și-a mutat acum centrul de greutate către Spațiu. În acest moment suntem parteneri strategici cu jucători mari de pe piața internatională în acest domeniu”, ne-a spus dr. ing. Cătălin Nae, directorul general al INCAS.

Dezastru aviatic în Kazahstan, după ce un avion plin cu pasageri s-a prăbușit chiar lângă aeroport. Momentul a fost surprins de martori
Recomandări
Dezastru aviatic în Kazahstan, după ce un avion plin cu pasageri s-a prăbușit chiar lângă aeroport. Momentul a fost surprins de martori

EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

Machetă de transportor în suflerie

EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

Aceeaşi machetă între cercetătorii Ana-Maria Neculăescu (27 de ani) şi Alexandru Marin (26 de ani)

Avionul de generația 4.5: IAR 99 TD

Tot la categoria ieftin și sigur se înscrie și proiectul IAR 99 TD din cadrul INCAS.

EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

Ing. Dorin Bârsan, şeful proiectului IAR 99 TD

”Bunicul” acestui aparat, IAR 93 ”Vulturul”, primul avion de luptă cu reacție românesc (cocoțat acum pe gardul INCAS), construit în 1974 în parteneriat cu fosta Iugoslavie, a fost casat de țara noastră în 1998, pe motiv că este produsul ”mormanului de fier vechi” al industriei comuniste din România, cum a fost catalogată aceasta, oficial, imediat după prăbuşirea regimului Ceauşescu. Sârbii folosesc aparatul și acum, după ce a trecut prin războiul iugoslav al anilor 90, sub numele de Soko J-22 ”Vultur”. În fine, noi am continuat cu IAR 99, un avion școală.

EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

După 1990, România a modernizat MIG 21 aflat în service la standarde NATO, iar piloții aveau nevoie de un aparat de antrenament la noile standarde. Așa a apărut IAR 99 Șoim – modernizat.

Iată însă că a venit momentul achiziției de avioane F-16, aparate multirol dotate cu avionică mai avansată decât  MIG 21 Lancer. Pe ce antrenăm viitorii piloți? Răspunsul la acestă întrebare se află în proiectul IAR 99 TD, acum în derulare la INCAS.

Procurorii din dosarul Revoluției au refăcut pas cu pas regia pusă la cale de Ion Iliescu și de gruparea sa pentru execuția soților Ceaușescu
Recomandări
Procurorii din dosarul Revoluției au refăcut pas cu pas regia pusă la cale de Ion Iliescu și de gruparea sa pentru execuția soților Ceaușescu

Radarul poate deosebi inamicul de prieten

EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

Aşa va arăta IAR 99 TD

 

”Prin noul avion de antrenament arătăm că România poate proiecta, executa și asimila tehnologiile de ultimă generație”, ne-am spus ing. Dorin Bârsan, manager proiect IAR 99. Tehnologii noi înseamnă în primul rând un radar de ultimă generație, care poate urmări mai multe ținte deodată și poate recunoaște inamicul și aliatul, inclusiv în ceea ce privește țintele de la sol. De asemenea, va fi dotat cu un motor mult mai puternic și mai economic din punctul de vedere al consumului.

Aparatul va putea antrena piloți pentru aparate de luptă de generația 4.5. Menţionăm că singurele aparate de nivelul 5 care sunt considerate viabile în acest moment sunt F-22 și F-35. Nivelul generației 5 presupune tehnologie stealth (avion invizibil pe radar). Restul, sunt generația 4.5 sau 4. Exemplu: F-16, Eurofighter, Greepen, Suhoi Pak-Fa etc.

EXCLUSIV. La 111 ani de la zborul lui Traian Vuia cu primul avion, ”mormanul de fier vechi” a înviat și se duce în Cosmos

Dr. ing. Cătălin Nae, dierctorul general al INCAS

Din toate avioanle concepute de români am rămas doar cu IAR 99

Datele istoriei aeronauticii româneşti, pe scurt, sunt punctate de momente în care ţara noastră a excelat la nivel mondial în acest domeniu:

