Elena Cornaro Piscopia și-a luat doctoratul în Filozofie la Universitatea din Padova, în 1678. Dar nu a fost inclusă în proiectul statuilor, lansat la sfârșitul secolului al 18-lea în Prato della Valle.
A doua piată din Europa, plină de sculputuri ale unor oameni celebri
Unul din locurile cele mai frumoase din Padova este celebra Pratto della Valle. Străduţele înguste se sfârşesc într-o uriaşă deschidere de 90.000 de metri pătraţi, cea mai mare piaţă a Italiei, a doua din Europa după Piaţa Roşie din Moscova.
În 1775, Piața a dobândit forma pe care o are şi astăzi. Conform primului regulament, era interzisă sculptarea unor personalităţi încă în viaţă, iar condiţia fundamentală era ca activitatea celor reprezentaţi să fi avut legătură cu viaţa oraşului.
Printre statuile ridicate, cea a savantului Galileo Galilei, a celebrului filosof şi scriitor roman Cicero, a lui Antonio Savonarola, condotier, sau ale mai multor papi.
Sculpturile sunt sunt ridicate pe marginile unui canal și însumeazã 78 de figuri de marcă ale Padovei.
Armata lui Napoleon a distrus statuile dogilor venețieni
Inițial, au existat 88 de statui, dar 10 dintre ele, dedicate dogilor venețieni, au fost distruse de armata lui Napoleon după ce aceasta a cucerit republica Veneția. Opt dintre ele au fost ulterior înlocuite cu obeliscuri, în timp ce două socluri au rămas goale.
Deși o statuie în cinstea lui Elenei Piscopia există deja la Universitatea din Padova, doi consilieri locali, Simone Pillitteri și Margherita Colonnello, au propus, pe 27 decembrie, să se facă o alta, care să fie amplasată pe unul dintre soclurile goale din Prato della Valle. Dezbaterea generată este foarte aprinsă.
Absența unei femei, „impact negativ asupra vieții și imaginației colective”
„Figurile cărora le sunt dedicate efigiile din piatră sunt, fără excepție, bărbați. E nevoie să apară acolo și o femeie”, au transmis cei doi consilieri, într-o moțiune prezentată consiliului orașului.
Sugestia a venit după ce Mi Riconosci, o asociație de profesioniști care lucrează în sectorul patrimoniului cultural, a făcut un recensământ al tuturor statuilor figurilor italiene ridicate în spațiile publice din întreaga țară și a constatat că doar 148 erau dedicate femeilor.
Federica Arcoraci, istoric de artă la Mi Riconosci, a spus că formația exclusiv masculină din Prato della Valle a avut „un impact negativ asupra vieților și imaginației noastre colective”.
Regulamentul Prato della Valle din 1776 a interzis a avea statui de sfinți, oameni în viață și persoane fără legături cu orașul, dar nu a interzis niciodată reprezentarea femeilor.
Federica Arcoraci, istoric de artă:
„Oare de cât de multe veto-uri împotriva efigiei unei femei vom mai avea parte?”, s-a întrebat asociația, într-un text intitulat „Cui îi e frică de o statuie”.
Detractorii: „Idee scumpă și bizară, un pic la modă”
Criticii ideii spun că plasarea unei statui a Elenei Piscopia în piață ar fi „în afara contextului”.
Carlo Fumian, profesor de istorie la Universitatea din Padova, a spus că ideea „scumpă și bizară” este „un pic la modă”, referindu-se la feminism, dar „inconsecventă din punct de vedere cultural”.
Mutarea monumentelor ca și cum ar fi Lego este un joc periculos și neinteligent.
Carlo Fumian pentru Il Mattino di Padova:
„În schimb, ar trebui să ajutăm oamenii să descopere statuia originală, plasată triumfător la universitate”, a completat el.
„Piedestalul ar trebui să rămână gol”
Istoricul de artă Davide Tramarin a spus că cele două piedestale goale ar trebui să rămână așa, „deoarece reprezintă un simbol al distrugerii istorice de către trupele lui Napoleon”.
Fabrizio Magani, superintendentul patrimoniului cultural Padova, este deschis la idee, dar a sugerat, fără să avanseze vreun nume, că „ar trebui omagiată în piață o figură feminină din istoria mai recentă”.
Foto: www.miriconosci.it