Printre acestea se numără posibilitatea elevilor „capabili de excelenţă” de a promova doi ani de studiu într-un singur an şcolar, la decizia școlii respective, dar şi posibilitatea ca olimpicii să fie înscrişi la liceu fără a mai susţine Evaluarea Naţională sau examen de admitere.
Absolvenții clasei a VIII-a pot fi înscriși în clasa a IX-a fără susținerea evaluării naționale sau a concursului de admitere la colegiul național și peste numărul maxim de elevi cuprins în respectiva formațiune/clasă, dacă au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu:
Totodată, o altă modificare discutată se referă la posibilitatea ca acele colegii naţionale care înfiinţează clase de excelenţă să obţină statutul de „unitate-pilot de excelenţă”. În unităţile-pilot de excelenţă se vor putea desfăşura activităţi suplimentare de învăţare cu elevii capabili de excelenţă, a transmis Sorin Cîmpeanu.
O altă propunere vizează alocare resurselor necesare pentru organizarea activităţii de pregătire a loturilor olimpice naţionale, judeţene sau ale municipiului Bucureşti.
Cele două legi ale educației, Proiectul de lege pentru Învățământul Preuniversitar și Proiectul de lege pentru Învățământul Superior, au fost lansate în dezbatere publică până în data de 24 august. Legile vor fi ajustate în funcție de propuneri, apoi vor fi trimise în Guvern și ulterior vor ajunge în Parlament.
Ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a transmis pe 18 iulie că printre cele 10 motive pentru care se schimbă legile educației se numără analfabetismul funcțional ridicat, necesitatea creșterii spiritului gândirii critice și faptul că sistemul de învățământ este învechit.