  • Traian Vuia a fost primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul cu propulsie proprie, pe 18 martie 1906.
  • Henri Coandă a fost primul om care a conceput un avion cu reacţie, pe care l-a prezentat în 1910 la Salonul internaţional de la Paris.
  • Primul avion militar al Forţelor Aeriene Române a fost aparatul Nieuport 11, de fabricaţie franceză, utilizat în timpul primului război mondial.
  • În perioada interbelică România a produs, la Braşov,  IAR 80, unul din cele mai bune avioane de luptă din lume la începutul celui de-al doilea război mondial, IAR 81 şi IAR 37, ca avioane militare, precum şi alte câteva tipuri de aparate civile sub licenţă.
  • După al doilea război mondial aeronautica românească a luat o pauză, pentru ca după 1970 să începem să producem elicoptere sub licenţă franceză şi avioane militare IAR 93, la care s-a renunţat în 1998 şi IAR 99, aflat acum în plină modernizare.
  • România a renunţat şi la proiectul Rombac, singurul avion comercial cu reacţie realizat în Europa comunistă, cu excepţia URSS.

Instalații de pom din comunism se vând pe internet cu sute de lei. „Chiar și în ochii tinerilor pot părea cool și unice” I Interviu
Recomandări
Instalații de pom din comunism se vând pe internet cu sute de lei. „Chiar și în ochii tinerilor pot părea cool și unice” I Interviu

111 ani de la zborul revoluționar al lui Traian Vuia

Ziua de 18 martie a anul 1906 marca, datorită românului Traian Vuia, momentul primului zbor din istoria omenirii cu un aparat mai greu decât aerul, care s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii.

Avionul “Vuia 1”, realizat de inventatorul român Traian Vuia, era considerat de autorul său un ”aeroplan-automobil”. A fost realizat dintr-un cadru de țevi de oțel, cu aripi de pânză, bombate. Motorul, de 20 CP, funcționa cu anhidridă carbonică pe post de combustibil, iar trenul de aterizare era constituit din patru roți cu pneuri, suprafața de susținerea fiind de 14 mp. Avea o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg, notează Agerpres. Aparatul a rulat cca 50 metri, apoi s-a desprins de la sol și a zburat 12 metri la o înălțime de 1 metru.

 
 

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Unica.ro
Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Este de nerecunoscut! Cum arată acum văduva lui Sergiu Nicolaescu, la 11 ani de la moartea actorului: „Ea își dorește să...”
Viva.ro
Este de nerecunoscut! Cum arată acum văduva lui Sergiu Nicolaescu, la 11 ani de la moartea actorului: „Ea își dorește să...”
Alina Vidican, 3 ani de căsnicie cu pilotul brazilian milionar. Incredibil, cum arată azi fosta soție a lui Borcea. Uite ce viață de regină duce la Miami
Libertateapentrufemei.ro
Alina Vidican, 3 ani de căsnicie cu pilotul brazilian milionar. Incredibil, cum arată azi fosta soție a lui Borcea. Uite ce viață de regină duce la Miami
O monedă extrem de rară te poate face milionar. Singurul exemplar din 1954 este foarte căutat de colecționari
FANATIK.RO
O monedă extrem de rară te poate face milionar. Singurul exemplar din 1954 este foarte căutat de colecționari
Surpriză în showbiz-ul românesc! Vedeta noastră s-a căsătorit în secret în Dubai! PRIMELE declarații despre evenimentul fabulos: „Totul a fost pe repede înainte." FOTO
Elle.ro
Surpriză în showbiz-ul românesc! Vedeta noastră s-a căsătorit în secret în Dubai! PRIMELE declarații despre evenimentul fabulos: „Totul a fost pe repede înainte." FOTO
Theo Rose s-a tuns și arată complet diferit! „Ai cam rupt cu freza asta! Top!” Artista a optat pentru o tunsoare la modă în acest sezon / FOTO
Unica.ro
Theo Rose s-a tuns și arată complet diferit! „Ai cam rupt cu freza asta! Top!” Artista a optat pentru o tunsoare la modă în acest sezon / FOTO
România, traversată de cea mai puternică furtună de iarnă. Rafalele de vânt ating forţa unui uragan, peste 100 de kilometri la oră
Observatornews.ro
România, traversată de cea mai puternică furtună de iarnă. Rafalele de vânt ating forţa unui uragan, peste 100 de kilometri la oră
Horoscop 26 decembrie 2024. Scorpionii au o zi potrivită pentru a-și exprima sentimentele față de cei dragi, cum consideră ei de cuviință
HOROSCOP
Horoscop 26 decembrie 2024. Scorpionii au o zi potrivită pentru a-și exprima sentimentele față de cei dragi, cum consideră ei de cuviință

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI