Numai că, în bunul stil românesc, sezonul de soldări a fost transformat de către unii comercianți într-un festival de promoții false, în care reducerile sunt doar din pix.
Ce sunt soldările
Soldările au loc de două ori pe an, între 15 ianuarie – 15 aprilie și în intervalul 1 august – 31 octombrie.
Soldările sunt două perioade oficiale din an în care statul dă undă verde reducerilor ”oficiale”. Scopul acestora este ca retailerii să scape de marfa din depozite, aceștia având nevoie de eliminarea acestora pentru a face loc noilor colecții sau produse. Soldările din luna august au ca scop curățarea depozitelor de produsele lansate în primăvară și la începutul verii, companiile pregătindu-se pentru reîntoarcerea copiilor la școală din septembrie, dar și pentru sezonul de cumpărături de Black Friday și Crăciun.
Vin noi lansări
De obicei, în această perioadă, producătorii au o activitate febrilă, lansând noi produse. Spre exemplu, Samsung va lansa Galaxy Note 9 în data de 9 august, iar Apple plănuiește lansarea viitoarei generații a iPhone în septembrie.
Tot în luna august are loc târgul de electronice IFA Berlin, unde giganți precum Sony sau LG Electronics lansează noi televizoare sau alte produse electronice.
Dacă aceste produse nu se vând bine, atunci statul dă voie companiilor să le vândă accelerat după 15 ianuarie a anului viitor. Ulterior, produsele lansate în anul următor beneficiază de următoarea perioadă de soldare, respectiv cea care începe pe 1 august.
Condiții stricte
Ordonanța de urgență 99/2000 impune o serie de condiții pentru soldări. Furnizorii trebuie plătiți în avans cu 30 de zile, iar stocul de mărfuri destinat soldării trebuie constituit cu cel puțin 15 zile înainte. De asemenea, stocul nu poate să fie reînnoit după constituire și nici în cursul soldării.
Tot cu 15 zile înainte de începerea unei soldări, comercianții trebuie să notifice primăriei în raza căreia activează magazinul care este perioada de desfășurare.
Concomitent, au loc mari reduceri, de până la 70% la anumite produse.
Potrivit ordonanței, soldarea este „orice vânzare însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea «soldare/soldări/solduri» și care, printr-o reducere de prețuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul”.
”Reduceri din pix”
De regulă, soldările se fac la haine, încălțăminte, dar și cosmetice sau produse de uz casnic, inclusiv electronice. Numai că, în timp ce unii comercianți fac soldări, alții strecoară în peisaj și ”reduceri din pix”.
Spre exemplu, un televizor Panasonic TX-40EX600E era în urmă cu câteva zile 1.563 lei la Extreme Digital. Acum, însă, prețul este de 1.788 lei.
La fel, în urmă cu o lună, televizorul LG 43UJ620V era 1.549 lei la Altex, redus de la 1.899 lei (foto jos). Acum, același model costă 1.799 de lei, redus tot de la 1.899 lei.
La Flanco, același model costă tot 1.799 lei, dar ar fi redus de la 2.399 lei.
De regulă, companiile se apără spunând că reducerile variază în funcție de perioadă și atunci când o promoție expiră, prețul revine la nivelul anterior. De asemenea, depinde dacă reducerea este oferită de către retailer sau de către producător.
Promoții false
Reamintim, o investigație a Consiliului Concurenței a arătat că 80% dintre promoțiile practicate de magazinele online din România în perioada de Black Friday din 2017 erau false. Autoritatea a constatat că preţul la care se aplică reducerea, cel care apare “tăiat”, era mai mare decât nivelul prevăzut de lege în 80% din cazuri, conform Mediafax.
Aceeași ordonanță de urgență 99/2000 stipulează foarte clar că orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, iar acesta trebuie să fie cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.
”Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor, creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, declara, în 3 mai, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Sfaturi de la ANPC
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a realizat încă de anul trecut un ghid de cumpărături pentru a evita păcălirea clienților.
În esență, instituția recomandă verificarea prețului (dacă include sau nu TVA), stocul, costul transportului, perioada minimă contractuală (în cazul serviciilor). De asemenea, ar fi bine să verifice firma dacă nu cumva este una fantomă.
ANPC insistă și cu privire la regulile legate de prețurile oferite la reduceri.
”Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus”, mai arată instituția.
Produsele se pot returna în 14 zile la achizițiile online
Pentru achizițiile online, orice produs poate fi returnat în 14 zile, fără nicio explicație. ”În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului”, se mai arată în ghidul ANPC.
Toți cei care vor să achiziționeze produse pot folosi comparatoare de prețuri, precum Compari.ro sau Price.ro.
Citește și: