Programul a inspirat și alte orașe din lume

Istanbul, metropolă cu 16 milioane de locuitori, este primul mare oraș care implementează o astfel de politică. Orașe mai mici, precum Budapesta (Ungaria), Birmingham (Anglia) și Sevilia (Spania), au adoptat și ele măsuri similare.

Programul din Istanbul este de o amploare neobișnuită. Acesta va fi disponibil tuturor persoanelor înregistrate la oficiile municipale de șomaj, un grup ce număra 237.893 de persoane în 2023.

Fiecare persoană eligibilă va beneficia de 96 de călătorii gratuite pe o perioadă de trei luni, cu un maxim de patru călătorii pe zi, accesibile printr-o aplicație sau un cod QR.

Creșterea costurilor de transport în Istanbul

Inițiativa vine într-un moment în care costurile de transport în Istanbul au crescut dramatic. Prețul unei singure călătorii în transportul public s-a majorat de aproape cinci ori în ultimii cinci ani, pe fondul crizelor monetare și inflației accelerate din Turcia. Rata șomajului în Turcia era de 8,8% în luna iulie, însă, luând în calcul angajații part-time și lucrătorii sezonieri, rata generală a șomajului a atins 27,2% la sfârșitul lunii iulie.

„În special după Covid, subiectul accesibilității transportului a devenit important la nivel global. Autoritățile locale caută modalități de a sprijini persoanele care se confruntă cu dificultăți economice pe fondul crizelor economice”, spune Kaan Yildizgoz, fost director la Asociația Internațională pentru Transport Public (Bruxelles) și fost supervizor al sistemului de metrou din Istanbul.

Modele din alte țări

Subvenționarea călătoriilor pentru cei care caută un loc de muncă este una dintre modalitățile prin care orașele încearcă să facă transportul mai accesibil. Unele orașe, precum Luxemburg și Tallinn (Estonia), au făcut transportul public gratuit pentru toți, însă rezultatele sunt mixte. În multe alte orașe, transportul este gratuit pentru studenți și persoanele sărace.

Studiile din Marea Britanie arată că tarifele de transport sunt importante pentru cei care încearcă să reintre pe piața muncii.

Potrivit unui studiu din 2019 al grupului Urban Transport, 77% dintre cei care căutau un loc de muncă în orașele din jurul Londrei nu aveau acces la un automobil sau motocicletă, iar un sfert au declarat că au fost afectați de costurile de transport în căutarea unui loc de muncă.

Totuși, studiile au ajuns la concluzii diferite cu privire la modul în care politici precum cele din Istanbul pot afecta ocuparea forței de muncă.

Deși „majoritatea dovezilor sugerează o corelație pozitivă” între politicile de transport și ocupare, studiile existente „nu sunt clare și deseori arată rezultate mixte”, potrivit cercetătorilor de la Institutul pentru studii în transport de la Universitatea din Leeds, care au analizat aproape 100 de astfel de studii.

Urmărește-ne pe Google News