• Partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a câștigat 9% la alegerile parlamentare și va intra în Parlament.
  • Județele în care AUR a înregistrat cele mai mari procente: Suceava (14,72%), Botoșani (14,62%), Neamț (14,4%) și Constanța (14,2%).
  • În diaspora, AUR a ieșit pe locul trei, imediat după USR Plus și PNL.

Institutele de cercetare nu și-au făcut treaba

Profesorul Ștefan Cojocaru susține că institutele de cercetare nu și-au făcut treaba, în contextul în care un partid care a ajuns să ia aproape 9% din voturile oamenilor nu a apărut în nicio cercetare de amploare, serioasă. Mai mult, acesta argumentează că eșecul este cu atât mai mare, cu cât un partid precum Pro România era preconizat cu procente „chiar fabuloase”, de aproape 12% după fuziunea cu ALDE, dar nu a făcut pragul electoral.

„S-au concentrat atât de mult pe marile partide, iar la mantinelă a crescut o formațiune care pare la prima vedere de nicăieri, dar nu e nici pe departe, iar tu nu reuşeşti deloc să îi capturezi, măcar ca tendinţă. E un eşec foarte mare, iar cu lecţia aceasta îţi pui mari semne de întrebare legate de institutele de sondare a opiniilor”, a declarat Ştefan Cojocaru pentru Libertatea. 

Ce credibilitate mai prezintă ele, cum te poţi baza pe rezultatele lor, când nu mai ai nicio bază dacă apare un partid de 9% în Parlament?

Profesor Ştefan Cojocaru:

O campanie foarte bine țintită

Acesta spune că trebuie făcută o analiză foarte atentă, mai ales de către celelalte partide electorale, asupra felului în care AUR s-a mișcat în social media. El estimează că au lucrat, cu siguranță, cu o companie de tip Cambridge Analytica, care a reușit să le ofere o consultanță de prelucrare a informațiilor de tip „big data” legat de profilul și atitudinile celor de pe rețelele sociale, astfel încât campania acestora a fost extraordinar de bine țintită. 

„Cred că AUR a beneficiat de o astfel de consultanţă pe «big data», undeva trebuie să fie o explicaţie, pentru că explorarea şi exploatarea social media în campanie nu a fost făcută alandala.

Eu nu am primit, spre exemplu, niciun mesaj din partea lor pe Facebook, deci e clar că nu au «pescuit» la grămadă, cu sponsorizări fără folos. 

Profesor Ştefan Cojocaru:

Dacă analizezi mesajele respective, au fost ţintite pe anumite categorii de populaţii, or, asta nu se poate face intuitiv, trebuie să fii cuplat la acele mesaje”, a adăugat Ştefan Cojocaru.

Potențial de creștere exponențială

Sociologul a explicat că partidul are un potențial foarte mare de creștere, fiindcă a remarcat în extremismul promovat de AUR scheletul organizației Coaliția pentru Familie.

Acesta spune că, în contextul dat, având la dispoziție și fondurile oferite de stat pentru partide, AUR va accesa acele teme care rezonează cu credințele ultranaționaliste ale poporului român.

„Sunt filoane puternice, care nu au fost exploatate la tot potențialul. Mai mult, mesajul lor a fost unul puternic antirestricții și conspiraționist, iar pandemia se va prelungi cu cel puțin un an, începe campania de vaccinare. Deci, da, cu siguranță există potențial de creștere”, a completat Cojocaru.

Filonul CpF din AUR

Profesorul a explicat că s-a întâlnit cu nucleul din AUR ce promovează Coaliția pentru Familie în timp ce o organizație pe care o sprijinea a încercat să promoveze o strategie la nivel național a educației parentale. 

Strategia Națională de Educație Parentală a fost avizată și discutată cu specialiști din Ministerul Educației, a ajuns în dezbatere publică, unde trebuia să stea 30 de zile, pentru a fi completată după nevoi, însă reacția promotorilor CpF a fost atât de virulentă, încât a fost scoasă de pe site în cinci zile.

„Niciodată nu am văzut o reacție atât de virulentă pe o propunere legislativă care ar fi trebuit să rămână 30 de zile în dezbatere, dar în 5 zile a fost scoasă de pe pagina ministerului. Filonul acesta a mers mai departe, a intrat în AUR, este o mişcare care nu e foarte vizibilă, nu foloseşte canalele obişnuite de comunicare, dar a reușit un rezultat excepțional, care ridică semne de întrebare cu privire la clasa politică, partidele politice, dar și promovarea în cadrul partidelor politice”, a adăugat Ştefan Cojocaru.

 
 

Urmărește-ne pe Google News