Șapte spărgătoare de gheață rusești cu propulsie nucleară activează în primele zile ale lunii ianuarie de-a lungul sectorului vestic al rutei maritime nordice și la gurile de vărsare ale râurilor Ob și Ienisei.
Potrivit site-ului The Barents Observer, ultimul sezon de iarnă în care un număr similar de spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară au funcționat în același timp a fost 1991, ultimul an al Uniunii Sovietice.
În perioada post-sovietică, doar anul 2013 a fost aproape de acest nivel. În acea iarnă, cinci spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară au navigat în Arctica, în timp ce un altul, „Rossia”, a operat în Golful Finlandei.
În ultima perioadă a Uniunii Sovietice, Dudinka era cel mai estic port păstrat deschis pentru navigație pe timp de iarnă. Dudinka, situat pe malul râului Ienisei, este principalul nod de transport al metalelor din Norilsk.
Informația privind activitatea navelor a venit din surse oficiale. Toate spărgătoarele de gheață cu propulsie nucleară ale Rosatomflot ar putea sărbători Anul Nou în apele de pe ruta maritimă nordică, a informat compania. Rosatomflot a adăugat că toate navele lucrează non-stop.
„Arktika” este nava aflată în cel mai nordic punct, în strâmtoarea Vilkițki. Este posibil, scrie The Barents Observer, ca spărgătorul de gheață să aștepte petrolierul „Vladimir Vorodin” care vine dinspre est pe ruta maritimă nordică.
O sarcină importantă pentru flota de spărgătoare de gheață nucleară a Rusiei este să deservească exportul de gaz natural lichefiat (GNL) pe tot parcursul anului, de la instalația de producție Sabetta de pe țărmul peninsulei Iamal.
Luni, Gazprom a raportat o scădere a exporturilor în 2022 cu 46%. Livrările companiei în străinătate, în cea mai mare parte către Europa, sunt transportate prin conducte și au devenit o armă economică cheie în conflictul dintre Moscova și UE.
În același timp, vânzările de GNL ale companiei private rusești Novatek către Europa se mențin la niveluri record.
Într-un interviu pentru Barents Observer înainte de pandemie, șeful Direcției rutelor maritime nordice, Viașeslav Rukșa, a declarat că Rosatomflot va avea până în anul 2035 13 spărgătoare de gheață mari care vor asigura navigația pe tot parcursul anului de-a lungul coastei nordice a Rusiei până în Asia.
Cele trei spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară „Arktika”, „Sibir” și „Ural” din noua clasă LK-60 vor primi în câțiva ani încă două nave surori. „Iakutiia” și „Chukotka” sunt în prezent în construcție la șantierul naval Baltic din Sankt Petersburg.
Un spărgător de gheață și mai puternic, numit „Rossia”, urmează să fie construit la șantierul naval Zvezda din Primorksi Krai, pe coasta pacifică a Rusiei. Punerea în funcțiune a „Rossia” este planificată pentru anul 2027.
ivryernest • 04.01.2023, 16:53
Ce "coincidență" — Canada a anunțat recent că vrea să-și extindă suveranitatea asupra Arcticii ! Cred că Rusia nu prea apreciază... 👎