Pentru a reduce ”haosul” din ortopedie și chiurgie, Spitalul Grigore Alexandrescu a introdus primul sistem informatic de ordonare a pacienților
Secţiile de chirurgie şi ortopedie pediatrică de la Spitalul de Copii ”Grigore Alexandrescu” au ajuns în ultima vreme să aibă și 300 de prezentări într-o singură zi, de aceea a fost creat un sistem pentru organizarea pacienților la consultație și investigații în ambulatoriu, primul de acest fel din sistemul public.
”Este primul sistem de acest gen într-un spital public din România. Necesitatea unui astfel de sistem a pornit în primul rând de la necesităţile secţiilor de chirurgie şi ortopedie pediatrică care în ultima vreme au cunoscut o creştere impresionantă a adresabilităţii. Un singur exemplu, în 2015 Secţia de ortopedie a spitalului rezolva un număr de 150 de prezentări pe zi pentru ca acum să ne situăm undeva la 258 uneori chiar 300 de prezentări într-o singură zi. Trebuia să putem corecta haosul care se crease”, a declarat, conf. Dr. Alexandru Ulici, managerul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu”.
300 de prezentări într-o zi, o situație greu de controlat
Potrivit acestuia 300 de prezentări într-o zi reprezenta o situație greu de controlat
”Era limpede că o astfel de dezordine nu putea fi controlată şi nu putea fi organizată decât printr-un sistem informatic foarte bine pus la punct. Cu ajutorul domnului doctor Herdea care este un împătimit al calculatoarelor am reuşit să punem la punct acest sistem informatic care funcţionează, ordonează şi reglementează circuitul pacientului în ambulatoriul integrat al spitalului permiţând pacienţilor să aibă o experienţă cel puţin acceptabilă în cadrul serviciului nostrum”, a continuat managerul Alexandru Ulici.
Doar medicii spitalului pot avea acces. Sistemul este perfect închis
Pe lângă fluidizarea circuitului pacientului, sistemul aduce beneficii în ceea ce privește calitatea actului medical.
”Acum avem posibilitatea unei statistici medicale extrem de precise care cu siguranţă va creşte calitatea actului de cercetare medicală pe care noi o desfăşurăm în cadrul spitalului şi putem ştii în timp real ce nevoie avem, unde trebuie să aducem resurse şi din ce locuri putem scoate resurse astfel încât să fim în permanenţă în echilibru.Dorim să implementăm acest sistem informatic în întreg spitalul pentru că vrem să tindem până la urmă către fişa electronică a pacientului care permite o gestionare foarte bună a datelor medicale ale pacienţilor”, a continuat managerul.
Sistemul funcţionează doar în secţiile de chirurgie, ortopedie
Doctroul Ulici a spus că sistemul funcţionează doar în secţiile de chirurgie, ortopedie acolo unde era absolut necesar să existe un astfel de program .
”Trebuie să ştiţi că noi avem o Unitate de Primiri Urgenţe foarte dezvoltată care înglobează o mare parte din adresabilitatea pediatrică şi ca urmare funcţionează sistemul lor informatic. Trebuie să găsim un sistem care să se modeleze pe toate secţiile spitalului şi o să obţinem acest lucru. Vom avea şi alte secţii care vor avea sistemul nostrum”, a prezicat doctroul Ulici.
Timpul de așteptare al pacienților a scăzut cu aproximativ 40%, iar timpul alocat consultației a crescut cu 75%, în favoarea pacientului
„Rezultatele obținute în perioada de testare a sistemului informatic ne indică atât o îmbunătățire a experienței pacientului în cadrul ambulatoriului de specialitate Ortopedie-Chirurgie, cât și a experienței medicilor. Timpul de așteptare al pacienților a scăzut cu aproximativ 40%, în timp ce timpul alocat consultației a crescut cu 75%, în favoarea pacientului. Toate informațiile pe care medicii le înregistrau manual sunt acum preluate de sistemul informatic și formează dosarul electronic al pacientului. Se face astfel trecerea de la folosirea unui registru medical clasic la o bază de date securizată. Totodată, informațiile colectate facilitează realizarea de statistici și viitoare cercetări medicale”, a adăugat managerul.
