Turul ciclist al Romaniei are premii de 900 de ori mai mici decat Turul Frantei, competitie pe care romanii au incercat sa o copieze incepand din 1910.
Lance Armstrong castiga aproximativ 450.000 de euro pentru ‘Le Tour’, iar prahoveanul Dan Anghelache (primul roman cu sanse la locul intai dupa 9 ani, actualul lider al cursei dupa cinci etape), rutierul legitimat la Dinamo, va incasa, la finalul celor opt etape, un premiu de doar 500 de euro. ‘Bani putini, drumuri proaste, organizare slaba’, a spus Marian Frunzeanu, purtatorul tricoului verde acordat celui mai bun catarator. Gropile din asfalturile romanesti au dus la retrasarea etapei ‘montane’, plecarea spre Balea Lac facandu-se de la Avrig, si nu de la Sibiu, asa cum era programat, distanta fiind scurtata cu aproximativ 60 de kilometri. Proasta organizare a politiei a patat cu sange competitia rutierilor. Lovit de un ciclist dinamovist, un spectator de 61 de ani a intrat in coma si nu a mai fost salvat, murind la spital dupa doua zile de agonie.
Efortul, cele 60 de grade Celsius de la nivelul asfaltului, tactica au fost printre ultimele lucruri la care s-au gandit cei aproape 60 de ciclisti participanti la Tur. Gropile, trecerile de cale ferata, drumurile care se ingusteaza au fost principalii adversari. O simpla locomotiva a tinut coloana pe loc pentru aproape 10 minute.
Un adevarat ‘crater’ ivit in asfalt l-a proiectat pe Alexandru Badoiu pe carosabil alaturi de un alt ciclist. Daca insotitorul sau si-a revenit repede, ploiesteanul s-a adunat mai greu. Chiar si in conditiile unei cazaturi destul de grave, rutierul de la Petrolul a recuperat mai bine de zece locuri.
Ore intregi de concurs, zeci de kilometri parcursi la viteze care ajung si chiar depasesc 80 de km/h pot fi intrerupte nu doar de gropile din asfalt sau de barierele de cale ferata, ci si de o simpla nevoie fiziologica. Belgianul adus sa concureze pentru Dinamo, Pascal Baentes, nu a mai putut rezista si s-a ‘usurat’ alaturi de un coleg, in boschetii de la marginea drumului.
La finalul cursei, la Sibiu, Alexandru Ciocan (dreapta) a fost incurajat de mai experimentatii sai colegi Marian Frunzeanu (stanga) si Tamas Csicsaky (centru). Contactul cu asfaltul a lasat urme adanci pe bratul si piciorul drept ale rutierului aflat momentan in postura de cel mai bun tanar concurent din Tur.
Proteza de la piciorul drept nu l-a impiedicat pe Eduard Novak sa fie printre primii rutieri. In Defileul Jiului sau pe Transfagarasan, chiar daca la un moment dat a traversat o ceata foarte deasa, a fost mereu in prim-plan. Tricoul albastru, pentru cel mai bun roman, s-a aflat mereu pe rutierul clubului din Ciuc.