„Îmblânzirea‟ pandemiei și restaurarea economiei domină discuțiile publice în acest moment. Dar aceste probleme imediate doar amână o gigantică dilemă financiară.
Deficit bugetar imens
Chiar și după ce economia își revine din criza sanitară, deficitul bugetar anual al Statelor Unite va fi în medie de circa două mii de miliarde de dolari, adică 40% din totalul veniturilor.
Presiunile politice vor fi pentru creșterea cheltuielilor și continuarea reducerilor de taxe de care beneficiază clasa de mijloc și care sunt programate să expire.
Dar orice altceva va fi făcut pentru a rezolva aceste presiuni financiare masive, trebuie să facem sistemul de taxe mai corect și mai eficient pentru toți contribuabilii concomitent cu colectarea mai multor bani, deja datorați dar neplătiți sub actualul regim fiscal, scriu cei doi.
574 de miliarde de dolari, taxe neplătite doar în 2019
În 2019 diferența între taxele datorate și cele efectiv plătite era de 574 de miliarde de dolari. Iar suma este mai mare decât taxele plătite de cei mai săraci 90% dintre contribuabilii individuali.
Experții americani scriu că dacă doar sunt crescute taxele fără a repara sistemul fiscal atunci doar cei care oricum plătesc dările către stat vor suporta creșterea.
Iar acest lucru nu este nici corect și nici sustenabil.
Creșterea veniturilor fără creșterea taxelor
Cei doi susțin că există o modalitate prin care se poate rezolva această dilemă care să fie susținută de ambele partide mari din Statele Unite.
Mai exact, ar trebui făcută mai corectă și mai ușoară colectarea de taxe și interacțiune cu Fiscul american. Concomitent, ar trebui colectați 1.400 de miliarde de dolari în următorii zece ani, în special în cazul celor din zonele superioare de venituri care nu-și plătesc taxele datorate.
Această sumă este mai mare decât cea care ar fi colectată prin planul președintelui Joe Biden de a crește taxele individuale pe venituri. De asemenea, o conformare fiscală mai mare la nivel federal s-ar translata și în creșteri de venituri la nivel de stat și la nivel local.
Cei doi experți spun că aceste ținte pot fi atinse prin trei moduri:
- raportarea informațiilor către Fisc în moduri care nu pun greutăți suplimentare pe contribuabili și fac mai ușoară respectarea legislației
- investirea în tehnologii care permit o mai bună folosire a acestor informații
- scalarea și transformarea auditului astfel încât să fie mult mai eficient pentru Fisc și mai puțin intruziv pentru contribuabili.
Cea mai mare parte a cetățenilor nu trebuie să fie auditați deoarece Fiscul primește rapoarte de la angajatori și de la bănci privind situația lor fiscală.
Băncile și angajatorii, aliații autorităților
Această informație poate ajuta cetățenii să depună declarații corecte și permite IRS să verifice eficient respectarea legii.
Circa 95% din veniturile raportate de angajatori și bănci sunt raportate corect de către contribuabili, dar numai 45% din veniturile care nu sunt raportate de ajung să fie taxate.
Umplând aceste găuri în modul de raportare, Fiscul poate crește conformarea fiscală într-un mod care este eficient atât pentru plătitorii de taxe, cât și pentru autorități.
Încasări mai mari cu 115 miliarde de dolari doar din raportări mai bune
Cei doi experți citează o serie de rapoarte care susțin concluzia lor. Unul este realizat de către GAO – o agenție federală americană care verifică modul de cheltuire a banilor publici, întrucâtva similară Curții de Conturi din România.
Raportul în cauză citează o lucrare din 2019 a Biroului Național pentru Cercetări Economice care estima că o creștere modestă a cererilor de raportare a veniturilor poate genera venituri suplimentare de 115 miliarde de dolari.
Cei doi finanțiști subliniază că toată această creștere a veniturilor nu ar veni din auditul făcut de IRS, ci din faptul că oamenii vor depune corect actele.
Tranzacțiile bogaților, raportate la Fisc
O propunere a acestora este de închidere a găurilor de raportare prin solicitarea ca băncile să furnizeze un sumar al depunerilor și retragerilor pentru cei mai bogați 25% dintre americani.
Aproape toți aceștia folosesc contabili, care ar putea folosi această informație astfel încât să ajute la realizarea unor documente corecte.
Apoi Fiscul ar putea folosi acestea informații și altele pe care le va primi pentru a verifica mai eficient datele decât în cazul unui audit tradițional. Un sfert din auditurile IRS nu sunt necesare deoarece se bazează pe statistici, nu pe date reale, ceea ce este ineficient, susțin experții.
Tehnologiile noi sunt cheia
Trecând la tehnologii mai noi va aduce o verificare mai rapidă, ceea ce poate duce la identificarea unor deficiențe cu o acuratețe mai mare.
Apoi, notificările trimise contribuabililor vor putea avea informații mai specifice, iar cazurile IRS vor fi mai complete. De asemenea, metodele folosite în comunicarea cu plătitorii de taxe vor fi mai rapide și convenabile.
Efectul ar fi că acest proces de transformare va face ca auditurile să se concentreze cu adevărat pe cazurile semnificative, unde veniturile sunt subraportate, iar deducerile supraevaluate. Mai mult, acestea vor fi rezolvate mai rapid și mai eficient.
Câștiguri de 15 ori mai mari decât costurile
Cei doi recunosc că acest program va necesita cheltuieli timp de mai mulți ani, dar în timp vor produce venituri de 15-20 de ori mai mare decât costurile. De asemenea, va crește corectitudinea taxării și sustenabilitatea sistemului fiscal.
Președintele Biden a cerut o abordare bipartizană pentru rezolvarea problemelor, argumentează cei doi. Repararea sistemului fiscal va fi un pas important în rezolvarea uneia dintre cele mai dificile dileme guvernamentale, punctează aceștia.
Fred Goldberg a fost comisar IRS în timpul administrației lui Georghe Bush Senior. Acesta este acum avocat în cadrul case de avocatură Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom LLP din Washington.
Charles Rossotti a fost comisar IRS în timpul administrației lui Bill Clinton, dar și în cea a lui George Bush Jr. Acum este consilier senior în cadrul fondului de investiții Carlyle.