Studiile sociologice arată un segment de circa 30% din populație este ezitantă privind vaccinul, deoarece așteaptă să vadă dacă vaccinul este eficient și nu determină efecte secundare, afirmă sociologul Dan Petre. El consideră că scăderea numărului de cazuri zilnice a făcut acest segment al populației să nu se îndrepte către vaccin, deoarece oamenii cred că pandemia se încheie.
Acesta este însă doar un motiv pentru care campania de vaccinare anti-COVID a început să se împotmolească, potrivit sociologului. El consideră că o altă explicație este legată de „nivelul scăzut de educație științifică și gândire critică din societatea românească”.
Mai multe studii arată că românii sunt printre cei mai superstițioși și religioși din Europa și că au mai multă încredere în pseudo și para-științe decât în știință. Iar vaccinul este un produs definitoriu al științelor medicale.
Dan Petre, directorul companiei D&D Research și conferențiar universitar:
Lipsa de încredere în autorități și „suspiciunea de manipulare” sunt alte două elemente-cheie care fac ca unele persoane să nu se vaccineze, mai spune sociologul, potrivit sursei citate.
„Eu încadrez toate aceste motive în contextul lipsei de încredere structurală a unor segmente de populație în ceea ce numim în sens larg autoritate”, spune sociologul.
Întrebat dacă ascensiunea discursului ultranaționalist, xenofob, radical în România a contribuit la creșterea rezistenței la vaccin, sociologul a confirmat că există această legătură.
„Dar cred că grupul celor rezistenți la vaccinare este mai mare și mult mai divers decât grupul celor cu înclinații ultranaționaliste, radicale. Iar suprapunerea dintre cele două este temporară și se produce mai degrabă pe zona unor nemulțumiri comune, decât a unor valori comune”, completează Dan Petre.
Ritmul campaniei de vaccinare a scăzut considerabil în ultimele săptămâni. Dacă la începutul lunii, datele oficiale arătau și peste 50.000 de persoane pe zi vaccinate cu prima doză, în ultima săptămână media a fost de 22.000, semn că sunt tot mai puține persoane doritoare.
Astfel, s-a ratat ținta autorităților de 5 milioane de persoane vaccinate cu prima doză. Până luni, 31 mai, au fost vaccinate cu prima doză 4.299.481 de persoane, circa 22% din populație.
Care sunt soluțiile
Dan Petre afirmă că pentru a atrage lumea la vaccin, guvernul trebuie să treacă de la campanii de comunicare de tip informare sau propagandă la unele mai persuasive, mai personalizate pe fiecare segment de populație și cu mai mult accent pe emoții pozitive.
„Aș muta focusul de la TV către mediul on line (în principal ecosistemul Google, YouTube etc.) și aș apela mult mai mult la rețelele de socializare (Facebook, WhatsApp, Instagram). Ideea de a apela la influencers mi se pare una foarte bună, dar cred că aceștia trebuie să fie cu adevărat relevanți pentru fiecare segment de audiență. Aș folosi mesaje diferite, personalizate pentru fiecare segment de audiență, nu doar mesaje generale, care vorbesc cu toată lumea în același fel”, a arătat Dan Petre.
O analiză Bloomberg arăta că 30% din populația României refuză vaccinul, iar proporția de populație care acceptă vaccinul nu a crescut prea mult între octombrie și martie, așa cum s-a întâmplat în alte țări.
Foto: Dumitru Angelescu
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro