UPDATE – ora 17.45: Brigada Rutieră a Capitalei a transmis în urmă cu puțin timp că astăzi patru conducători auto au fost sancționați pentru nerespectarea prevederilor Legii 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere.
UPDATE – ora 16.30: Compania Clever a avut o reacție oficială, prin intermediul unui comunicat, după ce activitatea ei a intrat, de astăzi, sub incidența legii taximetriei. Concluzia mesajului este acela că activitatea acestei aplicații de transport nu este afectată de intrarea în vigoare a modificărilor aduse Legii taximetriei.
„Clever, care asigură servicii de mobilitate pentru peste 1,5 milioane de pasageri prin intermediul a peste 30.000 de șoferi autorizați, continuă activitatea pe plan local în ciuda intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență care aduce modificări Legii taximetriei nr. 38/2003.
Noile reglementări nu influențează modul în care operăm și ne desfășurăm activitatea pe piața din România. Aplicația mobilă Clever funcționează exclusiv în colaborare cu șoferi autorizați, fie că sunt șoferi de taxi sau șoferi în regim rent a car, oferind pasagerilor acces simplu și rapid la cele mai bune variante de transport disponibile, respectând parametrii legislației în vigoare.
Suntem în discuții constante cu Guvernul despre necesitatea reglementării transportului alternativ, ca soluție complementară de transport și care are nevoie de reglementare specifică.
Am primit din nou asigurări, inclusiv din partea vicepremierului Daniel Suciu și a ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, pentru faptul că aplicațiile mobile vor continua să funcționeze pe piața locală, că există în lucru un cadru legislativ dedicat lor și până la finalizarea sa nu vor exista abuzuri la adresa șoferilor parteneri.
În acest moment, așteptăm ca reprezentanții Guvernului să pună în dezbatere publică proiectul de ordonanță de urgență dedicat aplicațiilor de transport alternativ din România. Clever va avea în continuare deschidere față de autorități și un rol activ în acest proces. Dorim să oferim toate datele și informațiile necesare pentru dezvoltarea unui cadru legal benefic atât pentru șoferi și stat, dar mai ales pentru pasageri.
În plus, suntem alături de toți șoferii colaboratori Clever și le oferim acestora sprijin total, atât juridic, cât și financiar, în cazul unor sancțiuni abuzive.
Sperăm ca noua reglementare să fie adoptată în cel mai scurt timp pentru a elimina orice stare de incertitudine care planează atât asupra pasagerilor, cât și asupra șoferilor. Milioane de pasageri se bazează zilnic pe activitatea aplicațiilor de mobilitate urbană”, se arată în comunicatul celor de la Clever.
De asemenea, oficiali ai Uber şi Bolt au confimat pentru Mediafax că şoferii parteneri au primit mesaje, prin intermediul aplicaţiilor, în care aceştia sunt asiguraţi că vor fi susţinuţi financiar şi juridic, în cazul în care vor întâmpina dificultăţi.
UPDATE – ora 15:46: Utilizatorii aplicației Bolt au primit astăzi un mesaj în care sunt asigurați că activitatea companiei continuă în București, Cluj-Napoca și Timișoara. Redăm, mai jos, mesajul:
„Cel mai probabil ai auzit de schimbarea legii taximetriei, care a intrat în vigoare astăzi.
Vrem să te asigurăm că activitatea Bolt continuă în București, Cluj-Napoca și Timișoara. De asemenea, le oferim șoferilor parteneri sprijin financiar și juridic.
Alegând să călătorești cu noi, arăți că susții o nouă legislație, care să le permită pasagerilor să aibă parte de un transport urban modern, accesibil și fiabil”.
UPDATE ora 12:30: Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc a declarat că ministerul pe care îl conduce lucrează pentru a fi reglementat în curând regimul de car-sharing în România.
„Am avut o întâlnire cu cei de pe platformele electronice: Uber, Clever, etc. Am avut o întâlnire la minister tocmai pentru a le explica că nu vor fi interzişi. Văd că este un fake news care circulă peste tot că Uber este interzis. Am văzut că inclusiv cei de la platformele electronice au declarat că nu vor fi interzişi, dar văd că se tot propagă ştirea asta peste tot în mass-media.
Nu îi interzice nimeni, nu vor fi probleme, din contră, de 5 ani de zile nu s-a implementat acest domeniu, iar guvernarea PSD este guvernarea care va reglementa acest domeniu. Ei au fost foarte mulţumiţi pentru că au avut un partener de dialog în ultima lună, au venit cu câteva observaţii de care trebuie să ţinem cont, după care vom urca acest proiect pe procedura de transparenţă.
Trebuie să reglementăm noi din punct de vedere tehnic şi legal, dar nu se pune problema de interzicere. Noi prin ordonanţa care s-a dat în luna aprilie am combătut pirateria. Uber nu este piraterie, se face o confuzie foarte gravă”, a declarat la Ploieşti ministrul Transporturilor.
Potrivit noilor prevederi legale, orice șofer care este prins de Poliție că efectuează servicii de transport fără a avea autorizație va putea fi amendat pe loc. În cel mai drastic caz, Poliția poate ridica șoferilor plăcuțele de înmatriculare pentru 6 luni.
Aplicațiile vor continua să funcționeze în România, dar cea mai mare parte a șoferilor ar putea considera că este prea periculos să riște să iasă pe străzi. Astfel, cei 2,5 milioane de utilizatori de car sharing din România vor găsi foarte greu mașini care să preia cursa chiar dacă aplicațiile vor funcționa.
În data de 29 martie, Guvernul a modificată legea taximetriei și s-a scos expresia ”în mod repetat”. Dacă până acum, Poliția trebuia să demonstreze că cei care fac activități de transport le efectuează ”în mod repetat”, odată cu noua modificare șoferii Uber și Bolt vor putea fi sancționați imediat.
Citește mai multe despre ce spun părțile implicate în acest scandal:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro