Banda mediană lată înierbată ar putea înlocui asfaltului
Țările cu tradiție în domeniul rutier pot fi exemple de bună practică pentru reducerea cheltuielilor la construcția de autostrăzi.
”Adoptarea unei lățimi de 15 metri a benzii mediane, față de prevedrile normelor românești de 3 metri, poate constribui la simplificarea și la reducerea semnificativă a costurilor lucrărilor”, spune inginerul Ștefan Cios, care în revista ”Drumuri. Poduri” prezintă date concrete despre reducerea cheltuielilor la construcția de autostrăzi.
Cum ar putea fi reduse costurile cu zeci de mii de euro pe kilometru de autostradă
În locul structurii cu asfalt și parapeții de tip greu între sensurile de mers, așa cum avem acum în România, se propune o bandă mediană de 15 metri lățime, înierbată, în formă de covată, pentru scurgerea apei. Oricât ar părea de ciudat, costurile pentru banda mediană scad de la 165.000 de euro pe kilometru, în varianta clasică, la 25.000 de euro pe kilometri în varianta ”înierbată”.
Soluția propusă aduce și avantajul că o eventuală suplimentare a benzilor de mers, care ar fi decisă ulterior finalizării drumului, se poate face pe interior, fără să mai fie nevoie de exproprieri suplimentare.
De asemenea, această soluție oferă posibilitatea realizării unor benzi de oprire de siguranță pe stânga, adică pe zona de mijloc, acolo unde există deja spațiu suficient, respectiv 15 metri de iarbă.
În acest caz, specialistul propune o bandă de urgență cu structura diferită față de carosabil, adică fără asfalt, deoarece această bandă este folosită foarte rar și nu are nevoie de amenajări speciale. Prin această soluție, costurile pe kilometru pentru banda de oprire scad cu 51%.
Aceste soluții, împreună cu alte elemente de reducere a costurilor, cum ar fi renunțarea la betonare în cazul șanțurilor de apă din laterale, profiluri longitudinale independente sau renunțarea la parapete, acolo unde terenul permite, ar putea reduce costurile, în total, cu 15% pe kilometru de autostradă.
”Majoritatea soluțiilor la care ne referim sunt aplicate pe scară largă în țări cu experiență în construcția de autostrăzi. Pentru a fi operaționale la noi, este nevoie de adaptarea normelor tehnice în vigoare, astfel încât asemenea soluții să aibă un suport legal”, explică Ștefan Cios.
Citește și:
#salvatipipera | Cum arată intersecția A3 cu Șoseaua Petricani. Când va fi inaugurată autostrada – VIDEO