La rândul lui, dr Ioan Fodor şeful secţiei de Ortopedie pediatrică a spus că acest proiect are un rezultat foarte bun şi un feedback foarte bun în special din partea pacienţilor.
” La numărul de pacienţi pe care îi are acum camera de gardă ortopedie-chirurgie faci cu greu faţă în aşa fel încât să îi mulţumeşti pe toţi. Acest sistem a reuşit să facă o oarecare ordine în aşa fel încât fiecare din pacienţi să îşi aştepte rândul civilizat să nu mai fie o nebunie la camera de gardă aşa cum era de obicei la noi” a explicat doctorul ortoped, Ioan Fodor.
Programare inclusiv la sala de pansamente
Și medicul Cătălin Chiriac Babei şeful secţiei de chirurgie consider că acest sistem a rezolvat o mare problemă foarte important, respective accesul în sala de pansamente.
”Acest sistem a rezolvat o problemă care mai ales pentru chirurgie era foarte importantă cea a accesului la sala de pansamente. Acest program permite să avem o repartiţie a pacienţilor şi o intercalare a lor astfel înctât să se respecte şi nevoile de control al accesului şi ordinii dar şi cele legate de necesităţile medicale. Este un program bidirecţional care permite comunicarea între cabinete, astfel încât dacă se produce o eroare şi de exmeplu un pacient se înscrie la alt cabinet decât ar avea nevoie foarte uşor noi medicii îl putem ajuta să se corecteze această eroare, îl trimitem acolo unde este nevoie.Aceasta se produce fără ca el să îşi piardă ordinea din momentul venirii. Reacţia pacienţilor este minunată”, a spus șeful secției chirugie.
Sistemul aduce nou: inovaţie, fezabilitate, cost eficienţă, accesibilitate
Pentru Alexandru Herdea medic rezident sistemul aduce nou inovaţie, fezabilitate, cost eficienţă, accesibilitate, cercetare, eficientizarea serviciilor medicale, optimizarea timpului de aşteptare, reducerea birocraţiei, creşterea calităţii serviciilor medicale. În plus, personalul nu are nevoie de o pregătire în informatică în prealabil, este un sistem cât se poate de uşo, a spus medicul rezident.
Evidență clară a numărului de persoane care au beneficiat de serviciile medicale și a tipului de afecțiuni tratate
”Pe lângă utilitatea în relația cu pacienții, sistemul informatic permite o evidență clară a numărului de persoane care au beneficiat de serviciile medicale și a tipului de afecțiuni tratate, ceea ce reprezintă premisele pentru realizarea de statistici și cercetări medicale. Totodată, procesele de lucru sunt îmbunătățite prin centralizarea informațiilor, realizarea unui registru electronic cu pacienții și printarea rețetei pacientului în faza finală a circuitului”, a mai spus rezidentul.
Astfel, fiecare pacient care se prezintă în ambulatoriu primește un număr de ordine arondat de sistem, pe care îl va utiliza în tot circuitul și care îi va permite să-și păstreze ordinea în accesarea serviciilor medicale.
„Cu ajutorul tehnologiei, spitalele pot beneficia astăzi de soluții eficiente pentru a putea oferi pacienților servicii medicale de calitate. Ne bucurăm să fim parte din această inițiativă și ne dorim ca demersul nostru să nu rămână singular. Suntem convinși că aceste funcționalități, disponibile în premieră într-un spital public din România, vor crește calitatea actului medical prin diminuarea timpului de așteptare, acces rapid la istoricul pacientului și prin facilitarea comunicării interne. Beneficiile sunt multiple, atât pentru pacienți, cât și pentru spital”, a declarat Ionela Păunică, Director Executiv, Fundația Telekom Romania, cea care a donat echipamentele necesare pentru dezvoltarea sistemului informatic destinat gestionării pacienților din ambulatoriul Spitalului “Grigore Alexandrescu”.
În plus, Fundația Telekom a modernizat spațiul de așteptare din spital cu mobilier special pentru copii și coșuri pentru colectarea selectivă a deșeurilor.