Adrian Covăsnianu, membru al MVA, expert în infrastructură, mobilitate urbană și planificare teritorială, a explicat pentru Libertatea stadiul lucrărilor pe loturile din sectorul Bacău – Pașcani și ce așteptări are societatea civilă din Iași cu privire la cealaltă șosea de mare viteză proiectată în regiune, „Autostrada Unirii”, între Ungheni și Târgu Mureș.
„Am fost trei colegi sâmbăta trecută (n.r. – 22 iunie), am văzut o mobilizare mai bună față de relatările precedente, cu lucrări accelerate. Multe zone se află în faze avansate, erau șapte foreze care lucrau la pilonii de rezistență și am fost informați că, în perioada următoare, vor fi 12 foreze care vor opera în același timp.
O miză importantă o va avea finalizarea stației de betoane și mixturi asfaltice din zona Săbăoani, județul Neamț, fiindcă acum asfaltul este adus de la Adjud, vine de departe practic, e caniculă, sunt restricții de tonaj, trebuie circulat pe fereastră de oportunitate și e complicat. Însă am văzut cum se lucra pe circa 5 kilometri, spre Pașcani, la turnare deja a unui prim strat de asfalt”, a explicat Adrian Covăsnianu.
A7 merge mai bine decât se așteptau pesimiștii
Specialistul a precizat că inclusiv la nodul turbion, cel mai mare din țară, care este construit la intersecția dintre A7 și viitoarea A8, se lucra într-un ritm accelerat. În weekendul trecut erau aproape 30 de utilaje, camioane și buldoexcavatoare, care săpau la terasamente, la completarea cu material de bază sau la lianți hidraulici. Covăsnianu crede că, în ritmul acesta, termenul de finalizare promis de constructor, respectiv trimestrul IV din 2025, poate fi respectat.
Lucrările la segmentul din A7 analizat sunt executate de asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL, controlată de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu.
„Dacă mențin această mobilizare mai bună față de alte dăți și vor accelera cu anumite etape, dacă vor monta stațiile de betoane și mixturi asfaltice, dacă vor valorifica, practic, perioada de vară, sperăm să poată să respecte termenele. Am văzut că relocau inclusiv liniile electrice, deci sunt avansați din multe puncte de vedere.
Nu sunt la virgulă cu termenele, dar dacă mențin mobilizarea și accelerează spre toamnă, atunci, în funcție de cum se vor prezenta și anul viitor, mai ales dacă vor avea și o iarnă ușoară, ar trebui să fie respectate termenele. În special dacă păstrează aceeași logistică impecabilă și lucrează «stil farmacie»: nu am văzut un utilaj pe dreapta, deși era sâmbătă – totul era un furnicar”, a completat Adrian Covăsnianu.
Se cere demisia șefului CNAIR
A7 va fi primul drum de mare viteză funcțional din Moldova, în prezent circulându-se în regim de autostradă doar pe „centura” care ocolește orașul Bacău. Reprezentanții MVA spun că noua autostradă va elibera traficul pe celebrul DN2, una dintre șoselele din România cu reputația nefastă de „drumul morții” din cauza numărului uriaș de catastrofe rutiere petrecute pe traseul acestuia.
Activiștii pentru autostradă consideră că o revoluție economică veritabilă în regiune poate fi realizată doar finalizarea A8, autostrada proiectată de la vama cu Basarabia din Ungheni, peste Carpați, până la Târgu Mureș. Stadiul realizării șoselei este în diverse grade de întârziere, în ciuda presiunii puse în ultimii ani atât de societatea civilă, cât și de către mediul politic local.
Cei de la „Moldova vrea Autostradă!” au anunțat că solicită demisia directorului general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. Îl acuză de tergiversarea lansării achiziției publice a serviciilor de proiectare tehnică și execuție a lucrărilor la patru dintre loturile A8, cele mai complexe, aflate în sectorul montan.
„Fie că vorbim de rea-voinţă, fie de lipsă de competență managerială, dorinţa de a avea construită Autostrada Unirii (A8) a milioane de oameni din regiunea Nord-Est care doresc acces pe cale rutieră rapidă către Uniunea Europeană şi dezvoltare economică, nu trebuie şi nu mai poate fi ignorată! Mai mult, dacă tergiversarea acestui proiect va continua în aceeaşi manieră, nu excludem organizarea de proteste publice, alături de alte organizaţii civice care militează pentru construcţia de autostrăzi şi drumuri expres în zona Moldovei”, au spus reprezentanții ONG-ului într-un mesaj publicat pe 26 iunie.
Blocaje pe mai multe niveluri
„Autostrada Unirii”, pentru care există o lege aprobată din 2018, prin care i se garantează finanțarea, ar trebui să lege Moldova de Ardeal și apoi de restul coridorului de autostrăzi spre vestul Europei. Dar până în acest moment nu au intrat încă utilaje pentru construcția tronsonului montan din A8, care ar trebui finalizat până în 2026 pentru a putea fi finanțat din PNRR, așa cum a fost stabilit.
Până la finalul anului curent, ar urma să înceapă doar construcția a două „capete” ale sectorului de munte, cel dinspre Târgu Mureș și altul înspre Târgu Neamț.
În rest, există incertitudini pe mai multe loturi. Proiectul pentru tronsonul Ungheni – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț, care ar trebui să lege capătul finanțat prin PNRR de granița cu Republica Moldova, trenează.
În cel mai bun scenariu, explică Adrian Covăsnianu, abia până la finalul anului ar trebui să fie adjudecat contractul de proiectare și execuție, întins pe 24 de luni, pentru un tronson din zona graniței cu Republica Moldova, iar scenariul cel mai optimist îl dă finalizat până la finalul anului 2027.
Dar autostrada care ar trebui să ajungă până la Iași rămâne încă în aer. S-a ajuns la etapa dezbaterii pe acordul de mediu și, în cel mai bun caz, în iarnă ar trebui să fie avizat studiul de fezabilitate.
„La începutul anului 2025 se poate lansa proiectarea și execuția pe acest tronson. Timpul lucrează împotriva noastră acum, se încearcă securizarea finanțării ca să nu dureze foarte mult proiectarea. Ca finanțare, există în momentul de față suma de 875 de milioane de euro în Programul Transport 2021 – 2027 care poate fi accesată pentru porțiunea Ungheni – Iași – Pașcani”, a explicat Adrian Covăsnianu.
Patru loturi din sectorul montan, în aer
Problema cea mai mare este pe sectorul montan din A8. Există opt loturi, cu tot cu cele două capete prinse prin PNRR. Din cele șase rămase, alte două sunt lansate la licitație pentru proiectare și execuție, iar până în luna iulie 2024 ar trebui desemnați și câștigătorii. Rămân patru loturi în aer, pentru care reprezentanții MVA îl consideră vinovat pe directorul CNAIR: Sărățeni – Joseni (32 de kilometri), Joseni – Ditrău (15 kilometri), Ditrău – Grințies (37 de kilometri) și Grințies – Pipirig (34 de kilometri).
Adrian Covăsnianu a explicat, pentru Libertatea, că indicatorii tehnico-economici sunt aprobaţi încă din 2023, iar în aprilie 2024 a fost finalizat și auditul pe siguranță rutieră.
„Nu știm statutul lor, există o tergiversare pe care am sancționat-o și continuăm demersul, ele trebuie lansate în proiectare și execuție, cum ne-a spus domnul ministru Grindeanu la întâlnirea din aprilie. Există acest angajament clar, însă nu vedem niciun semnal, deși avem toate ingredientele de a fi lansate la licitație și un context favorabil: nu există nicio piedică ca CNAIR să nu lanseze cele patru loturi cum a făcut anterior cu celelalte două de pe sectorul montan”, a punctat Adrian Covăsnianu.
Miza este și aici cea legată de finanțare. Covăsnianu a explicat că, în Programul Transport, din exercițiul financiar al 2021 – 2027 al UE, există circa 1 miliard de euro dedicat acestui sector montan al A8. Însă mai sunt doar trei ani din acest proiect și cele patru loturi nu au fost scoase în licitație pentru proiectare și execuție.
„Am avut mai multe discuții legate de finanțare la minister și ne-au spus clar: avem capacitatea de a trage mai mulți bani pe transporturi, dincolo de alocarea de un miliard de euro. Dar există vreo șansă în acești trei ani să avem facturi și decontări pentru sectorul montan din A8?
De aici este și prudența ministerului, pe alocuri întemeiată, de a nu aloca toate resursele pe un singur proiect, cunoscându-i complexitatea. Dar 1 miliard de euro există și putem deconta mai mult, doar să înceapă lucrările. În orice instanță, anul 2024 este decisiv pentru A8, iar dacă toate lucrurile merg conform planului, până la finalul anului ar trebui să avem toate loturile în proiectare și execuție”, a mai explicat specialistul în infrastructură.