„Au fost emise amenzi în valoare totală de 255.762 de euro, în mare parte împotriva companiilor de transport”, au anunțat autoritățile, la finalul controlului.

Acțiunea de amploare, numită Pukhus, a început în jurul orei 8 dimineața, luni. Poliția a înconjurat parcarea de camioane Goordijk, de pe Noorderlaan, și a supravegheat locația folosind drone.

Scopul acțiunii a fost verificarea tuturor camioanelor și a șoferilor acestora prezenți, pentru a se descoperi posibile încălcări ale legislației sociale. Prin urmare, acțiunea a vizat în principal politica angajatorilor. În teorie, aceștia sunt obligați să monitorizeze condițiile de muncă și de viață ale șoferilor lor, dar în practică, asta lasă adesea mult de dorit.

„De exemplu, verificăm odihna săptămânală a șoferului, dar și dacă nu e obligat să-și petreacă perioada de odihnă lungă în cabina camionului. De asemenea, șoferilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a se întoarce acasă la fiecare patru săptămâni”, explică auditorul de muncă Pieter Wyckaert, aflat la fața locului. Pe lângă diverse servicii interne și externe de inspecție socială, la acțiune au participat și ministrul belgian al Justiției, Paul Van Tigchelt, și ministrul de Interne, Annelies Verlinden.

VEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 6

„În cazul unor încălcări, angajatorul șoferului va primi imediat o amendă care începe de la 1.800 de euro”. Dacă amenda nu este plătită, camionul poate fi indisponibilizat. „Dar, în general, vedem că angajatorii încă aleg să plătească imediat”, spune Wyckaert.

Acest lucru este confirmat de Claudiu, unul dintre șoferii din România verificați, care a acceptat să discute liber cu presa. „Șeful nostru știe că încălcăm legislația, dar speră să scape de asta cu o amendă unică. Este mai ieftin decât dacă ar trebui să ofere întotdeauna un hotel sau un apartament pentru toți șoferii”, spune el oarecum resemnat.

Ceea ce spune el se repetă de mai multe ori în discuțiile reporterului cu șoferii de camion, în principal români și bulgari. Cristian și Ionuț se alătură compatriotului lor. „Poliția ne spune că nu avem voie să petrecem noaptea aici, dar unde să mergem?”, întreabă Cristian. Ambii șoferi mai indică faptul că mai mulți colegi preferă să păstreze pentru ei banii pentru o eventuală noapte de cazare.

„Pur și simplu nu sunt suficiente hoteluri în această zonă portuară. Ca să nu mai vorbim de igiena din acele hoteluri. Și, în plus, nu ne place să ne lăsăm camionul nesupravegheat, altfel, hoții ar avea frâu liber. Pe noi, camionagiii, nu ne deranjează să petrecem noaptea în propriul camion”, spune Cristian. „Aceste controale nu sunt bune”, crede Ionuț. „Lucrăm ca nebunii pentru a avea grijă de familie și ne este frică să nu fim concediați. Trebuie să rămână fezabil pentru toată lumea”, spune el.

În parcare se aflau în total 341 de camioane. „Au fost verificate toate cele 202 vehicule al căror șofer era prezent. S-a dovedit că angajatorul nu a oferit o cazare adecvată pentru 135 de șoferi, care și-au petrecut weekendul în camionul lor”, a spus purtătorul de cuvânt al poliției, Wouter Bruyns.

„35 de șoferi păreau să fi fost plecați de acasă de mai bine de patru săptămâni, iar în 70 de cazuri, camioanele nu s-au întors în țara în care compania are o sucursală de mai bine de opt săptămâni”, spune Bruyns. „Au fost emise amenzi în valoare totală de 255.762 de euro, în mare parte împotriva companiilor de transport”. Inspectoratul social a demarat și o anchetă asupra unei firme din România care folosește parcarea ca bază de operațiuni.

Urmărește-ne pe Google News