Decretul stabilește drepturile a mii de livratori de mâncare, după ce Curtea Supremă a Spaniei a decis anul trecut că societățile de profil trebuie să îi încadreze cu carte de muncă.
Regulile intră în vigoare imediat, iar companiile au 90 de zile să le implementeze. Potrivit Ministerului Muncii de la Madrid, au fost identificați 17.000 de livratori fără contracte.
Spania este țara de origine a Glovo, companie de profil, care este este prezentă și în România.
Companiile critică măsura
Uber a criticat măsura. „Această reglementare va afecta direct mii de curieri care folosesc aplicațiile de livrare de mâncare pentru oportunități de câștiguri flexibile și au spus clar că nu doresc să fie clasificați drept angajați‟, a spus un purtător de cuvânt al companiei.
De asemenea, Adigital – o asociație a industriei de profil care reprezintă companii precum Glovo și Deliveroo, a spus că decretul aprobat de cabinet este „o lovitură pentru viitorul economiei digitale în Spania‟.
Unele dubii persistă
Deși noua legislație face mai greu pentru companii să folosească freelanceri, câteva asociații și o serie de experți în dreptul muncii spun că măsurile nu rezolvă total situația lor legală, anticipând posibile noi conflicte în justiție.
Unele companii au început deja să se pregătească pentru schimbarea regimului curierilor. Just-Eat, ramura spaniolă a Take Away, a angajat deja o parte dintre curierii săi, iar atunci când cererea este foarte mare recurge la lucrători de la companiile de transport.
Altele, precum Glovo, au optat să angajeze anumiți curieri prin intermediul agențiilor de plasament temporar.
Uber angajează cei 70.000 de șoferi pe care îi are în Marea Britanie
Situația nu este singulară doar companiilor de livrare de mâncare.
Uber a anunțat că va angaja cei 70.000 de șoferi pe care îi are în Marea Britanie, după ce justiția din Regat a decis la rândul ei că aceștia trebuie să aibă statut de angajat.
Uber a anunțat odată cu prezentarea rezultatelor financiare o pierdere de 600 de milioane de dolari cauzată de trecerea șoferilor din Marea Britanie de la statutul de contractori la cel de angajați, potrivit Sky News.
Uber angajează șoferii la salariul minim pe economie în Marea Britanie, dar statutul de angajat oferă salariaților dreptul la concediu plătit și alte beneficii sociale.
Statele Unite au un plan similar
De asemenea, și autoritățile din Statele Unite au idei similare. Marty Wals, secretarul pentru Muncă, a declarat că lucrătorii din economia digitală trebuie să fie considerați drept angajați, conform Recode.
O astfel de măsură ar afecta companii ca Uber și Lyft, care oferă servicii de transport alternativ, dar și companii de livrare precum DoorDash și Instacart.
Cum e situația în România
În România, atât livratorii de mâncare gătită, cât și șoferii din transportul alternativ au statul de terți colaboratori, astfel că nu sunt angajați cu carte de muncă.
Aplicațiile de livrare de mâncare au cunoscut un adevărat boom în România în timpul pandemiei.
În domeniu activează atât companii internaționale, precum Food Panda, Takeway și Glovo, cât și Tazz – un serviciu similar oferit de către retailerul online eMAG. Uber Eats, divizia de livrare de mâncare a Uber, a ieșit din România anul trecut.
În domeniul transportului alternativ, în țara noastră sunt prezente Uber, Bolt și FreeNow. Aceasta din urmă este fosta aplicație Clever Taxi și este deținută în comun de către Daimler și BMW.
De asemenea, în sectorul transportului între orașe activează și compania franceză BlaBlaCar.