Pe 23 octombrie anul trecut, 39 de vietnamezi cu vârste între 15 și 44 de ani au fost găsiți fără viață, sufocați, într-un camion frigorific care-i transportase de la Zeebrugge, Belgia, la Purfleet, în Essex, Anglia. După mai bine de un an de la tragedie, o întreagă rețea de traficanți a fost dusă în fața judecătorilor, șeful ei fiind un român, șofer de TIR și mecanic.
În vârstă de 43 de ani, Gheorghe Nica are dublă cetățenie și trăiește de mai bine de 15 ani în Marea Britanie. Divorțat, tatăl a trei copii, românul a lucrat ani de zile în Irlanda și Anglia ca șofer de camioane și mecanic. Unul dintre românii angajați de el în rețea, Valentin Calotă, judecat și el pentru moarte celor 39 de vietnamezi, a declarat că Nica era implicat „la scară largă” în contrabanda cu țigări și whisky.
Nica, familiarizat fiind cu firmele de camioane din Essex, i-a plătit în numerar lui Calotă și altor membri ai comunității românești pentru a-i aduce pe migranți la Londra, sub supravegherea lui. De asemenea, și-a angajat prietenul român, Alexandru-Ovidiu Hanga, în vârstă de 28 de ani, din Tilbury, în Essex, iar acesta și-a recunoscut rolul în rețea.
Nica nu recunoaște că a condus rețeaua de traficanți
Gheorghe Nica recunoaște că a fost implicat în două transporturi reușite de migranți, dar neagă faptul că el ar fi capul rețelei de traficanți. Pe 23 octombrie, el a fost de acord să-i permită lui Maurice Robinson, șoferul în camionul căruia erau vietnamezii morți, să descarce lângă ferma Collingwood, presupunând că este vorba de țigări sau alcool.
El spune că un alt român, Marius Drăghici, alături de un irlandez, Ronan Hughes, ar fi cei care au condus operațiunile rețelei. La o zi după ce au fost găsiți migranții morți, Nica a zburat în România. Le-a spus judecătorilor că plecare sa n-a avut legătură cu tragedia, ci a decis să se întoarcă în țară pentru a-și trata fiica de 5 ani, care s-a născut prematur și suferă de paralizie cerebrală.
Vitnamezii găsiți morți în camion plătiseră fiecare câte 13.000 de lire sterline și visau la o viață mai bună în Anglia, unde li se promisese că vor ajunge pe o rută destinată de obicei VIP-urilor, așa cum au descoperit procurorii.
Românul a fost sunat primul când au fost descoperiți migranții morți
Maurice Robinson, șoferul de camion în vârstă de 26 de ani, din Craigavon, Irlanda de Nord, a găsit cadavrele celor 39 de migranți, după ce a recuperat semiremorca în care se aflau, în Purfleet. El a recunoscut că făcea parte din rețeaua de contrabandiști de oameni.
Robinson a fost însărcinat să preia semiremorca pe 23 octombrie anul trecut, iar Nica i-a arătat unde să o ducă, în Orsett, cu o seară înainte.
În cele 23 de minute care au precedat apelul la 999, el a schimbat o serie de apeluri cu Hughes și Nica, iar aceștia, la rândul lor, au alertat alți membri ai echipei, inclusiv pe cei care așteptau în Orsett. Când a vorbit cu Nica, i-ar fi spus: „Am o problemă aici, cadavre în remorcă”.
Când a sunat în cele din urmă la 999, Robinson a susținut că a găsit cadavrele după ce a auzit „un zgomot în spate”, deși dovezile sugerează că vietnamezii erau morți de ore întregi.
Un alt șofer român de TIR a fost angajat de Nica
Valentin Calotă are 38 de ani și a fost angajat de Gheorghe Nica să transporte pe 18 octombrie, cu o dubă, mai mulți migranți de la Orsett, baza principală a rețelei, la Londra. A primit 700 de lire sterline și urma să facă mai multe drumuri în capitală cu vietnamezii care soseau pe 23 octombrie.
Românul a trăit și a lucrat ani de zile ca șofer de camion în Bradford, Essex și Birmingham, dar cheltuia mulți bani și avea un stil de viață dezordonat, așa că a intrat în rețeaua lui Nica. Spune că știa despre contrabanda cu țigări și alcool a lui Nica, dar nu a auzit și nu a văzut niciun migrant în călătoria de o oră la Londra, din 18 octombrie, când credea că livrează țigări.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro