Întoarcerea navetei spațiale fără echipaj permite NASA şi Boeing să continue colectarea de date de testare pentru Starliner în timpul viitorului zbor de întoarcere, fără a accepta mai multe riscuri decât este necesar pentru echipajul său, se arată într-un comunicat publicat pe site-ul NASA.
Agenția a dat câteva detalii despre Wilmore şi Williams, care au zburat pe Staţia Spaţială Internaţională în iunie la bordul Boeing Crew Flight Test al NASA.
Printre altele, aceștia au fost ocupaţi cu sprijinirea cercetării şi întreţinerii staţiei, precum şi cu testarea sistemului Starliner şi analiza datelor.
De asemenea, ei îşi vor continua activitatea în mod oficial ca parte a echipajului Expediţiei 71/72 până în februarie 2025. Aceştia vor zbura spre casă la bordul unei nave spaţiale Dragon, împreună cu alţi doi membri ai echipajului alocaţi viitoarei misiunii regulate Crew-9 a agenţiei, asigurată de SpaceX şi care va fi lansată nu mai devreme de marţi, 24 septembrie.
Echipajul, mutat la misiunea Crew-9
Se aşteaptă ca Starliner să plece de la staţia spaţială şi să efectueze o reintrare şi o aterizare autonomă, sigură şi controlată la începutul lunii septembrie, înainte de lansarea misiunii Crew-9, pentru a se asigura că un port de andocare este disponibil pe staţie.
Starliner a fost lansat pe 5 iunie, în ciuda unei mici scurgeri de heliu care nu a fost niciodată corectată complet. Acest gaz este folosit pentru a furniza combustibil sistemului motor utilizat pentru manevrarea în spațiu și frânarea pentru reintrarea în atmosfera Pământului. Scurgerea a fost minimă, inginerii au decis că nu va afecta progresul general al misiunii și au permis lansarea.
Totuși, în timpul misiunii, au fost înregistrate încă patru scurgeri similare, iar în timpul apropierii de ISS, cinci dintre cele 28 de motoare de manevră s-au defectat. Din fericire, patru dintre ele au fost lansate.
De atunci, echipele de ingineri au finalizat un volum semnificativ de muncă, însă neîndeplinirea cerinţelor de siguranţă şi performanţă ale agenţiei pentru zborurile spaţiale cu echipaj uman, la care se adaugă incertitudinea şi lipsa acordului experţilor, au determinat conducerea NASA să mute astronauţii la misiunea Crew-9.
Pregătiri pentru o nouă provocare
Crew-9 va fi cea de-a noua misiune de rotaţie către staţia spaţială în cadrul programului Commercial Crew al NASA, care colaborează cu industria aerospaţială americană pentru a atinge obiectivul unui transport sigur, fiabil şi rentabil către şi de la avanpostul orbital cu rachete şi nave spaţiale fabricate în America şi lansate de pe teritoriul american.
NASA şi SpaceX lucrează în prezent, printre altele, și la reconfigurarea locurilor de pe Dragon Crew-9 şi face ajustări pentru a transporta încărcătură suplimentară.
Problemele întâmpinate cu Starliner şi decizia de a nu folosi această navă pentru a-i aduce pe cei doi astronauţi înapoi pe Pământ reprezintă un impas pentru Boeing, deja copleșită de incidentele repetate cu avioanele sale de linie, comentează AFP.
FOTO: Profimedia