Restricţiile privind importurile de motorină din Rusia, impuse după invazia trupelor Moscovei în Ucraina, au subminat statutul pe care îl avea motorina în Europa – aceea de a fi o alternativă ieftină la benzină -, agravând astfel criza din regiune legată de scumpirea traiului.
Pe lângă impactul direct asupra celor aproximativ 140 de milioane de șoferi europeni care folosesc motorină, preţurile mari la acest combustibil afectează întreaga economie şi inflaţia, pentru că este carburantul preferat de către industria şi fermierii europeni.
„În mod fundamental, Europa nu poate supravieţui fără motorina rusească”, susţine Kevin Wright, analist la firma de consultanţă Kpler.
Cel puțin 40% din mașinile din Europa sunt diesel
Datele analizate de Energy Aspects şi Wood Mackenzie arată că diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari per baril în trimestrul patru, de la aproximativ 13 dolari per baril în trimestrul al doilea.
„Dacă foloseşti un automobil pe motorină este probabil că vei fi afectat puţin mai mult decât unul pe benzină”, spune Eugene Lindell, analist la FGE.
Această problemă este una care afectează în mod deosebit Europa. Cota autoturismelor diesel pe piaţa europeană este de peste 40%, comparativ cu 4,5% în SUA.
Analiştii avertizează că impactul deplin al invaziei ruseşti asupra pieţei energetice abia urmează să fie resimţit. La finele lunii mai, liderii UE au convenit să reducă importurile de petrol din Rusia cu 90% până la finele anului. Aceste sancţiuni introduse treptat înseamnă că toate livrările de ţiţei rusesc prin intermediul navelor vor fi interzise de la începutul lunii decembrie şi toate produsele rafinate ruseşti, două luni mai târziu.
Multe companii fie au încetat să cumpere combustibili ruseşti sau au început să caute alternative la ţiţeiul rusesc Urals, care sunt mai potrivite pentru producţia de benzină decât de motorină. În consecinţă, analiştii se aşteaptă ca preţurile la benzină să se mai reducă în trimestrul patru, pe măsură ce cererea sezonieră se va diminua, în timp ce motorina este posibil să rămână scumpă.
Tranziția de la mașinile pe motorină la cele pe benzină, evidentă în ultimii ani
Însă creşterea preţului motorinei este posibil să accelereze o tranziţie dinspre vehiculele diesel, chiar dacă pe termen lung, în condiţiile în care Europa încearcă să pună capăt vânzărilor de vehicule noi cu motoare pe combustie din 2035.
Tranziţia de la automobilele pe motorină spre cele pe benzină a devenit evidentă în ultimii ani, susţine Rimoon Agaiby, responsabil pentru Germania la firma de consultanţă auto Ricardo. „Orice majorare a diferenţei de preţ între motorină şi benzină nu va face decât să sprijine această tendinţă”, a adăugat Agaiby.
Datele de pe piaţa automobilelor second-hand arată că oamenii încearcă să vândă mai mult vehicule diesel comparativ cu cele pe benzină. Portalul Motorway a calculat că vânzările de automobile second-hand pe motorină au crescut cu 21% începând din luna mai şi până în luna iunie, comparativ cu o creştere de 13% în cazul automobilelor pe benzină.
Deşi automobilele electrice ar putea oferi o soluţie pe termen mediu, problemele pentru consumatorii europeni ar putea să se agraveze având în vedere că pentru flota de vehicule comerciale din Europa nu există o alternativă eficientă la motorină.
Foto: Profimedia Images
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina