SUA au câștigat un proces la Organizația Mondială a Comerțului, care a găsit că Uniunea Europeană a acordat subvenții ilegale către producătorul de avioane Airbus.

Tarife pentru avioane, whisky, vin și brânza din UE

Drept urmare, SUA au anunțat că impun tarife de 10% pentru avioanele Airbus importate și de 25% pentru vinurile franțuzești, whisky-urile scoțiene și irlandeze, dar și pentru toate brânzeturile europene. În total, este vorba de bunuri în valoare totală de 7,5 miliarde de dolari.

Măsura vizează îndeosebi Franța, țara unde Airbus are o activitate predominantă.

Indicele MSCI pentru bursele mondiale a scăzut cu 0,1%, dar bursa de la Tokyo a avut cel mai mult de suferit, consemnând o scădere de 2%, cea mai mare din 26 august încoace.

Bursa de la Londra a scăzut la rândul său, cu 0,5%, însă cea de la Paris a urcat cu 0,7%, potrivit Reuters.

Anterior, președintele american Donald Trump a amenințat de câteva ori că va impune tarife pentru vinurile franțuzești, dar și pe mașinile germane.

Și Boeing a primit ajutoare din partea SUA, iar UE le-a reclamat la Organizația Mondială a Comerțului, însă acest caz nu va ajunge la final decât în prima parte a anului 2020.

Războiul comercial SUA-China

Tensiunile SUA-UE se adaugă celor deja existente pe relația SUA-China. Cele mai mari economii mondiale sunt angrenate într-un adevărat război comercial, atât SUA, cât și China, impunând tarife vamale.

SUA acuză China de furt intelectual și cere eliminarea subvențiilor oferite companiilor sale. De asemenea, SUA au anunțat oficial că vor denumi China drept un ”manipulator valutar”. Americanii consideră că China își depreciază yuanul, moneda națională, pentru a câștiga avantaje competitive.

Din cauza problemelor acumulate, Rezerva Federală – banca centrală din SUA – a redus deja dobânda și se pregătește pentru o altă măsură de acest tip.

”Inversiunea curbelor de dobândă”, prevestitorul crizei

Recent a avut loc pe bursele mondiale un fenomen numit ”inversiunea curbelor de dobânzi”. Acest lucru înseamnă că dobânzile la obligațiunile pe perioade mai îndelungate devin mai mici decât cele pe perioade scurte.

Acest fenomen prevestește o criză economică și a avut loc și înainte de criza din 2008.

Practic, investitorii se tem că va urma o criză.

Brexit fără acord?

La aceste tensiuni se adaugă și Brexitul. Marea Britanie ar trebui să părăsească Uniunea Europeană la 31 octombrie, dar în acest moment nu există niciun acord între cele două părți.

Astfel, dacă nicio înțelegere nu va fi realizată până la finalul lunii, și dacă nu se ajunge la o nouă amânare atunci Marea Britanie va părăsi UE în termenii Organizației Mondiale a Comerțului, ceea ce înseamnă reinstituirea de controale la frontiere și de tarife vamale.

Urmărește-ne pe Google News