Sorin Grindeanu susţine că navele românești și experții români au primit acces pentru măsurători doar pe partea ucraineană a brațului Chilia, între kilometrii 22 și 116.
„Experții Ministerului român al Transporturilor și Infrastructurii au finalizat măsurătorile pe sectorul de Dunăre de pe Brațul Chilia (partea ucraineană, între km 22 și km 116, unde autoritățile de la Kiev ne-au permis accesul). Măsurătorile au fost efectuate cu nave românești (Donaris 1, Donaris 2 și Donaris 3) și cu experți români. Pe durata acestor măsurători au avut acces la bordul navelor noastre și experți ucraineni, invitați în calitate de observatori”, precizează Sorin Grindeanu.
Ministrul transporturilor spune că România a solicitat acordul Ucrainei pentru a continua măsurătorile pe canalul Bâstroe, însă partea ucraineană nu a mai răspuns.
„România a solicitat de mai multe ori acordul Ucrainei pentru a continua măsurătorile cu echipaje și nave proprii pe sectorul cuprins între km 11 și km 22 al Brațului Chilia și pe canalul Bâstroe. Autoritățile ucrainene au transmis părții române doar că sunt dispuse să facă măsurători pe aceste sectoare de Dunăre cu nave și experți ucraineni. Pentru aceste măsurători s-au arătat dispuse doar să primească doi experți români la bordul navelor ucrainene”, a scris Grindeanu.
Până în prezent, partea ucraineană nu a transmis României data la care vor începe măsurătorile și nici momentul în care experții români vor putea urca la bordul navelor ucrainene. Nu au fost transmise părții române nici sectoarele unde ar urma să fie efectuate aceste măsurători.
Sorin Grindeanu:
„Autoritățile ucrainene au cerut Ministerului român al Transporturilor și Infrastructurii doar să transmită autorităților din Ucraina (Administrația Porturilor din Ucraina și Ministerul ucrainean de Externe) documentele prin care solicită acces, fără a oferi până acum alte amănunte.
Sorin Grindeanu mai spune că „unitățile de resort aflate în coordonarea Ministerului român al Transporturilor au transmis documentele solicitate de partea ucraineană. Din momentul în care experții români vor primi acceptul se vor putea deplasa în maximum două ore la punctul de întâlnire stabilit de partea ucraineană pentru a urca la bordul navelor acestora”.
Marţi, Sorin Grindeanu anunţa că „partea ucraineană a propus României să realizeze propriile măsurători la care noi să desemnăm un expert român” pe canalul Bâstroe.
Debutul scandalului Bâstroe
Scandalul Bâstroe a izbucnit pe 15 februarie, după ce ministrul Sorin Grindeanu a declarat că „există semnale că în acest moment Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe”. O analiză din 27 iulie 2022 a Administrației Fluviale Dunărea de Jos, intrată în posesia Libertatea, arăta ce efecte poate avea adâncirea canalului Bâstroe.
Pe 3 martie, autorităţile române şi cele ucrainene au convenit, la primele consultări de după izbucnirea scandalului Bâstroe, ca România să înceapă măsurătorile pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe pe 15 martie.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
dinozaur2001 • 22.03.2023, 21:19
flit pe fata primit de la pretenii ucrainieni, chiar atat de *** guvern si presedinte avem incat sa nu vedem ca am ajuns f*** toate tarile au renuntat la cazarea si masa gratuita noi dam in continuare, in legea minoritatilor din ukrayna romani sunt un fel de persona non grata, si acum capac cu mizeriile urat mirositoare inghitite de romania in privinta canalului. sunt curios cand o sa vada ca e la 9 metri ce o sa faca partea romana? o sa il astupe sau *** si ,, da sefu''
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.
Trandafir • 22.03.2023, 17:39
Ucraina da dovada de dispret pentru Romania. Aceasta dupa atata ajutor de toate felurile. De asteptat cu asa presedinte al RO.