Cuprins:
BEC a dispus în data de 20 noiembrie „înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online ce îl ilustrează pe candidatul Călin Georgescu la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, care nu conțin codul de identificare”.
- Această eliminare a fost cerută de judecătorii BEC din cauza faptului că lipsa codului de identificare duce la imposibilitatea urmăririi finanțării campaniei.
- Călin Georgescu a raportat la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) că a avut cheltuieli zero cu campania electorală.
- Documentele declasificate au arătat că omul de afaceri Bogdan Peșchir a contribuit cu un milion de euro la campania lui Georgescu de pe TikTok, în vreme ce unii lideri interlopi s-au implicat și ei, conform Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
- Legislația electorală are limitări drastice privind derularea campaniilor tocmai pentru a preveni manipularea alegerilor.
Astfel, AEP a cerut TikTok eliminarea filmulețelor fără cod.
TikTok nu a eliminat clipurile cu Georgescu
TikTok a răspuns două zile mai târziu, pe 22 noiembrie, că a eliminat filmulețele.
Numai că TikTok de fapt nu le-a eliminat, ele rămânând partajate pe rețea, fiind vizibile inițial în alte state.
Verificările au arătat că apoi aceste clipuri au fost în continuare vizibile și în România.
„Cu toate acestea, verificările ulterioare au relevat că TikTok nu a șters conținutul electoral conform solicitării AEP, iar acesta a continuat să fie disponibil publicului din România, chiar și după încheierea campaniei electorale, inclusiv în ziua alegerilor (aspecte ce contravin legislației române)”
Raportul declasificat al SRI
TikTok a clasificat postările cu Georgescu drept „divertisment”
Mai mult, postările electorale ale rețelei asociate cu Călin Georgescu au fost catalogate de TikTok ca fiind „postări de divertisment” și au fost afișate:
- „fără restricții către o plajă largă de utilizatori, deși acest lucru contravine propriilor politici privind conținutul politic al companiei chineze”;
- „fără marcaje adecvate și în afara perioadei de campanie electorală, aspecte interzise de legislația română”.
„Vizibilitatea acestuia a crescut preferențial”
Concomitent, TikTok nu a marcat contul lui Călin Georgescu ca fiind unul politic, ceea ce a făcut ca acesta să beneficieze de o expunere mult mai mare decât a celorlalți candidați.
„În consecință, vizibilitatea acestuia a crescut preferențial în raport cu ceilalți candidați, ale căror postări au fost filtrate masiv, diminuând exponențial prezența acestora în online”, mai spune SRI.
„Conform datelor obținute de la nivelul TikTok, în mod normal, algoritmul ar fi trebuit să identifice caracterul coordonat al campaniei lui Călin Georgescu și să restricționeze activitatea asociată conturilor, aspect care nu s-a materializat”, conform serviciului secret.
Ce a spus compania
TikTok a afirmat anterior că asupra lui Georgescu s-au aplicat aceleași reguli, în vreme ce în Parlamentul European reprezentanții companiei chineze au declarat că era datoria candidatului să își marcheze contul drept politic și a influencerilor să nu facă filmulețe politice.
Activitate suspectă încă din 2021
În documentul SRI se mai arată că TikTok a descoperit încă din 2020 că există o campanie de promovare a lui Călin Georgescu, iar în 2021 a concluzionat că „aceasta este o activitate suspectă”.
25.000 de conturi implicate în promovarea lui Georgescu
SRI a mai arătat că rețeaua care l-a promovat pe Georgescu a fost de 25.000 de conturi, iar coordonatorii acesteia foloseau canale de Telegram pentru organizarea postărilor.
O serie de influenceri de TikTok au recunoscut că au primit bani pentru a face campanie pentru Călin Georgescu.
AEP a solicitat Fiscului să descopere sursa banilor primiți de tiktokeri, dar instituția este singura care nu a comunicat nimic până acum.
SRI a mai spus că a găsit și că au fost folosite conturi false care au utilizat sigla sa și a Brigadei Antiteroriste, unde au fost distribuite postări cu forțe ale Poliției și mascați.
Acestea au indus în eroare opinia publică cum că instituțiile respective l-ar susține pe Călin Georgescu.
Amendă potențială de 6% din venituri
ANCOM – autoritatea națională de reglementare în telecomunicații, AEP și Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) au făcut plângeri la Comisia Europeană, cerând investigarea companiei din cauza modului în care aceasta a răspuns la solicitările instituțiilor în timpul campaniei electorale.
Conform Regulamentului pentru Servicii Digitale (DSA), marile platforme online au obligația de a preveni dezinformarea și de a nu afecta procesele electorale.
Fiind o platformă mare, TikTok este reglementată în Uniunea Europeană de către Comisia Europeană.
Conform DSA, dacă va fi găsită vinovată, compania riscă o amendă de până la 6% din cifra de afaceri globală.
Un gigant planetar
TikTok, care este versiunea globală a aplicației chineze Douyin, a avut în 2023 venituri totale de 16 miliarde de dolari, conform Financial Times.
ByteDance, grupul chinez care deține aplicația, a consemnat venituri globale de 120 de miliarde de dolari și un profit operațional de 40 de miliarde, potrivit The Economic Times.