Cuprins:
Începând de vineri, la o zi de la invazia rusă în Ucraina, țările europene au început să anunțe că își închid spațiul aerian pentru aeronavale civile ale Rusiei. România a luat o decizie similară sâmbătă, iar duminică interdicția a fost extinsă la nivelul UE.
Potrivit unei hărți realizate de Euronews Travel, Serbia, Muntenegru și Bosnia-Herțegovina încă primesc pe teritoriul lor avioanele rusești. Li se adaugă un singur stat important, Turcia, care se întinde atât în Europa, cât și în Asia, precum și câteva țări mai mici din Caucaz: Georgia, Azerbaidjan și Armenia.
Canada și SUA s-au alăturat și ele, ulterior, acestei interdicții. O situație specială se înregistrează în Ucraina, Belarusul și Republica Moldova. Cele trei țări și-au închis spațiul aerian pentru toate zborurile comerciale.
Cum au fost afectate traseele de zbor până acum
O imagine cu un zbor Belgrad-Moscova a devenit virală luni. Zborul a fost de trei ori mai lung, iar avionul a fost nevoit să facă un ocol mare pentru a ajunge în capitala rusă. Situația e însă mai complexă, căci nu doar zborurile civile ruse sunt afectate. Fiecare decizie a unei țări de a închide spațiul aerian pentru aeronavale ruse a fost urmată de un răspuns similar din partea Moscovei.
Aeroflot updates —#SU124 turned around at the border to Greenland airspace: https://t.co/yieQy1uOnv#SU2385 currently trying to find a way home from Geneva: https://t.co/ZvGoQVhRRh#SU158 en route to Cancun, but unclear how it will return to Russia: https://t.co/edSJpSFBD1 pic.twitter.com/0GfE5FBZ4E
— Flightradar24 (@flightradar24) February 27, 2022
Prin urmare, compania de transport aerian finlandeză Finnair, care se descrie drept „scurtătura dintre Europa și Asia”, a fost nevoită să-și anuleze zborurile către Japonia, Coreea și China. Compania aeriană a anunțat că evaluează rute alternative, avertizând asupra „impactului financiar semnificativ”.
Avioanele Finnair încă zboară către Bangkok, Singapore, Phuket și Delhi, dar cu o oră suplimentară adăugată la durata călătoriei.
Alte două companii importante din Marea Britanie, British Airways și Virgin Atlantic, sunt puternic afectate de interdicție. Zborurile Virgin care de obicei survolează Rusia – inclusiv rutele de la Heathrow la Islamabad, Lahore și Delhi – durează de acum cu până la o oră mai mult, a anunțat compania.
„De obicei, sunt în jur de 90 de zboruri pe zi ale operatorilor din UE care survolează Rusia”, spune Eurocontrol, coordonatorul de trafic aerian al blocului comunitar.
„Operatorii de aeronave vor lua propriile lor decizii dacă vor continua să efectueze astfel de zboruri. În caz de deviere spre sudul Rusiei, distanțele suplimentare de zbor variază”, precizează Eurocontrol.
Un zbor de la Frankfurt la Beijing ar trebui să adauge aproximativ aproximativ 1.300 de kilometri pentru a evita spațiul aerian al Rusiei, în timp ce ruta de la Helsinki la Tokyo ar fi cu peste 3.700 de kilometri mai lungă.
Finnair folosește avioane Airbus care consumă aproximativ 3.000 de litri de combustibil pe oră. Este greu de calculat exact creșterea emisiilor de CO2 ca urmare a ocolurilor din întreaga lume, dar, după cum arată cel mai recent raport al Comisiei Interguvernamentale pentru Schimbările Climatice (IPCC), atmosfera nu își poate permite poluarea suplimentară.
Biletele ar putea să se scumpească cu 100 de euro
Vor creștere prețurile biletelor? Foarte probabil. O oră suplimentară de timp de zbor și combustibilul consumat vor adăuga între 8.000 și 15.000 de euro pentru un zbor, estimează John Gradek, expert în aviație și lector la Universitatea McGill din Canada. Ceea ce înseamnă aproximativ 100 de euro pe loc, în cazul unui avion plin.
Cât timp vor putea companiile aeriene să absoarbă acest cost suplimentar înainte de a-l transfera consumatorilor este o „mare necunoscută” a situației, a spus Gradek pentru Euronews Travel.
Dacă războiul continuă timp de aproximativ 30 până la 60 de zile, expertul în aviație prezice că operatorii vor introduce o suprataxă pentru combustibil, așa cum se întâmplă în perioadele de tulburări și de creștere a prețurilor la combustibil.
Cumpărarea biletului în avans ar putea fi o modalitate de a evita această creștere a prețurilor. „Companiile aeriene nu pot pune taxe suplimentare pentru biletele deja achiziționate, deși unele ar putea încerca să majoreze tarifele și taxele pentru achizițiile viitoare”, explică analistul de aviație Robert Mann.
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina, declanșat de Rusia.