Prototipul vehiculului spaţial Starship, care este testat într-un centru deţinut de SpaceX în statul american Texas, este vizat de acest contract semnat de NASA cu SpaceX.
„Sunt entuziasmată, suntem cu toţii entuziasmaţi să anunţăm că am atribuit companiei SpaceX sarcina de a dezvolta sistemul nostru de alunizare”, a declarat Lisa Watson-Morgan, coordonatoare acestui program în cadrul NASA.
SpaceX a devenit anul trecut prima companie privată care a trimis cu succes un echipaj de astronauţi la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS), redând americanilor capacitatea de a realiza din nou astfel de misiuni, pentru prima dată de la retragerea din circulaţie a navetelor spaţiale.
SpaceX a prezentat vehiculul său spaţial reutilizabil Starship, conceput pentru a transporta echipaje numeroase şi încărcături importante în cadrul unor călătorii îndelungate în spaţiu şi care poate să asolizeze în poziţie verticală.
După ce ultimele patru tentative de zbor s-au încheiat cu explozii, prototipurile Starship se află în prezent în faza de testare în Texas.
În cadrul programului Artemis, care vizează trimiterea de astronauţi pe Lună, NASA vrea să folosească lansatorul greu SLS (Space Launch System) pentru a lansa în spaţiu patru astronauţi la bordul capsulei Orion, care se va conecta apoi cu o staţie orbitală lunară, denumită Gateway.
Conectat anterior la Gateway, vehiculul Starship va aştepta sosirea capsulei Orion şi va primi apoi doi membri ai echipajului, pentru a asigura ultima etapă a zborului către suprafaţa Lunii.
Ideea principală a acestui proiect este aceea ca staţia Gateway să funcţioneze ca un fel de intermediar, dar, pentru misiunea iniţială, capsula Orion va putea să se conecteze direct la Starship, a declarat Lisa Watson-Morgan.
Înainte de a urca din nou la bordul rachetei Starship pentru a reveni pe orbita lunară şi de a se întoarce pe Terra la bordul capsulei Orion, astronauţii americani vor petrece apoi o săptămână pe Lună.
În cursa pentru contractul cu NASA, SpaceX a devansat companiile Dynetics şi Blue Origin – condusă de Jeff Bezos – şi devine unicul furnizor al acelui sistem de asolizare, marcând astfel o ruptură faţă de trecut, când NASA alegea adeseori mai multe companii pentru a minimaliza riscurile, în cazul în care una dintre ele înregistra un eşec.
Compania SpaceX doreşte în paralel să combine vehiculul ei spaţial Starship cu racheta Super Heavy, pentru a crea astfel o rachetă cu înălţimea de 120 de metri, care va fi cel mai puternic vehicul lansator construit vreodată de oameni.
FOTO: EPA
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro